تهیه لباس‌هایی با پوست گوجه‌فرنگی!

کدخبر: ۳۱۵۲۹۰
اقتصاد نیوز: یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه مالاگای اسپانیا تی‌شرتی را با استفاده از پوست گوجه‌فرنگی تولید کرده‌اند.
تهیه لباس‌هایی با پوست گوجه‌فرنگی!

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از هنرآنلاین، نساجی امروز به نقل از خوزه الهاندرو یکی از محققان این پروژه نوشته است: "تا به امروز فلزات رایج‌ترین عنصر شیمیایی برای تولید ابزار الکترونیک بوده‌اند. در این پروژه ما یک گام فراتر رفته و از یک ماده اولیه سبک، مقرون‌به‌صرفه تر و با سمیت کمتر برای تولید الکتریسیته استفاده کرده‌ایم."

برای تولید این ماده اولیه جوهر ترموالکتریک تهیه‌شده از ترکیب نانو مواد کربنی شامل نانو الیاف کربن، نانو صفحات گرافن، نانولوله‌های کربن و اسید آلوریتیک در آب-اتانول، بر روی پنبه اسپری می‌شود. نساجی امروز آب و اتانول نوعی الکل ارگانیک بوده که منشأ آن پوست گوجه‌فرنگی و نانو ذرات کربن است.

محلول در صورت حرارت دهی به پنبه نفوذ کرده و به آن می‌چسبد و خواص الکتریکی مشابه الکتریسیته ایجادشده توسط وسایل ترموالکتریک رایج نظیر تلوریم، سرب و ژرمانیوم حاصل می‌شود.

یکی دیگر از نکات جالب‌توجه در این پروژه این است که به نظر می‌رسد این تی‌شرت‌ها در بخش پلاژیک دریاها و اقیانوس‌ها (بخشی که در نزدیکی کف آب نباشد)، زیست تجزیه‌پذیر هستند.

محصولات زیست تجزیه‌پذیر معمولاً در زمین‌های دفن زباله و یا آب شیرین تجزیه می‌شوند، بنابراین این ویژگی در تی‌شرت‌های جدید به‌نوعی منحصربه‌فرد است.

پیش‌بینی می‌شود با توجه به طیف کاربردی گسترده منسوجات هوشمند و الکترونیک نظیر مراقبت‌های پزشکی، ذخیره و برداشت انرژی، این منسوجات در سال‌های پیش رو شاهد رشد چشمگیری باشند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید