قاچاق فیلم‌های سینمایی چگونه اتفاق می‌افتد؟

کدخبر: ۳۱۵۵۰۴
​اقتصاد نیوز:چند سینماگر درباره انتشار غیرقانونی فیلم‌های سینمایی در فضای مجازی و راه چاره آن توضیحاتی ارائه دادند.

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، قاچاق فیلم‌های سینمایی طی ماه‌های اخیر روند بی سابقه‌ای را به خود گرفته و فیلم‌ها با کیفیت‌های بالا در فضای مجازی به دست مخاطبانی که تمایل به دانلود و مشاهده دارند، می‌رسد. البته برخی از این فیلم‌ها مجوز اکران عمومی و یا توزیع در شبکه نمایش خانگی نداشته و ندارند و برخی هم مجوز پخش ندارند.

اینکه چرا این اتفاق افتاده، چه بلایی بر سر کلیت سینما می‌آورد و چه باید کرد، سوالی است که درباره آن از چند سینماگر پرسیدیم و جوابشان را در ادامه این گزارش می‌خوانید:

مسعود ردایی تهیه‌کننده سینما، درباره قاچاق فیلم‌ها و راهکار مقابله با آن گفت: پیگیری‌های لازم باید از طریق مراجعی که می‌توانند کاری انجام بدهند، صورت بگیرد. این امر می‌تواند از سمت قوه قضاییه و بازو‌های اجرایی آن مانند دادسرای فرهنگ و رسانه، ناجا و ... باشد. برخی فیلم‌ها که اجازه نمایش خانگی ندارند، به نوعی قاچاقشان زیر سوال است؛ اینکه چرا فیلمشان قاچاق شده و به صورت عادی در دست مردم قرار می‌گیرند!

تهیه‌کننده فیلم «سال دوم دانشکده من» افزود: قاچاق فیلم‌هایی که می‌توانند به صورت قانونی در شبکه نمایش خانگی ارائه شوند، باید از طریق دادسرای فرهنگ و رسانه بررسی و پیگیری شود.

تهیه‌کننده فیلم «مالاریا» ادامه داد: قاچاق فیلم ها در کل موضوع خوشایندی نیست؛ چون به فیلم و اقتصاد آن ضربه می‌زند. فکر می‌کنم باید این موضوع هرچه سریع‌تر از طریق سازمان سینمایی رسیدگی شود.

قاچاق فیلم، تولید و فروش در سینما را به قهقرا می‌برد

عبدالله علیخانی دیگر تهیه‌کننده سینما هم گفت: موضوع قاچاق فیلم‌های سینمایی، از طرف آدم‌های سودجو و یا سهل‌انگاری برخی‌ افراد است. اگر اینطور پیش برود، سینما به نابودی کشیده می‌شود؛ چون روی تولید، اثر منفی شدیدی می‌گذارد و فروش‌ را به قهقرا می‌برد و در این میان تهیه کننده و اصل سینما فنا می‌شوند.

این تهیه کننده با اشاره به بی سابقه بودن این حجم از قاچاق فیلم‌های سینمایی در مدتی اندک، افزود: قبلاً هم قاچاق فیلم داشتیم؛ از روی پرده فیلم می‌گرفتند و کیفیت خوبی هم نداشت؛  اما این حجم از قاچاق فیلم در مدت زمان کم آن هم با کیفیت بالا بی سابقه است!

قاچاق فیلم چگونه اتفاق می‌افتد؟

داریوش باباییان دیگر تهیه‌کننده سینما هم گفت: قاچاق فیلم‌ها از طریق دفتر بازبینی پروانه نمایش وزارت ارشاد و یا در زمانی که برای پخش تیزر را بازبینی می‌کنند، اتفاق می‌افتد و راه سومی ندارد.

قاچاق فیلم‌های سینمایی از کجاست؟ / راه چاره برای خلافی بی سابقه!

این سینماگر ادامه داد: وقتی فیلمی به صورت قاچاق به بازار بیاید، یا هنوز اکران نشده و یا اکران شده است. اگر اکران نشده باشد که به کل نابود خواهد شد. اگر هم نمایش داده شده که روی پخش خانگی آن اثر می‌گذارد؛ یعنی دیگر قابل فروش نیست. در کل قاچاق فیلم، به لحاظ مالی و معنوی روی کل سینما تاثیر می‌گذارد و فلج کننده است.

پیش از این سید محمد مهدی طباطبایی نژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، درباره مقابله با قاچاق مکرر فیلم‌های سینمایی در فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ما گفته بود: «ما به خودی خود ابزار اجرایی لازم را نداریم و باید در این باره به دادسرا شکایت کنیم. در مورد قاچاق همه این فیلم‌ها هم شکایت کرده ایم و مسئولان امر هم اکنون در حال بررسی هستند؛ مطلعین را احضار و بازجویی کرده اند و به ما نتیجه کار را خواهند گفت».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید