موج تورمی قیمت خودرو در راه است

کدخبر: ۳۱۵۶۴۸
اقتصاد نیوز: موج تورمیِ ناشی از کسری بودجه و بی انضباطی مالی دولت را می‌توان یکی از علت‌های افزایش قیمت خودرو دانست.
موج تورمی قیمت خودرو در راه است

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است که گرانی خودرو در بازار موج می زند. فعالان حوزه خودرو علت های زیادی را برای این افزایش قیمت بیان می کنند که شایع ترین آن نوسانات نرخ ارز است.

گرانی قیمت خودرو شوکی بزرگ بود که باعث ایجاد التهاباتی در این صنعت شد. اگر تولید خودرو‌های داخلی افزایش یابد ممکن است شاهد تعادل در قیمت خودرو باشیم و حتی ممکن است قیمت آن کاهش یابد.

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که صنعت خودرو از سال گذشته تا کنون رو به تعطیلی است و اکنون تنها ۲ خودروساز بزرگ در حال فعالیت هستند که با فشارهای وارد شده به آنها بیش از ۳۵ میلیارد تومان نیز زیان کرده‌اند.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به علت افزایش قیمت خودرو، گفت: هم اکنون نسبت به هفت ماه گذشته کاهش ۳۰ درصدی تولید خودرو را داشته ایم که این موضوع را می‌توان یکی از علت‌های افزایش قیمت خودرو دانست.

او بیان کرد: موج تورمی که ناشی از کسری بودجه و بی انضباطی مالی دولت در جامعه موج می‌زند را می‌توان یکی دیگر از علت‌های افزایش قیمت خودرو دانست علاوه بر این افزایش قیمت بنزین نیز در افزایش قیمت خودرو تأثیراتی بر جای گذاشت.

زاوه گفت: در کوتاه مدت با افزایش عرضه خودرو می‌توان قیمت آن را کنترل کرد، اما این یک درمان کوتاه مدت است و در بلندمدت نیز شاهد افزایش نجومی قیمت خودرو خواهیم بود.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه با یک ابرتورم مواجه هستیم، گفت: دولت اکنون راهکاری برای مواجه با این تورم ندارد و راهکار‌هایی که دولت دنبال می‌کند مانند افزایش مالیات تأثیری در کنترل تورم نخواهد گذاشت.

او ادامه داد: پیش بینی می‌شود اگر ابرتورم پیش رو کنترل نکنیم شاهد افزایش قیمت نجومی خودرو خواهیم بود. متأسفانه روند کسری بودجه در کشور نگران کننده است و امکان دارد تا شب عید نیز شاهد موج تورمی قیمت خودرو باشیم.

زاوه افزود: پیش بینی می‌شود موج اصلی تورم در سال ۹۹ باشد، اما امکان دارد در سال ۹۸ نیز این موج را ببینیم، از طرفی اگر عرضه خودرو به روال عادی بازنگردد امکان دارد تا شب عید نیز موج افزایش قیمت زیادی را ببینیم.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: قدرت خرید مردم نه تنها در خودرو بلکه در مسکن، پوشاک، خوراک و... کم شده است که این مشکل معیشتی محدود به طبقه فقیر و فرودست نیست اکنون در طبقات شاغل و حتی در طبقات ثروتمند می‌بینیم که مردم دچار معضلات بزرگی هستند.

او افزود: در حال حاضر حتی ماشین‌های گران قیمت نیز به سراغ بنزین سوپر نمی‌روند و نشان می‌دهد موج گرانی حتی طبقات دهک یک و دو را نیز آزار می‌دهد. ممکن است قیمت افزایش یابد که نشان دهنده افزایش رکود در جامعه است و باعث گرم شدن بازار نخواهد شد چرا که حتی دلالان نیز تمایلی به خرید و فروش در این بازار ندارند.

زاوه گفت: پیش بینی می‌شود در آینده نه تنها رکود بلکه تورم نیز تشدید خواهد شد. برای کنترل این موضوع نیاز است دولت رفتار خود را تغییر دهد در چند هفته گذشته که مشکل معیشتی مردم را مشاهده کردیم هنوز سازمان‌ها کنفرانس‌های متعددی برگزار می‌کنند که باعث هدر رفتن سرمایه‌های کشور می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: دولت باید در یک ریاضت اقتصادی وارد عمل شود و محدود به بازار خودرو نباشد و بانک‌ها و شرکت‌های دیگر در این ریاضت اقتصادی شرکت کنند.

تاثیرات منفی نرخ ارز در افزایش قیمت و ارزش یک خودرو

مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نرخ ارز در افزایش قیمت و ارزش یک خودرو تأثیرگذار است. متأسفانه طی چند هفته گذشته شاهد نوسانات نرخ ارز بوده‌ایم و تأثیرات منفی در قیمت خودرو گذاشته است.

او ادامه داد: نوسانات نرخ ارز به بازار یک پیام روانی منتقل کرده است که احتمال استمرار این روند رو به رشد وجود خواهد داشت. کلیه کالا‌هایی که پایه ارزش گذاری آن‌ها ارز است همزمان با این نوسانات حرکت می‌کند.

دادفر بیان کرد: وعده تأمین تقاضای محقق نشده از دیگر دلایل افزایش قیمت خودرو به شمار می‌رود بدین معنا که خودرو ساز داخلی تعهداتی داشته است که تا امروز این تعهدات محقق نشده است همچنین می‌بینیم که بر اساس اخبار رسیده در رسانه‌ها با افت ۴۰ درصدی تولید در دو خودروساز اصلی کشور مواجه هستیم یعنی پاسخگویی به تقاضای بازار به صورت منطقی، علمی و عملی وجود ندارد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو افزود: تصورات بر این بود که با گذشت یک سال و نیم و دو سال از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اساسی برای واردات خودرو دولت باید تصمیمی بگیرد که بخواهد بازار به یک تعادلی برسد و از نظر روانی این موضوع در بازار گسترش پیدا می‌کرد که با توجه به اقدام دولت در از سرگیری واردات و تأمین بخشی از تقاضا پاسخ داده نشد.

او ادامه داد: نکته دیگری که بحث افزایش قیمت را دامن زد وجود طرحی بود که در ۷ بند برای تأمین خودرو‌های خارجی به دولت ارائه شد که دولت به این طرح پاسخی نداد.

دادفر با اشاره به بحث آزادسازی خودرو‌های مانده در گمرک گفت: انتظار می‌رفت که بالغ بر ۴ هزار خودرو به بازار عرضه شود. بازار کنونی، بازار ۳۵۰ هزار دستگاهی است که عرضه ۵ هزار خودرو بر این تعداد بسیار موثر است که واردات خودرو بر کاهش قیمت آن می‌تواند تأثیرات مثبتی بگذارد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو ادامه داد: اکنون دولت تعیین و تکلیفی برای عرضه این نوع خودرو‌ها انجام نداده است و این بلاتکلیفی از علت‌های دیگر افزایش قیمت خودرو به شمار می‌رود.

او گفت: عدم واردات قطعات یدکی از دیگر دلایل افزایش قیمت خودرو به شمار می‌رود. زمانی که بازار مراجعه می‌کنیم شاهد افزایش قیمت قطعات یدکی هستیم که علت آن عدم وجود کالا در بازار است.

دادفر اظهار کرد: تا تأمین تقاضا از طریق افزایش تولید یا آزادسازی واردات محدود می‌تواند بازار قیمت خودرو را کنترل کند.

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو درباره افزایش قیمت خودرو با توجه به گرانی بنزین، گفت: از سال ۹۶ تا کنون ارزش پول ملی تقریبا یک سوم و پس از آن سه برابر شد که در مراحل اولیه آن شاهد افزایش قیمت نجومی سکه بودیم. در آن زمان دولت نتوانست از افزایش قیمت سکه جلوگیری کند. علت این افزایش قیمت، کاهش ارزش پول کشورمان بود و پس از آن ارز، مسکن، غذا و ... افزایش یافت.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: در ۸ ماه گذشته اتفاقاتی در بورس رخ داد. بورس که پیش از آن، از افزایش قیمت جا مانده بود جانی دوباره گرفت و گران شد. ارزش سهام‌ها تقریبا ۳ برابر شد (ارزش ریالی آن) چرا که ارزش ریال یک سوم شد و مابقی داشته‌هایمان را به ارزش قبلی خود بازگردانیم که در این مدت بازار بورس برای سرمایه گذاران جذاب بود.

کاکایی افزود: سال گذشته بازار سرمایه گذاری در مسکن و طلا جذابیت داشت که امسال بورس این جذابیت را به خود گرفت. خوشبختانه این جذابیت به سمت مولد جامعه رفت. در یک ماه و نیم گذشته ظاهرا بورس نیز به سقف خود رسید و امتیاز منفی گرفت و افراد سرمایه گذار سودی نگرفتند.

او بیان کرد: در یک ماه گذشته وزیر صمت درباره حذف پراید و پژو ۴۰۵ صحبت‌هایی کردند که این صحبت‌ها تلنگری به بازاری بود. صحبت های وزیر بازار را رو به تعادل هدایت می کرد، اما هم اکنون این بازار از تعادل خارج شد و شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: افزایش قیمت بنزین این پالس را می‌دهد که مابقی اجناس باید ۳ برابر شود و تنها چیزی که هم اکنون ۳ برابر نشده قیمت خودروی داخلی است. اگر پراید در سال ۹۶، ۲۲ میلیون تومان بوده است، از نظر ارزش ظاهری پتانسیل بالا رفتن تا ۶۰ میلیون تومان را دارد.

کاکایی ادامه داد: اکنون ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه و نقدینگی در کشور داریم که باید به سرمایه داران و سرمایه گذاران سود دهد. متاسفانه قیمت خودروی داخلی همچنان در حال صعود است.

او گفت: در ۴۰ سال گذشته زمانی که بنزین سهمیه بندی شده بودف خرید و فروش خودرو کاهش یافت اما اکنون افراد به فکر سرمایه گذاری در این بازار هستند و از این رو خرید و فروش خودرو به شدت افزایش یافته است.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: افزایش قیمت خودرو تنها برای خودرو‌های داخلی است و خودرو‌های خارجی به دلیل عدم واردات را شامل نمی‌َشود.

او گفت: این تنشی که از یک ماه و نیم پیش تا کنون به وجود آمده همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید