آیا فرانسوی‌ها به دنبالانقلاب هستند؟ پایاناصلاح‌طلبی در فرانسه؟

کدخبر: ۳۱۵۸۴۲
اقتصادنیوز: فرانسه حدود یک هفته است که در اعتصاب سراسری فرو رفته است. اما با این همه امانوئل مکرون، رئیس‌‌جمهور فرانسه سکوت را بر موضع‌گیری ترجیح داده است.
آیا فرانسوی‌ها به دنبالانقلاب هستند؟ پایاناصلاح‌طلبی در فرانسه؟

به گزارش اقتصادنیوزتحلیلگران معتقدند این سکوت در مورد مسائل فوری و حساس، چالش رئیس‌جمهور را به‌عنوان یک اصلاح‌طلب بیش از پیش کرده است. او در کارزارهای انتخاباتی‌اش وعده انقلاب را سر داده بود؛ اما امروز این مردم هستند که به وقوع یک انقلاب فکر می‌کنند. به همین دلیل هم از نظر خودی‌ها و هم غیرخودی‌ها مسیر پیشرفت برای مکرون سخت شده است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در حالی که این کشور در آشفتگی است، انتظار هرج و مرج بیشتر هم می‌رود و هیچ راه‌حلی نیز در چشم‌انداز این کشور دیده نمی‌شود، سعی می‌کند از موضوعات فرار کند. پنج‌شنبه گذشته نزدیک به بیش از نیم میلیون نفر در خیابان‌ها حاضر شدند و نسبت به نظام بازنشستگی فرانسه اعتراض کردند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اما یک روز پیش از آن، مکرون به جای اینکه درباره دغدغه مردم صحبت کند، یک سخنرانی شعرگونه در مورد سه کارگری که در حادثه سقوط هلی‌کوپتر کشته شده بودند، داشت. به گفته تحلیلگران این سکوت المپیایی روی مسائل فوری و حساس، چالش مکرون را به‌عنوان یک اصلاح‌طلب، دیروز، امروز و آینده، بیش از پیش کرده است. مکرون خود را به‌عنوان یک فرد غیرسیاستمدار در بین مردم این کشور مطرح کرد اما اعتباری که بابت همین شهرتش به دست آورده بود، در خطر است. حزب خود او از ارتباطات ضعیف وی انتقاد کرده و آن را نگران‌کننده خوانده است. حالا هم داخل حزب، برخی مسیر را برای مکرون سخت می‌بینند؛ مردی که در کارزارهای انتخاباتی‌اش قول داده بود یک انقلاب در کشور به راه بیندازد. در مقابل معلوم شد این مردم هستند که به وقوع یک انقلاب فکر می‌کنند و مانند گذشته فرانسه بسیاری از آنها در خیابان‌ها حضور پیدا کردند. روز سه‌شنبه همان‌گونه که انتظار می‌رفت فرانسه شاهد اعتصابات و اعتراضات بیشتری بود، چراکه مکرون از جزئیات طرح خود خبر داد. روز دوشنبه مسافران مترو با هرج و مرج بیشتری دست و پنجه نرم کردند و ۱۴ خط از ۱۶ خط متروی پاریس تعطیل شدند. بیشتر خطوط قطار هم در سراسر کشور به این اعتراضات پیوستند و ترافیک چندصد کیلومتری در فرانسه شکل گرفت.

اتحادیه‌ها هم گفته‌اند که خود را برای یک مبارزه طولانی آماده کرده‌اند. در این راستا اتحادیه‌های فرانسه از معلمان، پزشکان و دیگر کارمندان بخش دولتی خواستند که روز سه‌شنبه هم اعتصاب کنند؛ چراکه ژان پل دولوآ، وزیر و کمیسیونر عالی مسوول اصلاح بازنشستگی و رهبران اتحادیه کارگری نتوانستند به نتیجه برسند. به گفته دولوآ، رایزنی‌ها و نه مذاکرات درباره اصلاحات، متوقف نشده است و در سال ۲۰۲۰ ادامه خواهند داشت. او جزئیاتی از رایزنی خودش با رهبران اتحادیه‌ کارگری درباره اصلاحات ارائه نکرد و گفت نخست‌وزیر فرانسه امروز چهارشنبه درباره پروژه اصلاحات توضیحاتی ارائه می‌دهد.  در پنجمین روز اعتراضات سراسری در فرانسه علیه طرح‌های اصلاحی دولت ترافیک برخی شهرها فلج‌کننده شد. در پاریس و حومه مترو و اتوبوس‌های شهری از کار افتادند و طول خودروهایی که در ترافیک ماندند ۶۰۰ کیلومتر تخمین زده شد. ۶ روز است که شهروندان فرانسه علیه «اصلاح قانون بازنشستگی» و تغییر قوانین و مقرراتی که اطلاعات کمی درباره آنها منتشر شده، دست به حرکات اعتراضی گوناگون می‌زنند. در این شرایط روز دوشنبه اعتصابات و تظاهرات در بسیاری از شهرها به شدت روزهای قبل ادامه داشت. بیش از همه ترافیک کلان‌شهر پاریس و حومه زیر فشار اعتصاب کارکنان شرکت حمل و نقل مسافران شهری فلج شده بود. مجموع مسیرهایی که در پاریس و حومه با ترافیک سنگین و سرعت لاک‌پشتی خودروها مواجه شدند دو برابر حالت عادی به‌ شمار می‌رفت. علت این امر کاهش شمار متروها، اتوبوس‌ها و قطارهای بین‌شهری است. به گفته سخنگوی راه‌آهن دولتی، حدود ۲۰ درصد قطارهای پرسرعت TGV فعال بودند و مابقی به علت اعتصاب کارکنان خدمات ارائه نمی‌کردند.

سندیکاها روز دوشنبه فراخوان دادند تا اعتراضات گسترده ادامه پیدا کند. این اصلاحات یکی از پروژه‌های اصلی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه است. هیات دولت فرانسه معتقد است که سیستم بازنشستگی فعلی ناعادلانه است و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. سندیکاها از اینکه دولت با طرح‌های اصلاحی حقوق مزدبگیران را محدود کند ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته تحلیلگران، مکرون در حال سوزاندن فرصت برای انقلابی است که وعده داده بود.

ژرارد گرونبرگ، یک استاد کهنه‌کار علوم سیاسی در ساینس‌پو که یک موسسه بین‌المللی است، به نیویورک‌تایمز گفت: «احتمال اصلاحات در این دولت بسیار ضعیف است.» مکرون سعی کرده است که فرانسه را به سمت نیروهای بازار بیشتر نزدیک کند و به همین منظور نسبت به قوانین استخدام، اخراج و سایر مقررات در این زمینه سهولت به خرج داده است. در این شرایط وی توانسته است نرخ بیکاری را از ۹ به ۸ درصد کاهش دهد. اما تحلیلگران می‌گویند که مکرون نتوانسته دایره طرفداران خود را افزایش دهد. بنابر آمارهای ارائه شده تنها یک‌سوم فرانسوی‌ها حامی وی هستند. گرونبرگ می‌گوید: «مکرون به نظر می‌رسد که توان افزایش پایگاه سیاسی و اجتماعی خود را ندارد. رئیس‌جمهوری فرانسه برای پیشبرد اهداف ایدئولوژیکش حامیان اندکی دارد. فکر نمی‌کنم او بتواند دوباره محبوبیت سابق خود را به دست آورد. این یک ضعف بزرگ است.» مکرون بر این باور است که برنامه جدید سیستم بازنشستگی که هدف آن ساده کردن ۴۲ سیستم فعلی نظام بازنشستگی است، منصفانه‌تر است. او قصد دارد این ۴۲ سیستم را به یک سیستم تبدیل کند. رئیس‌جمهوری فرانسه در ماه اکتبر در یک سخنرانی گفت: «باید این سیستم یکپارچه شود.» او افزود: «هرچه زمینه کاری شما باشد، هر امتیازی که به دست می‌آورید، در زمان بازنشستگی عینا همان به شما ارائه خواهد شد.»

برخی می‌گویند، افزون بر هزینه زیاد، شانس کمی وجود دارد که این سیستم جدید به خوبی کار کند. بنابر اطلاعاتی که «سازمانی برای همکاری و توسعه اقتصادی» منتشر کرده است، در فرانسه به دلیل سیستم نظام بازنشستگی، فقر در میان افراد بالای ۶۵ سال کمتر از ۵ درصد است. این در حالی است که برای همین سن میزان فقر بالای ۲۰ درصد است. در فرانسه امید به زندگی افزایش پیدا کرده اما در ایالات متحده در میان اقشار مختلف مردم این کشور کاهش یافته است. در این شرایط به نظر می‌رسد با توجه به جدیت سندیکاها و اتحادیه‌ها و حمایت افکار عمومی از اعتصابات، دولت نتواند چندان روی طرح بازنشستگی‌اش مانور بدهد. مجله «دیمانش» در گزارشی نوشت که ۵۳ درصد از مردم حامی این اعتصابات هستند. اقدامات اساسی مکرون در ایجاد شغل در این کشور هنوز نتوانسته به کمک وی بیاید و حتی برخی از هواداران وی را هم عصبانی و مضطرب کرده است. بنویی سیمیان، نماینده بوردو و یکی از اعضای حزب مکرون در پارلمان می‌گوید: «ما باید هر چه سریع‌تر بلاتکلیفی‌ها را برای فرانسوی‌ها از بین ببریم تا این اصلاحات تاثیر منفی روی حقوق بازنشستگان نداشته باشد.» به گفته وی این بن‌بست می‌تواند به اصلاحات مدنظر مکرون آسیب جدی وارد کند. به گفته وی این طرح می‌تواند چوب لای چرخ اصلاحات در فرانسه باشد.با وجود فقدان شفافیت در سیستم بازنشستگی جدید که بازندگان و برندگانش چه کسانی هستند، اما این سیستم فرصتی را برای اتحادیه‌ها و مخالفان سیاسی مکرون فراهم کرده تا دست به اعتراض بزنند. برخی تحلیلگران می‌گویند که این سیستم به سود بازنشستگان بخش خصوصی خواهد بود و همین امر کارمندان دولتی را خشمگین کرده است. ژان لوک ملانشون، رهبر چپ‌های افراطی هفته پیش در یک کنفرانس خبری در مارسی گفت: «آنها تصمیم گرفتند تا انقلابی را در سیستم بازنشستگی به‌وجود آورند.» او افزود: «این یک تهدید جدی برای دولت رفاه ما است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید