دولت طرحی برای تغییر قیمت گازوئیل و CNG ندارد/ آلودگی هوا به کیفیت بنزین مربوط نیست

کدخبر: ۳۱۶۸۲۲
اقتصادنیوز؛ بیژن نامدار زنگنه درباره مباحث مطرح شده مبنی بر احتمال تغییر قیمت گازوئیل تصریح کرد: دولت هیچ برنامه ای برای قیمت گازوئیل و CNG ندارد.
دولت طرحی برای تغییر قیمت گازوئیل و CNG ندارد/ آلودگی هوا به کیفیت بنزین مربوط نیست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ بیژن نامدار زنگنه صبح امروز در آیین نکوداشت و تجلیل از محمود حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران با اشاره به سهمیه بندی بنزین و نتایج این طرح اظهار داشت: سهمیه بندی بنزین باعث شد حدود ۲۰ میلیون کاهش مصرف داشته باشیم که البته این عدد هنوز تثبیت نشده است.

وی ادامه داد: عمده ای از این کالا صادر می شود و رغبتی نیز از نظر اقتصادی در مصرف سوخت جایگزین ایجاد شده که آن هم سوخت گاز است که این برای ما ارزشمند است چرا که فکر می کنم سوخت ملی کشور گاز طبیعی است و باید در خودروهایمان باید به صورت CNG مصرف شود.

زنگنه با بیان اینکه طرح ۶۵۰۰ میلیارد تومان وام برای CNG سوز کردن خودروهای عمومی در حال عملیاتی شدن است، افزود:  قراردادهای این طرح بسته شده و کار دیگری که در حال انجام آن هستیم تمهیدات وام برای خودروهای غیرعمومی از جمله شخصی است.

به گفته  وزیر نفت، برای خودروهای غیرشخصی پرداخت وام ۶۵۰۰ میلیارد تومانی باید دولت بر عهده بگیرد اما برای خودروهای شخصی وام فراهم می کنیم که افراد خودشان آن را دریافت و سپس بازپرداخت کنند.

زنگنه درباره اینکه آیا برای جایگاه ها نیز تدبیری اندیشیده شده است، اظهار داشت: جایگاه ها فعلا تا دو برابر این مقدار مصرف را پاسخگو هستند اما اگر لازم باشد امکان توسعه آنها نیز فراهم شده که یا جایگاه های فعلی توسعه داده شود یا جایگاه های جدیدی در نظر گرفته شود.

زنگنه با اشاره به صف های LPG اضافه کرد: مشکل LPG را طی ۸ روز برای خانوارها حل خواهیم کرد اما بخشی از LPG مصرف سوخت خودروها می شود و کاری که ما در این مرحله انجام می دهیم این است که اطمینان حاصل کنیم تعدادی از کپسول ها هر ماه به دست خانوارهایی می رسد که از گاز طبیعی استفاده نمی کنند و اگر خیال مان از این بابت راحت شود باقی مسائل را حل می کنیم.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه میزان آلودگی هوا به کیفیت بنزین مربوط است، گفت: سازمان محیط زیست قبلا هم اعلام کرده که تاثیر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا بسیار ناچیز است از طرف دیگر نیز نوع بنزین مساله نیست بلکه مساله موتورسیکلت های غیراستانداردی هستند که آلودگی ایجاد می کنند و آنطور که عنوان می شود هر موتورسیکلت غیراستاندارد به اندازه ۷ خودرو آلودگی ایجاد می کند و متاسفانه تعداد زیادی موتورسیکلت داریم که استاندارد نیستند.

به گفته وزیر نفت در شهرهای بزرگ بنزین و گازوئیل یورو توزیع می شود اما فعلا مشکل این نیست.

وی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر احتمال تغییر قیمت گازوئیل تصریح کرد: دولت هیچ برنامه ای برای قیمت گازوئیل و CNG ندارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه تعیین سهمیه بنزین قایق های صیادی بر عهده کارگروهی متشکل از وزارت نفت، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه است، افزود: یکی از ضررهای سهمیه بندی این است که همه معتقدند کافی نیست و در  واقع قرار نیست سهمیه همه چیز را جبران کند آنها می توانند از دیگر اقدامات از جمله CNG سوز کردن استفاده کنند.

زنگنه ادامه داد: البته باید این نکته را عنوان کنم اصل صیادی با شناورهایی انجام می شود که گازوئیل سوز هستند.

گندم را می توانیم وارد کنیم اما شرافت را نه !

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زحمات محمود حجتی در طول شش سال گذشته، اظهار داشت: بنده از ۳۷ سال پیش با آقای حجتی آشنا هستم؛ از  زمانی که او  جوانی انقلابی و شجاع و به معنی واقعی کلمه یک نجف‌آبادی استاندارد، صریح، رُک و زحمتکش بود که بی رودربایستی و در عین حال با نجابت، مسائل را مطرح می‌کرد.

وزیر نفت بیان اینکه شش سال در جهاد سازندگی با آقای حجتی کار کردیم، گفت:حجتی همه چیز خود را وقف جمهوری اسلامی کرد؛ این در حالی است که او آرام،‌متین، استوار و بسیار صبورانه کار کرد و فکر و ذهن بسیار عمیقی داشت وهیچ وقت نخواست کارهایش را نمایش بدهد و کارهای بی‌محتوا را عرضه کند.

زنگنه نسل حجتی را نسل طیبه‌ای خواند که نهال آن را امام بزرگوار کاشت و مقام معظم رهبری به خوبی از آن مراقبت کرد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه بنده در سال ۶۷ از جهاد سازندگی رفتم و از آقای حجتی هم خواهش کردم که در وزارت نیرو همکاری کند و اگر می‌خواهد معاون شود، اضافه کرد: البته پیشنهاد من این بود که مجری سد کرخه شود که می‌تواند خدمت بیشتری برای مردم داشته باشد که آقای حجتی هم  قبول کرد و امروز سد کرخه را از برکات سخت‌کوشی او داریم.

زنگنه با بیان اینکه به پیشنهاد بنده، رئیس جمهور وقت، حجتی  را بعنوان وزیر جهاد کشاورزی منصوب کرد، افزود: من افتخار می‌کنم که در کنار چنین مردان بزرگی کار کرده‌ام و حجتی نمونه بارز انسانیت و از خودگذشتگی است.

وی با اشاره به اینکه حجتی در وزارت جهاد کشاورزی کارهای بزرگی کرد که خودکفایی در برخی محصولات از آن جمله است، ادامه داد: واقعیت این است که نسل حجتی کسانی بودند که به خاطر جیب‌شان کار نکردند و از سلامتی خانواده و رفاه از خود گذشتند تا برای این ملت سرافرازی کسب کنند و این مسائل بسیار ارزشمند است.

وزیر نفت تصریح کرد: ما اگر امروز گندم نداشتیم می‌توانستیم وارد کنیم؛ اما شرافت را نمی‌شود وارد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید