راهکارهایی برای سالم ماندن کلیه‌ها

کدخبر: ۳۱۷۱۱۱
اقتصاد نیوز:شاید اگر بدانید بیشترین عضوی که در ایران پیوند می‌شود کلیه است، شاید اگر بدانید درصد بالایی از مردان از مشکلات کلیوی رنج می‌برند و شاید اگر بدانید که نقش کلیه‌ها در بدن به اندازه قلب و مغز مهم است، از این عضو بدن‌تان بیشتر محافظت کنید. کلیه‌ها صافی‌های بدن هستند و یکی از مهم‌ترین اعضا هم به حساب می‌آیند. در ادامه راهکارهایی برای این که با او بهتر رفتار کنید، آورده‌ایم.
 راهکارهایی برای سالم ماندن کلیه‌ها

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از جام جم، درست بعد از این که استخوان‌های کنگره‌ای قفسه سینه تمام‌می‌شوند، یکی دو انگشت پایین‌تر و در پهلوها، دو عضو لوبیا شکل مهم زندگی می‌کنند، کلیه‌ها. 

درواقع کلیه‌ها مانند یک دستگاه صافی، شبیه به یک آبکش، سموم را از خون تصفیه می‌کنند و از طریق ادرار این سموم دفع می‌شود. به جز این اما نقش کلیه‌ها به تصفیه‌ کردن خون محدود نمی‌شود؛ کلیه‌ها هورمون اریتروپویتین هم تولید می‌کنند.  این‌هورمون بر ساخت مغز استخوان در تولید گلبول‌های قرمز خون  اثر می‌گذارد. 

کمبود این هورمون بر اثر نارسایی کلیوی باعث کم خونی می‌شود. به‌جز این، کلیه‌ها فشار خون را هم تنظیم کرده و کالسیتریول هم تولید می‌کنند که باعث جذب کلسیم می‌شود.

    توجه به بی‌ام(تناسب اندام)

    ورزش کنید

    کلسترول خون‌تان را کنترل کنید

    حواس‌تان به دیابت و قند خون‌تان باشد

    دستشویی بروید

    خوب بخوابید

    پروتئین کم استفاده کنید

چی بخوریم؟

     آب بخورید: روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید. کار کلیه‌ها تصفیه خون و دفع مواد زائد و سمی از بدن است، زمانی که بدن دچار کمبود آب می‌شود، کلیه‌ها قربانی این کاهش رطوبت می‌شوند، پس به طور منظم آب بنوشید تا سطح مایعات بدن‌تان تنظیم شود و مواد زائد به سرعت دفع شوند.

     سبز بخورید: میوه‌ها و سبزی‌ها به‌خصوص کلم برگ، گل‌کلم، زغال‌اخته، بلوبری، فلفل دلمه‌ای قرمز و پیاز  سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که برای کلیه‌ها بسیار مفیدند و عملکرد آن را بهبود می‌بخشند.

     میوه بخورید: مرکبات، انگور، لیموترش، طالبی، موز، کیوی، آلو و زردآلو منابع سرشار از پتاسیم هستند که روند پاکسازی و سم‌زدایی کلیه‌ها را آسان می‌کنند. نیاز روزانه یک فرد سالم به پتاسیم روزانه ۷/۴ گرم است.

     شیر بخورید: مصرف متعادل و کافی منابع کلسیم شیر و لبنیات، باعث پیشگیری در بروز سنگ کلیه است. از آن طرف، زیاده‌روی در مصرف یا انتخاب خودسرانه مکمل‌های کلسیم، می‌تواند باعث مشکلات کلیوی شود.

​​​​​​​چی نخوریم؟

     نمک: کمتر نمک استفاده کنید. بدن‌تان برای عملکرد طبیعی و درست به نمک یا سدیم نیاز دارد، اما مصرف بیش از حد نمک می‌تواند زمینه افزایش فشارخون را در شما ایجاد کند. 

    شکر: اگر بیش از دو نوشیدنی شیرین

 در طول روز می‌نوشید، پس بیشتر از دیگران در معرض دفع پروتئین از ادرار هستید و این یعنی که کلیه‌هایتان، عملکرد درست ندارند. به‌علاوه، شکر مانع جذب کلسیم و منیزیم و تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

     قهوه: اگر کافئین را در حد متعادل مصرف می‌کنید، هیچ خطری برای سلامتی‌تان به وجود نخواهد آمد، اما دریافت مقدار بالای کافئین ناشی از مصرف قهوه، چای و نوشابه‌های گازدار می‌تواند زمینه‌ساز پرفشاری خون و درنتیجه عملکرد بیشتر کلیه‌هایتان شود که به‌تدریج باعث بروز بیماری‌های کلیوی خواهد شد.

     الکل: نوشیدنی‌های الکلی فشار زیادی به کبد و کلیه‌ها وارد می‌کند. فشار به این ارگان‌ها عملکرد آنها را مختل می‌کند.

     سیگار: سیگار نکشید. استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، فشارخون و کاهش جریان خون به کلیه‌ها، به خاطر تنگ شدن عروق اندام‌ها می‌شود. سیگار، بیماری‌های کلیه را افزایش می‌دهد و حتی نارسایی کلیه‌ها را هم ایجاد می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید