بخشی از خسارت‌های زلزله امروز بوشهر+عکس

کدخبر: ۳۱۸۲۲۲
اقتصادنیوز: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر خبر داد: به دنبال وقوع زلزله ۴/۹ ریشتری بوشهر صبح جمعه ششم دی، دیوار سمت غربی «قلعه کلات» تخریب شد.

قلعه کلات بوشهر

به گزارش اقتصادنیوز نصرالله ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: قلعه کلات اهرم یا قلعه «زائر خضر خان» در شهر اهرم از توابع بخش مرکزی شهرستان تنگستان است  که در دو فاز در سال‌های اخیر اقدامات مرمتی روی آن انجام شده بود.

به گفته ی او؛ در بخش غربی قلعه دیوار حفاظتی نداشت که در سال ۱۳۸۴ با هدف حفاظت از خود قلعه، دیواری حفاظتی به صورت موقت در این بخش از قلعه طراحی شده بود.

او با بیان این‌که بر اساس طرح تهیه شده این دیوار باید در فازهای مرمتی بعدی مقاوم سازی و استحکام‌بخشی می‌شد، افزود: به دلیل نبود اعتبار کافی تا کنون عملیات مقاوم‌سازی بر روی ان انجام نشده بود، که در این زلزله متاسفانه تخریب شد.

وی علت این تخریب را این‌طور بیان کرد: به دلیل نداشتن اعتبارات کافی امکان بازسازی نبود و متاسفانه در این اتفاق با توجه به نشستِ پِی، دیوار شکم می‌کند و در این زلزله پایین می‌آید.

او با این وجود نسبت به نداشتن ارزش تاریخی این دیوار در قلعه تاکید کرد و گفت: تا این لحظه گزارش دیگری از وارد شدن آسیب‌های احتمالی به بناهای تاریخی مناطقی که درگیر زلزله شده‌اند، به میراث فرهنگی استان ارائه نشده است. اما کارشناسان میراث فرهنگی به مناطق مختلف استان اعزام شده‌اند تا آثار را بررسی و پایش کنند.

ابراهیمی افزود: خوشبختانه به نظر می‌رسد وضعیت آثار تاریخی محوطه‌های تاریخی مانند «بردک سیاه» و «چرخاب» و دیگر مناطق مناسب باشد.

معاون میراث فرهنگی استان بوشهر اما از برنامه‌ریزی‌ها برای واگذاری قلعه «کلات» به بخش خصوصی خبر داد و ادامه داد: طراحی درنظر گرفته شده برای این دیوار، یک سایت فرهنگی است، چون در کنار آن هیچ اثر تاریخی قرار ندارد.

زلزله جمعه ۶ دی ساعت ۵:۲۳ دقیقه بامداد رخ داد که بخشی از مردم شهرها و روستاهای شهرستان‌های دشتستان و تنگستان آن را احساس کرده‌اند. مرکز این زلزله که به بزرگی ۴.۹ ریشتر بود در عمق ۱۰ کیلومتری زمین شهر کلمه واقع در شهرستان دشتستان استان بوشهر را لرزاند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید