آتلانتیک گزارش داد؛

بنیان‌گذار فکری راست افراطی در برزیل کیست؟

کدخبر: ۳۱۸۵۳۸
اقتصادنیوز: لتیشیا دوارت در آتلانتیک نوشت: اخیرا برای انجام مصاحبه ای با اولاوو دی کاروالهو به منزل او رفتم. آقای کاروالهو پشت میز خود نشته بود. بیش از صد پیپ بر روی یک طاقچه ردیف شده بودند و هزاران کتاب بر روی قفسه های دفتر خانه او در کنار حداقل بیست تفنگ چیده شده بودند.
بنیان‌گذار فکری راست افراطی در برزیل کیست؟

به‌گزارش اقتصادنیوز، در ادامه این مطلب آمده است: بعد از نشستن در مقابل آقای دی کاروالهو متوجه شدم که دوربین لپ تاپش را برای ضبط کردن گفت و گوی ما در این مصاحبه روشن کرده بود. او معمولا همه مصاحبه های خود با خبرنگاران را نگه داری می کند و بسیاری از آن ها را در شبکه یوتیوب خود منتشر کرده است. سپس هواداران او این ویدئوها را با عناوینی همچون «اولاوو خبرنگاران را تحقیر می کند» در بین آشنایان خود به اشتراک می گذارند. در طول این ملاقات خانم، دختر و تعدادی از آشنایان نزدیک آقای کاروالهو پشت سر ما همچون مخاطبان یک برنامه تلویزیونی نشسته بودند.

چندین ماه برای برقراری تماس با آقای دی کاروالهو تلاش کرده بودم و او دو ساعت پیش از این دیدار با درخواست من موافقت کرد. دی کاروالهو مقاله من در مورد بیوگرافی خود را خوانده بود و قصد داشت ابهامات موجود را برطرف کند. مدت زیادی از شروع مصاحبه نگذشته بود که کاروالهو انگشت خود را به سمت صورت من نشانه گرفت و فریاد زد : «شما خیلی آدم بدخواه و دروغگویی هستید. نباید به من تهمت کذب بزنید. شما واقعا انسان بی ارزشی هستید !»

آقای اولاوو دی کاروالهو در بین مردم برزیل با نام کوچک خود شناخته می شود. او در طول زندگی خود سابقه خبرنگاری و طالع بینی را دارد. اما کاروالهو در  طول سال های گذشته به مهمترین متفکر مخالف چپ گراهای برزیل تبدیل شده است. صحبت های او به سرعت توسط میلیون ها نفر از هوادارانش در یوتیوب و فیسبوک منتشر می شوند. بسیاری از راست گراهای برزیل آقای کاروالهو را می پرسند، در حالی که چپ گراهای کشور او را فردی افراطی توصیف میکنند. با نگاهی به شبکه های اجتماعی و رسانه های برزیل متوجه می شوید که باورها و          دیدگاه های او هر روز در بین مردم بحث می شوند.

کاروالهو 72 ساله همچنین به عنوان یکی از معمارهای اصلی سیاست های جائیر بولسانارو، رئیس جمهور راست گرای برزیل در نظر گرفته می شود. کاروالهو در طول یک دهه گذشته نسل جدیدی از رهبران راست گرای محافظه کار را از طریق برگزاری دوره های آنلاین فلسفه تربیت کرده است. او تخمین می زند که در حال حاضر تقریبا 5 هزار دانش آموز در برنامه آموزشی ثبت نام کرده اند و بیش از بیست هزار نفر از جمله اعضای کابینه دولت کنونی کلاس های او را تجربه کرده اند.

بدین ترتیب آقای کاروالهو از منزل خود نقش مهمی را در شکل گیری سیاست های یک ملت دویست میلیونی ایفا می کند. باورها و عقاید افراطی او الهام بخش بسیاری از اقدامات دولت بولسانارو بوده اند.

بسیاری از خبرنگاران آقای کاروالهو را با استیو بانون، استراتژیست راست گرای آمریکایی مقایسه کرده اند که نقش مهمی در پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در آمریکا ایفا کرد. زمانی که تقریبا یک سال پیش برای اولین بار با کاروالهو دیدار کردم، او هنوز شخصا با استیو بانون ملاقاتی نداشته بود. او به من گفت که اهمیتی چندانی برای افکار آقای بانون قائل نبوده است. اما دو هفته بعد از شروع دوره ریاست جمهوری بولسانارو در برزیل همه چیز تغییر کرد. بانون برای دیدار با کاروالهو به منزل او رفت. چند ماه بعد استیو بانون آقای کاروالهو را به یکی از مراسم های برگزار شده در هتل ترامپ در واشنگتن دعوت کرد. در این مراسم بانون او را به گروهی از 100 نفر از متفکران راست گرای محافظه کار معرفی کرد.

جائیر بولسانارو در اولین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهور برزیل به واشنگتن سفر کرد. بولسانارو در دفتر سفارت خانه برزیل مراسمی را برگزار کرد که در آن استیو بانون و کاروالهو حضور داشتند. بولسانارو در سخنرانی خود در این ملاقات گفته بود : «برای مدتی طولانی آرزو داشتم که مردم برزیل را از شر ایدئولوژی چپ گرای شریر خلاص کنم». بولسانارو سپس نگاهی به کاروالهو می اندازد و  می گوید : «ما پیروزی انقلاب خود را تا حدود زیادی مدیون او هستیم».

البته این اولین باری نبود که بولسانارو به طور علنی از کاروالهو تمجید می کند. رئیس جمهور برزیل در اولین سخنرانی عمومی خود بعد از پیروزی در انتخابات چهار کتاب را بر روی میز خود چیده بود : انجیل، قانون اساسی برزیل، خاطرات وینستون چریل و یکی از کتاب های منتشر شده توسط کاروالهو. آقای بولسانارو در این سخنرانی گفت : «در طول دوران رهبری خود آمیزه های خداوند و قانون اساسی را دنبال خواهم کرد. من همچنین دوست دارم از متفکران بزرگی الهام بگیریم که توصیه های خوبی در اختیار ما قرار داده اند».

بولسانارو بعد از پیروزی در انتخابات با کاروالهو ملاقات کرد. اما رابطه آن ها تقریبا یک دهه قبل شروع شده بود، زمانی که حساب های کاروالهو در فضای آنلاین توجه  فرزندان سیاست مدار بولسانارو را به خود جلب کردند. در سال 2012 آقای فلاویو بولسانارو، پسر بزرگ رهبر برزیل برای ملاقات با کاروالهو به منزل او در ویرجینا سفر کرد. پنج سال بعد ادواردو بولسانارو، فرزند دیگر رهبر برزیل ویدئویی از ملاقات خود با کاروالهو را در فضای اینترنت به اشتراک گذاشت.

این روزها رئیس جمهور برزیل همیشه به صحبت های کاروالهو گوش می دهد. آقای بولسانارو به پیشنهاد کاروالهو یکی از محافظه کاران مسیحی افراطی در برزیل را به عنوان وزیر امور خارجه برگزید. وزیر خارجه برزیل تغییرات اقلیمی را یک نظریه توطئه مارکسیستی توصیف کرده است. بسیاری از اعضای کابینه دولت ظاهرا از باورهای کاروالهو الهام گرفته اند. یکی از دانشجویان آنلاین کاروالهو در حال حاضر به عنوان وزیر آموزش و پرورش برزیل انجام وظیفه می کند و دیدگاه های معلم خود را در سیاست های دولت انعکاس داده است. به عنوان مثال، دولت برزیل در سال های اخیر منابع بودجه دانشگاه های دولتی را 30 درصد کاهش داده است، زیرا دانشگاه ها به عنوان مراکز اصلی ترویج ایدئولوژی چپ گرا در نظر گرفته می شود.

اما صحبت های کاروالهو علیه کمونیسم بیشتر از همه چیز بر روی سیاست های دولت بولسانارو تاثیرگذار بوده اند. نفرت نسبت به کمونیست ها در واقع هسته اصلی باورهای مشترک کاروالهو و بولسانارو را تشکیل می دهد. رئیس جمهور برزیل بر اساس این باور دسترسی شهروندان کشور به اسلحه را آسان تر کرد. او همچنین دست نیروهای امنیتی برای سرکوب کردن گروه های چپ گرا در کشور را بازتر کرده است. بولسانارو همچون کاروالهو معتقد است که دیکتاتوری نظامی برزیل در دهه 1960 مانع گسترش کمونیسم در برزیل شد. به همین خاطر بولسانارو در طول سال های فعالیت خود در مجلس ملی برزیل بارها از نظام دیکتاتوری برزیل در دوران جنگ سرد تمجید کرده بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید