علی مطهری: چرا با کنگره امریکا لابی نکنیم؟

کدخبر: ۳۱۸۵۵۳
علت اصلی اعتراضات وضع بد زندگی مردم از یک طرف و ناامیدی از بهبود این وضع از طرف دیگر بود. وظیفه اصلی کارگزاران نظام ایجاد امید به آینده بهتر در مردم است. مردم تاکنون در مقابل رذالت های آمریکا و اروپا خوب مقاومت کرده اند ولی می گویند چشم اندازی به ما نشان بدهید که مثلا دو سال دیگر به شرایط اقتصادی بهتری می رسیم و در مسیر پیشرفت قرار می گیریم و عقب ماندگی های خود از کشورهای همسایه را که روزگاری عقب تر از ما بودند جبران می کنیم.
علی مطهری: چرا با کنگره امریکا لابی نکنیم؟

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از اعتماد، علی مطهری در یادداشتی با تیتر «مردم، تکیه گاه انقلاب اسلامی» نوشت: از آغاز نهضت اسلامی در سال 42 تا امروز ، تکیه گاه این نهضت مردم و ایمان اسلامی آنها و اعتمادشان به رهبران نهضت و سپس کارگزاران نظام جمهوری اسلامی بوده است.

در ادامه این یادداشت آمده است؛

امام خمینی(ره) گذشته از اتکاء روحی و معنوی به خدا، از نظر اجتماعی فقط به مردم متکی بود، نه نیروهای خارجی و نه حتی نیروهای نظامی داخلی؛ همچنان که به تعبیر شهید آیت الله مطهری روحانیت شیعه از نظر روحی به خدا متکی است و از نظر اجتماعی به مردم.

این اتکاء به مردم همچنان باید محفوظ بماند و لازمه آن حفظ اعتماد مردم به کارگزاران حکومت است. بدون شک در اثر حوادث اخیر، این اعتماد دچار آسیب شده و باید بازسازی شود. لازم بود مسئولان نظام به خاطر تصمیم گیری بد و اجرای بدتر آن از مردم عذرخواهی می کردند اما می دانیم که فرهنگ عذرخواهی و احترام به مردم درجمهوری اسلامی وجود ندارد.

نکته مهمتر این است که گران شدن بنزین بیشتر یک بهانه برای اعتراضات بود، علت اصلی اعتراضات وضع بد زندگی مردم از یک طرف و ناامیدی از بهبود این وضع از طرف دیگر بود. وظیفه اصلی کارگزاران نظام ایجاد امید به آینده بهتر در مردم است. مردم تاکنون در مقابل رذالت های آمریکا و اروپا خوب مقاومت کرده اند ولی می گویند چشم اندازی به ما نشان بدهید که مثلا دو سال دیگر به شرایط اقتصادی بهتری می رسیم و در مسیر پیشرفت قرار می گیریم و عقب ماندگی های خود از کشورهای همسایه را که روزگاری عقب تر از ما بودند جبران می کنیم.

مشکلات کشور ما صرفا راه حل اقتصادی ندارد، بلکه راه حل اقتصادی توأم با راه حل سیاسی دارد. تکیه بر توان داخلی کشور منافاتی با بهبود روابط ما با عربستان و امارات و حتی آمریکا ندارد. اگر نگران آرمانهای انقلاب هستیم باید بگویم که مثلا آرمان آزادی فلسطین با برقراری رابطه با عربستان و بهبود روابط با سایر کشورهای اسلامی و به طور کلی با اتحاد اسلامی بهتر تأمین می شود تا وضع فعلی. چرا ما نباید با استفاده از توان خود و ایرانیان خارج از کشور لابی قوی با کنگره آمریکا داشته باشیم و تلاشهای اسرائیل و عربستان را خنثی کنیم؟ ما نباید ریاضتهای غیرضروری اقتصادی بر مردم تحمیل کنیم. زمانی دشمن خاک ما را اشغال کرده است، در این صورت هر مقدار خسارت و تلفات برای آزادی سرزمین خود بدهیم جا دارد، ولی در شرایط فعلی وقتی راههایی برای عبور از بحران فعلی وجود دارد چرا استفاده نکنیم و ریاضتهای اقتصادی غیرضروری بر مردم تحمیل نماییم؟

متأسفانه ما راهی را می رویم که نتیجه آن قربانی شدن انقلاب اسلامی به خاطر ژست انقلابی گری است. انقلابی گری به معنی کارهای احساسی و خام نیست. اساس، اسلام است نه انقلاب. به تعبیر آیت الله مطهری ما باید انقلاب را اسلامی کنیم نه اسلام را انقلابی. بعضی حرفهایی که این روزها می شنویم و عده ای در آستانه انتخابات سخن از جبهه نیروهای انقلاب به میان می آورند و مردم را به انقلابی و غیرانقلابی تقسیم می کنند، مرا به یاد تعبیرهای گروه فرقان و مجاهدین خلق در جزوه های تبلیغاتی شان می اندازد که اساس را انقلابی گری و مبارزه را اصل می دانستند نه یک وسیله برای تحقق اسلام، و شهید مطهری به شدت با آنها درآویخت و سرانجام نیز به شهادت رسید و آنها در برگه ای که در محل شهادت ایشان انداختند نوشته بودند: «اعدام انقلابی مرتضی مطهری انجام شد».

امروز باید با چشم باز و با چراغ عقل و به دور از احساسات حرکت کنیم، ضمن این که به توان داخلی خود تکیه می کنیم باید راههای بهبود روابط با دنیا را باز کنیم. در جهان امروز هیچ کشوری حتی آمریکا نمی تواند با دشمنی با بخش اعظم دنیا و دیوار کشیدن دور خود، خود را اداره کند. باید از این طریق امید برای مردم ایجاد کنیم، آنگاه اعتماد مردم به حکومت به درجه قبل باز می گردد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید