آخرین واکنش‌های خارجی درباره ترور «قاسم سلیمانی»

کدخبر: ۳۱۹۳۲۶
اقتصادنیوز؛ مقامات دولت‌های خارجی درباره ترور قاسم سلیمانی توسط نظامیان آمریکایی واکنش نشان دادند.
آخرین واکنش‌های خارجی درباره ترور «قاسم سلیمانی»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری‌های فارس، ایسنا و ایلنا؛ بامداد امروز جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است. 

در بیانیه پنتاگون آمده است: «ارتش آمریکا به دستور رئیس‌جمهور با کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام دفاعی قاطعی برای حراست از پرسنل آمریکا در خارج از کشور انجام داده است.»

زاخارووا: آمریکا به دنبال تغییر موازنه قوا در خاورمیانه است

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (جمعه) ترور سردار شهید «قاسم سلیمانی» بر اثر حمله تروریستی آمریکا در بغداد را اوج بدگمانی و منفی‌نگری واشنگتن توصیف کرد.

زاخارووا: آمریکا به دنبال تغییر موازنه قوا در خاورمیانه است

زاخارووا در مصاحبه با شبکه «روسیا 24» گفت ایالات متحده ابتدا در بغداد حمله هوایی انجام داد و سپس از شورای امنیت سازمان ملل خواست که تعرض تظاهرات‌کنندگان عراقی به سفارتخانه خود در بغداد را بررسی کند.

 به نوشته خبرگزاری «تاس»، وی ضمن «اوج بدگمانی» خواندن اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی، توضیح داد: «اتخاذ ارزیابی قانونی از حملات به سفارتخانه‌های کشورها، در حدود اختیارات شورای امنیت سازمان ملل است. آمریکا حتی خواستار نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره حمله به سفارتش نشده است».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه حمله هوایی آمریکا در بغداد فقط منجر به افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود، تصریح کرد واشنگتن فقط به تغییر توازن قدرت در غرب آسیا تمایل دارد.

زاخارووا ادامه داد: «برای محکوم کردن حملات به سفارتخانه، دولت‌ها به شورای امنیت سازمان ملل شکایت می‌کنند. واشنگتن هیچ شکوائیه‌ای به شورای امنیت نداد و این یعنی فقط به دنبال واکنش جهانیان بوده و به دنبال تغییر موازنه قوا در منطقه است».

وی پیش از این در صفحه فیسبوک خود نوشته بود: «این اقدام (ترور سردار سلیمانی) منجر به چیزی جز افزایش تنش‌ها در منطقه نمی‌شود، که قطعا بر جان میلیون‌ها نفر اثر خواهد گذاشت».

انگلیس خواستار کاهش تنش در خاورمیانه شد

وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای در واکنش به ترور سردار قاسم سلیمانی،‌ فرمانده نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تمامی طرف‌ها خواستار کاهش تنش‌ها شد.

انگلیس خواستار کاهش تنش در خاورمیانه شد

در بیانیه وزرات امور خارجه انگلیس آمده است: «همه طرف‌ها را به کاهش تنش دعوت می‌کنیم و افزایش درگیری‌ها به نفع هیچ کسی نیست.»

ابراز نگرانی گوترش از تنش میان ایران و آمریکا

 فرهان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: دبیرکل به طور مداوم اعلام کرده است که حامی کاهش تنش‌ها در منطقه است. وی همچنین به شدت نگران تشدید تنش‌های اخیر است.

گوترش

وی در این خصوص گفت: اکنون زمان آن است که تمامی رهبران خودداری حداکثری از خود نشان دهند. جهان نمی‌تواند یک جنگ دیگر در حوزه خلیج فارس را تحمل کند.

تیم کین خواستار سلب اختیارات جنگی ترامپ شد

 «تیم کین»، نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا امروز جمعه خواستار سلب اختیارات جنگی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا شد.

کین درباره اقدام ترامپ در خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران گفت: «تصمیم ترامپ برای پاره کردن یک توافق کارساز دیپلماتیک و آغاز مجدد ستیزه‌جویی‌ها با ایران ما را به آستانه جنگی دیگر در خاورمیانه کشانده است.»

وی اضافه کرد: «کارزار فشار حداکثری ترامپ، ثبات منطقه را کمتر و ما را از متحدان کلیدی‌مان دور کرده و دشمنانمان را گرد هم آورده است. کنگره باید جلوی ترامپ را از کشاندن آمریکا به ورطه یک جنگ غیرضروری دیگر در خاورمیانه بگیرد.»

به نوشته پایگاه خبری هیل، تیم کین علاوه بر این از کنگره خواسته فوراً و قبل از آنکه جنگی دیگر را آغاز کند، اختیارات جنگی او را سلب کند.

«تیم کین» همراه با «تام یودال» چند ماه پیشنهاد افزودن یک متمم به لایحه بودجه دفاعی آمریکا را ارائه دادند که طبق آن، استفاده ترامپ از بودجه دولتی برای حمله به ایران بدون مجوز کنگره را ممنوع می‌کرد. این طرح به تصویب نمایندگان نرسید. 

ادعاهای لیندسی گراهام علیه قاسم سلیمانی

سناتور لیندسی گراهام روز جمعه در توییتی با بیان این که ما دومین مرد قدرتمند در تهران را کشتیم، این اقدام را برای انتقام از کارهایی که وی در گذشته انجام داده بود خواند و مدعی شد: این یک ضربه دفاعی برای از بین بردن مغز متفکر حملاتی است که هنوز رخ نداده‌اند.

لیندسی گراهام

وی در ادامه ادعاهایش با بیان این که کسی جز خود سردار سلیمانی مسئول این اتفاق نیست در حمایت از ترامپ مدعی شد: رئیس‌جمهور دونالد ترامپ تصمیم راسخی برای جلوگیری از نقشه‌ای که علیه آمریکایی‌ها برنامه‌ریزی شده بود، گرفت. ایران باید بفهمد که اگر مردم و منافع آمریکا در خطر باشند، ترامپ دست روی دست نخواهد گذاشت.

سخنگوی دولت آلمان: خطر افزایش تنش‌ها بسیار بالاست

سخنگوی دولت آلمان امروز -‌جمعه- در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد که شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون الحشد الشعبی، در واکنش به تحریک‌های نظامی ایران بوده است. 

خطر افزایش تنش‌ها بسیار بالاست

وی مدعی شد: «این اقدام آمریکا در واکنش به تحریک‌های صورت‌گرفته از سوی ایران بود.»

سخنگوی در نشستی خبری مدعی شد: «فعالیت‌های ایران در منطقه را با نگرانی دنبال می‌کنیم. خطر افزایش تنش‌ها بسیار بالاست.»

وی همچنین افزود: «آلمان برای تنش‌زدایی در منطقه پادرمیانی خواهد کرد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید