پمپئو: شاید ایران تصمیم به پاسخ بگیرد، امیدوارم این کار را نکنند

کدخبر: ۳۱۹۶۷۴
اقتصادنیوز؛ مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفت: شاید فعلا کمی سر و صدا باشد و ایرانی‌ها تصمیم به پاسخ بگیرند. امیدوارم که این کار را نکنند.
پمپئو: شاید ایران تصمیم به پاسخ بگیرد، امیدوارم این کار را نکنند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه مدعی شد اقدامات این کشور، از جمله ترور سردار «قاسم سلیمانی»، زمینه را برای ثبات در غرب آسیا فراهم کرده است. 

پامپئو که برای دفاع از اقدام غیرقانونی این کشور در ترور یک فرمانده نظامی خارجی امروز در ۶ مصاحبه جداگانه با رسانه‌های آمریکایی حضور یافته، در تمام این مصاحبه‌ها ادعا کرد که واشنگتن در تلاش است تا آرامش را به منطقه بازگرداند.

وی در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی»، در پاسخ به این سؤال که آیا اطمینان دارد با این ترور امنیت آمریکایی‌ها افزایش یافته، گفت: «قطعا... ما قطعا امروز امنیت بیشتری داریم.»

او در پاسخ به سؤال «چاک تاد» مجری برنامه در مورد تضاد میان این گفته او، با افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه و هشدار وزارت خارجه این کشور به اتباع آمریکا برای خروج فوری از عراق، گفت: «چاک، تو بر الان متمرکز هستی، اما نگاه رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ عمیق و بر حفظ امنیت مردم آمریکا در بلندمدت است.»

پامپئو افزود: «حفظ و حفاظت از آمریکا، مأموریتی است که ما داریم. شاید فعلا کمی سر و صدا باشد و ایرانی‌ها تصمیم به پاسخ بگیرند. امیدوارم که این کار را نکنند. رئیس‌جمهور ترامپ به صراحت گفته است که اگر آن‌ها پاسخ دهند، ما هم پاسخ می‌دهیم و این پاسخ قاطع و شدید خواهد بود، همانطور که تا الان بوده است.»

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «اما ما تمام اقدامات لازم را، نه فقط در عراق، بلکه در سرتاسر منطقه انجام می‌دهیم، تا از آمریکایی‌ها، از شهروندان آمریکایی و همینطور دیپلمات‌هایمان و نیروهای نظامی خود که خارج از کشور در حال خدمت هستند، محافظت کنیم.»

پامپئو در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی» هم به دفاع از عملیات تروریستی ارتش این کشور پرداخت و گفت: «کاملا روشن است که جهان اکنون امن‌تر است، چراکه قاسم سلیمانی دیگر روی این کره راه نمی‌رود.»

او سپس تمام ناآرامی‌های منطقه را به سردار سلیمانی نسبت داد و مدعی شد که ایران در صدد انجام حمله‌ای قریب‌الوقوع بوده است. 

وزیر خارجه آمریکا زمانی که از سوی مجری برای ارائه مدارکی دال بر در پیش بودن حمله‌ای با برنامه‌ریزی سردار سلیمانی تحت فشار قرار گرفت، گفت: «سران ارشدی که به اطلاعات دسترسی داشتند، هیچ تردیدی در این مورد نداشتند. اگر ما این حمله را انجام نداده بودیم، به شدت ملاحظه‌گی کرده بودیم.»

وی مدعی شد که ریسک عدم ترور سردار سلیمانی، از ریسک ترور او بیشتر بوده و آمریکا با این حمله، «ریسک را کاهش داده است.»

در ادامه برنامه، از پامپئو در خصوص توییت‌های صبح امروز ترامپ سؤال شد. رئیس‌جمهور آمریکا در این توییت‌ها تهدید کرده است که در صورت پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی، آمریکا ده‌ها هدف مهم از جمله مراکز فرهنگی ایران را مورد حمله قرار می‌دهد. مجری با بیان اینکه چنین اقدامی جنایت جنگی خواهد بود، نظر پامپئو را جویا شد. 

وی خارجه آمریکا گفت: «ما قانونی عمل خواهیم کرد. ما در چارچوب سیستم عمل خواهیم کرد. ما همواره اینطور رفتار کرده‌ایم و همواره همینطور رفتار خواهیم کرد.»

او در پاسخ به سؤال مجری که پرسید «یعنی حرف رئیس‌جمهور نادرست بوده»، گفت: «ببین، من کاری که در زمینه برنامه‌ریزی در مورد مجموعه اهداف انجام می‌دهیم را شاهد بوده‌ام. اطمینان دارم که وزارت دفاع همچنان در حال تدوین گزینه‌هاست. مردم آمریکا باید بدانند که هر هدفی که ما مورد حمله ما قرار دهیم، هدفی قانونی خواهد بود و هدف از این کار تنها حفاظت و دفاع از آمریکا خواهد بود. رئیس‌جمهور ترامپ کاملا در این رابطه هوشیار است. او جنگ نمی‌خواهد و با بی‌میلی در این وضعیت قرار دارد. اما همواره تصریح کرده است که از محافظت از مردم آمریکا کوتاه نمی‌آید.»

پامپئو در مصاحبه‌ای دیگر، این بار با شبکه «سی‌ان‌ان» ادعا کرد ترور سردار سلیمانی و دیگر اقدامات دولت ترامپ، باعث ثبات در غرب آسیا است.

وی در پاسخ به این سؤال که کاخ سفید چطور مدعی است که اکنون امنیت افزایش یافته، گفت: «خاورمیانه بی‌ثبات بوده است. ما داریم فضا و فرصتی برای ثبات ایجاد می‌کنیم. ما با ائتلاف‌سازی این کار را کرده‌ایم، ما این کار را با همراهی دوستان و شرکای خود انجام داده‌ایم، ما این کار را با تصریح بر اینکه بر خلاف دولت سابق، رفتار سرکشانه ایران را نمی‌پذیریم، انجام داده‌ایم.»

پامپئو افزود: «ما از مردم آمریکا دفاع و حفاظت خواهیم کرد... ما به این اقدامات برای کاهش ریسک برای مردم آمریکا ادامه می‌دهیم. اطمینان دارم که به واسطه اقداماتی که رئیس‌جمهور و دولت ترامپ در سه سال گذشته انجام داده، در طولانی‌مدت، ریسک پیش روی مردم آمریکا به مراتب کمتر خواهد بود.»

او در مورد اینکه آیا این بدان معنی است که اقدامات ایران متوقف می‌شود، گفت: «ما برای هر آن چیزی که جمهوری اسلامی ایران ممکن است انجام دهد، آمادگی داریم. قطعا بازیگرانی فراتر از سلیمانی هم وجود دارند و به همین دلیل هم هست که ما هنوز آماده هستیم. به همین دلیل است که داریم به آن منطقه نیرو اعزام می‌کنیم. تمام آنچه که ما انجام می‌دهیم... داریم برای شرایطی آماده می‌شویم که سران جمهوری اسلامی ایران تصمیم بدی بگیرند».

بامداد جمعه پهپادهای ارتش آمریکا خودروهای حامل سردار قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون «الحشد الشعبی» عراق را هدف قرار دادند. در این حمله، سردار سلیمانی و المهندس به شهادت رسیدند. جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است که این ترور را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

شبکه «سی‌ان‌ان» روز گذشته گزارش داد که مقام‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی آمریکا معتقدند که ایران قطعا به ترور سردار سلیمانی پاسخ می‌دهد. بر اساس این گزارش، دولت آمریکا به نمایندگان کنگره اعلام کرده است که انتظار می‌رود ایران ظرف «چند هفته» به این حمله پاسخ دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید