ادعای ترور پیشگیرانه قاسم‌سلیمانی دروغ است/برای این عملیات مدت‌ها برنامه‌ریزی شده بود

کدخبر: ۳۲۰۰۲۶
اقتصادنیوز؛ «پل پیلار» تحلیلگر سرشناس آمریکایی نوشت: این حرف‌ها که هدف از ترور (سردار سلیمانی) انجام اقدام پیشگیرانه در برابر یک حمله قریب‌الوقوع ایران بود، دروغ از آب درآمدند چرا که نشانه‌های فراوانی وجود دارند مبنی بر اینکه به منظور انجام چنین عملیاتی مدت‌ها تدارک دیده شده بود.»
ادعای ترور پیشگیرانه قاسم‌سلیمانی دروغ است/برای این عملیات مدت‌ها برنامه‌ریزی شده بود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «پل پیلار» عضو ارشد اندیشکده «بنیاد کوئینسی برای حکمرانی مسئولانه» که دفتر آن در پایتخت آمریکا است، در یک یادداشت به شدت از اقدام دولت دونالد ترامپ در ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انتقاد کرده و درباره تبعات آن برای آمریکایی‌ها هشدار داده است.

او در ابتدای یادداشت می‌نویسد: «ترور قاسم سلیمانی و استدلال‌هایی که برای این کشتن مطرح شده، نمایانگر یک نزدیک‌بینی و کوته‌نظری ناگوار  است».

به نظر این تحلیلگر آمریکایی، «هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان بدهد دستور رئیس‌جمهور ترامپ برای این ترور با هیچ راهنمایی در خصوص عواقب ناگوار این کار از قبیل تلافی حتمی ایران همراه شده باشد. ادعاهای دولت (ترامپ) درباره اینکه اکنون آمریکایی‌ها امن‌تر شده‌اند توسط دستورالعمل‌های خود دولت در خصوص لزوم اعمال محدودیت در سفرهای خارجی (اتباع آمریکا) و دیگر اعتراف‌های تلویحی این دولت نقض شده است و اینها کاملا گویا هستند که آمریکایی‌ها اکنون به نسبت یک هفته قبل، از امنیت کمتری برخوردار هستند».

ترامپ و پمپئو

 پیلار ادامه داد: «این حرف‌ها که هدف از ترور (سردار سلیمانی) انجام اقدام پیشگیرانه در برابر یک حمله قریب‌الوقوع ایران بود، دروغ از آب درآمدند چرا که نشانه‌های فراوانی وجود دارند مبنی بر اینکه به منظور انجام چنین عملیاتی مدت‌ها تدارک دیده شده بود و همچنین دولت (ترامپ) هیچ مدرکی درباره اینکه ایران درصدد انجام یک حمله بوده، منتشر نکرده است».

به باور این تحلیلگر آمریکایی، «سلیمانی کسی نبود که پشت تک تک توطئه‌های موجود قرار داشته باشد و کشتن چنین مقام ارشدی باعت پیشگیری کردن از هیچ چیزی نمی‌شود».

وی معتقد است که عملیات ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی، نمی‌تواند «توان نیروی قدس ایران را که توانمندی ریشه‌داری دارد، کُند کند».

پیلار با اشاره به تشدید تنش‌ها در روابط فی مابین ایالات متحده آمریکا و ایران، به خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای برجام و به راه انداختن یک «جنگ اقتصادی مهار نشده» علیه این کشور اشاره کرد و دولت ترامپ را مقصر این تنش‌ها خواند.

وی البته ادعاهای آمریکایی‌ها درباره دست داشتن ایران در حمله ۲۳ شهریورماه انصارالله یمن به دو پالایشگاه «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو را تکرار کرد و مدعی شد، قبل از خروج آمریکا از برجام، ایران به تاسیسات نفتی سعودی و نفتکش‌ها حمله نمی‌کرد، شبه نظامیان در عراق با نیروهای ایالات متحده درگیر نمی‌شدند و هیچ دور باطلی از تنش وجود نداشت.

عضو اندیشکده آمریکایی با انتقاد شدید از مواضع دولت ترامپ علیه ایران تصریح کرد: از دل اقدام دولت در برهم زدن (برجام) و اعمال کارزار "فشار حداکثری" هیچ چیز مثبتی بیرون نخواهد آمد و قابل پیش‌بینی بود که تنها باعث افزایش تنش، بحران و به وجود آمدن خطر یک جنگ علنی خواهد شد».


مراسم تشییع سردار سلیمانی

به اعتقاد پیلار، دونالد ترامپ و مایک پامپئو «مستقیما»  مسوول وضعیت جاری و تشدید تنش‌ها با ایران و انتخاب مسیر «مخرب» کنونی دولت آمریکا هستند.

از نظر او، «اقدامات ایران شبیه به اقدامات کشورهای دیگر، در یک خلا صورت نمی‌گیرد. اغلب مرگ و میر (نظامیان) آمریکایی‌ها در جنگ ایالات متحده در کشور همسایه ایران یعنی عراق، صورت گرفت؛ جنگی که هم باعث یک جنگ داخلی در عراق شد و هم شورش علیه یک قدرت اشغالگر را ایجاد کرده بود».پیلار توجیه مقام‌های دولت آمریکا برای ترور سردار سلیمانی و تاکید آنها بر اینکه «دستان او به خون آمریکایی‌ها آغشته شده بود» را رد کرد.

تحلیلگر آمریکایی با انتقاد شدید از ترور سردار سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی» در حمله واشنگتن، این حمله را نقض فاحش حاکمیت عراق خواند و نوشت: «این حمله نشان می‌دهد که در دوره ترامپ، ایالات متحده در جهان به چه شهروندی تبدیل شده است».

وی سپس به کارنامه ریاست جمهوری ترامپ اشاره و بر «نمره پایین آمریکای ترامپ» در زمینه شهروندی در جهان تاکید کرد. به اعتقاد پیلار، ترامپ با رفتارهای «عامدانه مخرب» در جهان و اقداماتی چون «فلج کردن سازمان‌های بین‌المللی»، نمره پایینی در زمینه شهروندی جهانی عاید آمریکا کرده است.

پیلار به اشاره به ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نوشت: «ایالات متحده در نیم قرن گذشته رهبران کشورهای خارجی را ترور نکرده بود، اما با کشتن سلیمانی، این ممنوعیت برداشته شده است. البته برای این ممنوعیت، در چارچوب یک جنگ، استثناهایی وجود دارد از قبیل آغاز حملات هوایی ناکام ایالات متحده در جنگ سال ۲۰۰۳ برای هدف قرار دادن صدام حسین رئیس‌جمهور عراق اما اگر چنین چیزی (ترور رهبران کشورهای خارجی) به سابقه تبدل شود، در آن صورت این بدان معناست که به رغم همه حرف‌های ترامپ که می‌گوید او خواهان یک جنگ جدید نیست، اما او (با ترور سردار سلیمانی) چنین جنگی را با ایران آغاز کرده است».

وی با تاختن به موضوع دولت ترامپ در ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی تصریح کرد: «سلیمانی کسی فراتر از فرمانده نیروی قدس بود و بنا بر برخی ارزیابی‌ها، او بعد از (آیت‌الله) علی خامنه‌ای رهبر عالی، نفر دوم در زمینه ترسیم سیاست ایران در خلیج فارس و دیگر نقاط خاورمیانه بود».

از نظر پیلار، ترور رهبران خارجی نشاندهنده خصوصیت و ارزش‌هایی است که یک کشور دارد و کشتن رهبران دیگر کشورها، «چیزی نیست که یک کشور خوب به انجام آن  مبادرت کند بلکه کاری است که تروریست‌ها انجام می‌دهند».

تحلیلگر آمریکایی افزود: «ترامپ با انجام این کار (ترور سردار سلیمانی)، همه آنچه درباره تروریسم گفته بود را بی اعتبار کرد. ترامپ با صحبت کردن از سلیمانی به همان ادبیاتی که درباره ابوبکر البغدادی رهبر داعش حرف زده بود، به طرزی فاحش نقش و جایگاه سلیمانی را نادیده گرفته است. همین جایگاه را می‌توان در جمعیت انبوه ایرانی‌‌هایی که برای سوگواری مرگ او حاضر شدند، مشاهده کرد. در نظرسنجی اخیری که دانشگاه مریلند درباره شخضیت‌های محبوب این کشور انجام داد، سلیمانی محبوب‌ترین شخص بود و یکی از دلایلی که سلیمانی این قدر محبوب بود، نقش موفق او در مبارزه با داعش بود؛ داعشی که چندین عملیات بزرگ علیه ایران انجام داده بود».

پیلار در ادامه این یادداشت می‌نویسد: «طبق تعریف رسمی ایالات متحده، کشتن علنی یک فرد با موشکی که از یک پهپاد نظامی شلیک شود، اقدام تروریستی محسوب نمی‌شود و برای اطلاق کردن یک اقدام به اقدام تروریستی، باید عامل آن یک بازیگر غیر دولتی باشد».

او با هشدار به تبعات تشدید تنش بین آمریکا و ایران به ترامپ و پامپئو این توصیه را مطرح کرد: «آنها باید کارهای بیشتری غیر از حرف زدن درباره خواستشان جهت کاهش تنش، انجام بدهند و واقعا باید خواهان کاهش تنش شوند. این بدان معناست که نه فقط از اقدامات تحریک آمیز و مرگبار بپرهیزند بلکه علاوه بر ان از جنگ اقتصادی که علیه ایران راه انداختند هم عقب نشینی کنند».

تحلیلگر آمریکایی یادداشت خود را اینطور پایان می‌دهد: «یک کشور بزرگ مانند ایالات متحده در سراسر تاریخ خود از خودش استانداردهای عالی در رفتار بین‌المللی به جا گذاشته است و این کار را با این اطمینان انجام داده که توان و خصایصش این کشور را قادر ساخته که بدون سر تعظیم فرود آوردن به روی استاندارهای نازل و ارتکاب به کارهایی که کشورهای یاغی و تروریست‌ها آنها را انجام می‌دهند، به طور موثر منافعش را گسترش دهد. ترامپ با اقدام کردن مانند یک فرد یاغی، عظمت آمریکا را خرد کرده است».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید