آیا آب گازدار مضر است؟

کدخبر: ۳۲۰۴۹۲
​اقتصاد نیوز:همه ما می‌دانیم که هیدراته ماندن بدن برای عملکردهای بدن، مانند تنظیم حرارت، انتقال مواد مغذی و حذف مواد زاید از بدن ضروری است. اما آیا مصرف آب گازدار می‌تواند مفید باشد یا به بدن صدمه می‌زند؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین از مدیکال‌اکسپرس، نوشیدن آب علاوه بر تمام فوایدی که دارد می‌تواند مانند یک روان‌کننده و همچنین ضربه‌گیر مفاصل بدن عمل کند. اما مصرف آب خالص گاهی‌اوقات خسته‌کننده می‌شود و بیشتر مردم نوشیدن مایعات دیگر مانند آب گازدار را ترجیح می‌دهند.

با افزودن دی‌اکسید کربن به آب خالص، آن را گازدار می‌کنند. در این حالت اسید کربنیک با pH اسید ضعیف بین ۳ و ۴ تولید می‌شود و در واقع این اسید است که به دهان طعم خوبی می‌دهد. نوشیدن آب گازدار می‌تواند موجب فعالیت شیمیایی گیرنده‌های درد روی زبان در واکنش به اسید آب گازدار شود و فرد احساس خوشایندی از طعم این نوع آب داشته باشد و باید گفت دقیقا مشکل اصلی اینجاست. اسید موجود در این نوشیدنی‌ها به دندان‌هایمان صدمه می‌زنند.

مینای دندان که بیرونی‌ترین لایه دندان و سخت‌ترین ماده در بدن‌مان است از مواد معدنی به نام هیدروکسی‌آپاتیت تشکیل شده است و حاوی کلسیم و فسفات است. بزاق دهان هم کلسیم و فسفات دارد. به‌طور معمول بین مواد معدنی دندان و بزاق تعادل وجود دارد و آب گازدار می‌تواند این توازن را از بین برده و  به مینای دندان و در نتیجه دندان صدمه بزند.

همچنین آب گازدار برخلاف تصورها، نمی‌تواند سرکوب‌کننده اشتها باشد. آن فقط با وارد کردن گاز به معده‌تان موجب نفخ و سیری موقت می‌شود. اما این آب نمی‌تواند به اندازه آب خالص در معده بماند. حتی اگر آن به همراه غذا مصرف شده باشد. بنابراین نمی‌تواند فرد را به مدت طولانی سیر نگهدارد.

 آب گازدار می‌تواند بدن را هیدراته نگهدارد اما ضرر آن برای سلامت بیش از منفعت آن است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید