واکنش جوزپ بورل به فعال‌سازی مکانیسم ماشه؛

اتحادیه اروپا: برجام جایگزین ندارد

کدخبر: ۳۲۱۱۰۸
اقتصادنیوز؛ به دنبال فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف در برجام (مکانیسم ماشه)، جوزپ بورل مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه «حفظ برجام اکنون از هر زمانی بیشتر اهمیت دارد»، تأکید کرد که جایگزینی برای این توافق وجود ندارد.
اتحادیه اروپا: برجام جایگزین ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (سه‌شنبه) در واکنش به فعال شدن مکانیسم حل اختلاف در برجام توسط سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان، گفت جایگزینی برای این توافق وجود ندارد.

به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی امور خارجی اتحادیه اروپا، بورل با تایید دریافت نامه آغاز فرایند مکانیسم حل اختلاف برجام، گفت: «برجام یک دستاور مهم در دیپلماسی چندجانبه پایدار است. با توجه به تنش‌های خطرناک فعلی در خاورمیانه، حفظ برجام از هر زمانی بیشتر اهمیت دارد».

وی همچنین توضیح داد: «من به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک، بر فرایند مکانیسم حل اختلاف نظارت خواهم کرد. هدف این مکانیسم، حل مشکلات مربوط به اجرای توافق در چارچوب کمیسیون مشترک است. در این رابطه، توجهات را به تمایل وزرای خارجه (سه کشور اروپایی) برای "حفظ برجام به امیت یافتن راهی برای حل بن‌بست از طریق گفت‌وگوی دیپلماتیک سازنده" جلب می‌کنم».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «مکانیسم حل اختلاف به تلاش‌های شدید همراه با حسن نیّت همه طرف‌ها نیاز دارد. به عنوان هماهنگ‌کننده، از همه طرف‌های برجام انتظار دارم با این روحیه (حسن نیّت) با این فرایند رفتار کنند».

بیشتر بخوانید: «مکانیسم ماشه» علیه ایران فعال شد

ظهر امروز بود که سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کردند.

این مکانیسم روندی است که در صورت طی کردن کامل مراحل، به بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل علیه ایران منتهی خواهد شد. 

با این حال دیپلماتهای اروپایی مدعی هستند که هدف این تصمیم حفظ توافق هسته‌ای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام است، نه بازاعمال تحریمهای سازمان ملل. 

در حقیقت منظور از مکانیسم ماشه همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در برجام است. این ۲ بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بینجامد، به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌ است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید