هشدار سفیر چین در سازمان ملل درباره تشدید بیشتر تنش میان هند و پاکستان

کدخبر: ۳۲۱۳۳۶
سفیر چین در سازمان ملل متحد نسبت به تشدید بیشتر تنش میان هند و پاکستان در مورد منطقه مورد مناقشه کشمیر هشدار داد و ابراز امیدواری کرد که برگزاری نشست شورای امنیت به درخواست پکن باعث تشویق هر دو کشور برای پیگیری یک راه‌حل از طریق گفت‌وگو شود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از  ایسنا،  ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل که کشورش از پاکستان پشتیبانی می‌کند، پس از جلسه غیرعلنی به خبرنگاران گفت چین "نگران وضعیت میدانی موجود" در کشمیر است.

ژانگ گفت: یقین دارم که این جلسه به هر دو طرف برای درک خطر تشدید بیشتر اوضاع و تشویق آن‌ها برای نزدیک شدن به یکدیگر و گفت‌وگو و جستجوی راه‌حل از طریق گفت‌وگو کمک خواهد کرد.

تشدید تنش‌ها به دنبال تصمیم دولت تحت رهبری هندوهای ناسیونالیست در هند برای پایان دادن به وضعیت نیمه خودمختاری کشمیر عمدتا مسلمان‌نشین در پنجم اوت، رخ داد. این حرکت با سرکوب خشونت‌بار همراه شد؛ دهلی‌نو ده‌ها هزار نیروی پشتیبانی به این منطقه به شدت نظامی‌شده اعزام کرد، ممنوعیت آمد و شد گسترده برقرار شد، هزاران تن راهی بازداشتگاه شدند و تقریبا تمامی راه‌های ارتباطی قطع شد.

از آن زمان مقام‌ها چندین محدودیت را برداشته‌اند؛ موانع جاده‌ای پاکسازی شدند و تلفن ثابت و خدمات تلفن همراه برقرار شده، اما هنوز سرویس اینترنت در کشمیر احیا نشده است. این اقدام هند جرقه اعتراضاتی را زد و جمعه گذشته دادگاه عالی این کشور به دولت دستور داد که در طی یک هفته تمام محدودیت‌ها را بررسی کند و تاکید کرد این اقدامات به منزله سوءاستفاده از قدرت است.

دیپلمات‌هایی در شورای امنیت که به دلیل غیرعلنی بودن نشست چهارشنبه نخواستند نامشان فاش شود، گفتند چین خواستار بررسی مأموریت نظارتی سازمان ملل در کشمیر است. اما تعداد زیادی از کشورها در این شورای ۱۵ عضوی خواستار تنش‌زدایی شدند و گفتند که این اختلاف دوجانبه است و باید توسط هند و پاکستان حل شود.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان شامگاه چهارشنبه پس از دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران گفت که برخی اقدامات هند پس از ۵ اوت باعث افزایش تنش‌ها شده و صلح و امنیت بین‌المللی را در جنوب آسیا تهدید می‌کند. او هشدار داد که اوضاع "بسیار شکننده است و ممکن است از کنترل خارج شود."

به گفته او، این هند است که از مذاکرات امتناع می‌کند نه پاکستان. قریشی گفت: "پاکستان هرگز از تعامل دوجانبه دور نشده است، اما متأسفانه هندی‌ها آماده مشارکت نیستند. این واقعیت که شورای امنیت در مدت پنج ماه برای دومین بار در مورد کشمیر بحث کرده است، به وضوح نشان می‌دهد که قدرتمندترین نهاد سازمان ملل متحد این موضوع را به رسمیت می‌شناسد که این مساله در دستور کار آن‌ها قرار دارد و تصوری که هند تلاش می‌کند شکل دهد، مبنی بر اینکه این یک موضوع داخلی است درست نیست."

قریشی گفت دبیرکل سازمان ملل نگران است و می‌داند که این مسئله را نمی‌توان نادیده گرفت. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد هم در بیانیه‌ای کوتاه پس از این نشست گفت که گوترش "بر اهمیت حفظ صلح و ثبات در جنوب آسیا از طریق گفت‌وگوی سیاسی، راه‌حل‌های دیپلماتیک و احترام به حقوق بشر مجدداً تأکید کرد."

وزیر خارجه پاکستان گفت، اگر اعضای شورای امنیت می‌گویند که کشمیر باید به طور دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، مسئله همین طور ملتهب‌تر می‌شود و بعد ممکن است به وضعیتی تبدیل شود که غیرقابل دفاع باشد و خواهی‌ نخواهی آن‌ها مجبور شوند قدمی بردارند.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید