انتقاد روسیه از اقدامات برجامی سه کشور اروپایی

کدخبر: ۳۲۱۵۰۷
اقتصادنیوز: سرگئی لاوروف کفیل وزارت خارجه روسیه گفت: اقدامات سه کشور اروپایی درباره برجام و آغاز سازوکار حل اختلافات در چارچوب این توافق نگران کننده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سرگئی لاوروف روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی در وزارت امور خارجه روسیه که به جمع بندی نتایج اقدامات وزارت خارجه روسیه در سال ۲۰۱۹ اختصاص داشت،  گفت: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در شورای امنیت تایید شده و قطعنامه ای نیز برای تایید آن صادر شده است. اما با این وجود آمریکا نه فقط آن را اجرا نمی کند بلکه کشورهای دیگر را از اجرای آن منع می کند.

وی افزود: آمریکا و ترامپ می گوید که برجام بدترین سند در تاریخ است اما در همین حال از ایران می خواهد که آن را بطور کامل اجرا کند.

کفیل وزیر خارجه روسیه با اشاره به اقدام سه کشور اروپایی شامل فرانسه، المان و انگلیس که اعلام کرده اند ساز و کار حل و فصل اختلافات در چارچوب برجام را راه اندازی می کنند، اظهار داشت: این وعیت نگران کننده است. اوضاع پیرامون برجام سیر خطرناک دارد.

وزیران سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه عضو برجام روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای از آنچه فعال کردن مکانیسم حل اختلاف در این توافق بین‌المللی خوانده اند، خبر دادند.

لاوروف افزود: سه کشور اروپایی به نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجه نامه فرستاده و از تصمیم خود برای آغاز ساز و کار حل و فصل اختلافات برجام خبر داده اند.

وی ادامه داد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بارها هشدار داده است که اروپایی ها در یک مرحله ای از وضعیت پیرامون ایران استفاده می کنند تا این کشور را مقصر بدانند.

کفیل دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: ایران برخی تعهدات هسته ای را در چارچوب برجام بطور داوطلبانه برعهده گرفت و تمام فعالیت های هسته ای این کشور در دسترس و شفاف است. این کشور در سطح جهانی بیشتر از همه کشورهای دیگر مورد بازرسی های هسته ای انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی بر اجرای تعهدات ایران در برجام تاکید دارند، اظهار کرد: اروپا از آمریکا بخاطر خروج از برجام انتقاد کرده اما از ایران هم می خواهد بطور کامل این توافق را اجرا کند.  

لاوروف به این نکته نیز اشاره کرد که سه کشور اروپایی تحت فشار و تهدید آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه ۲۵ درصدی برای خودروهای وارداتی آمریکا از اروپا، موضع خود در قبال برجام را سخت کرده اند.

وی تصریح کرد: آمریکا می خواهد برجام را فسخ کند و بجای این توافق که در دوره اوباما عقد شده توافق دیگری به اسم ترامپ امضا کند و به همین خاطر اعضای اروپایی برجام را برای خروج از ان تحت فشار قرار داده است.  

دمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه روز گذشته ساعتی پس از سخنرانی ولادیمیر پوتین مبنی بر لزوم تغییرات اساسی در این کشور، استعفا کامل دولت را به رئیس جمهوری تقدیم کرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید