ظریف: به هیچ عنوان درباره توافق جدید مذاکره نمی‌کنیم

کدخبر: ۳۲۱۵۵۴
وزیر خارجه با اعلام آمادگی ایران برای مذاکره با عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، درباره توافقی دیگر در موضوع هسته ای، تصریح کرد: به هیچ عنوان درباره توافق جدیدی مذاکره نمی کنیم.
ظریف: به هیچ عنوان درباره توافق جدید مذاکره نمی‌کنیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز (جمعه) در جمع تجار هندی در شهر بمبئی (مومبای) مرکز ایالت ماهاراشترا طی سخنانی با اشاره به تأسیس سرکنسولگری ایران در بمبئی به عنوان اولین و شاید دومین نمایندگی دیپلماتیک ایران در خارج از کشور اشاره کرد و آن را بیانگر پیوند ناگسستنی دو ملت هند و ایران خواند.

ظریف همچنین افزود: در چند هفته گذشته ما شاهد رویدادهای تلخی بودیم و آمریکا در یک اقدام تروریستی محبوبترین سردار کشورمان را به شهادت رساند. تنها در هند در 430 شهر این کشور علیه شهادت سردار سلیمانی برنامه های اعتراض آمیزی برگزار شد. این اعتراضات بدون هماهنگی و یا حمایت مالی و سیاسی ما انجام شد و این حرکت نیز خود اثبات دیگری در پیوند از هم ناگسستنی کشور ما با کشور هند و ملت های دو کشور است.

وزیر خارجه همچنین به پایان دوران قلدری و زورگویی کشورهای به ظاهر ابرقدرت اشاره کرد و حرکت زورگویانه قدرت های خارجی را اشتهایی سیری ناپذیر خواند که به تدریج گریبانگیر تک تک کشورهای منطقه و متعاقباً سایر کشورهای جهان می شود.

ظریف به ظرفیت های همکاری تجاری اعم از تبادلات تجاری تهاتری و همچنین استفاده از سامانه ریال - روپیه برای کنار گذاشتن دلار و یورو اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها از دلار برای فشارهای اقتصادی علیه مردم ایران و دیگر کشورهای جهان استفاده می کنند و به قول خودشان جنگ دلاری علیه دیگر کشور ها راه می اندازند. جمهوری اسلامی و هند نیازی به دلار برای پرداخت بهای کالاها و خدمات صادراتی خود به یکدیگر ندارند و ما می توانیم با اتکا به ارزهای خود و توانایی های خودمان تراکنش های تجاری را انجام دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین به وجود ظرفیت های بالقوه برای همکاری های دوجانبه در حوزه های علمی، دانشجویی و مهندسی پرداخت و افزود: ایران اکنون دارای رتبه چهارم، در فهرست کشورهای جهان با بیشترین تعداد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی است و چندی پیش با پشت سر گذاشتن آمریکا به این رتبه رسیده است. هند در این فهرست در جایگاه نخست قرار دارد، بنابراین دو کشور می توانند در این حوزه با یکدیگر همکاری کنند.

*به هیچ عنوان در مورد توافقنامه ای جدید مذاکره نخواهیم کرد

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان میانجیگری هند برای کاهش تنش بین جمهوری اسلامی و آمریکا اظهار داشت: ما به هیچ عنوان در مورد توافقنامه ای جدید مذاکره نخواهیم کرد. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص برنامه ی هسته ای ایران 159 صفحه است که احتمالاً طولانی ترین قطعنامه سازمان ملل می باشد. اما در صورت آمادگی، آمریکا برای بازگشت به برجام و توافق های قبلی، هند می تواند ایفای نقش کند.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی نیز برای میانجیگری اعلام آمادگی کرده اند، عنوان کرد: بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس معتقد است ما اکنون به توافق ترامپ نیاز داریم. شاید در آینده نیاز به امضای توافق وارِن و یا توافق سندرز باشد. برجام توافق بین ما و آمریکا و پنج کشور مهم دیگر جهان است و خروج یک کشور از آن پذیرفتنی نیست.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در گفتگویی از «جایگزینی توافق هسته‌ای فروپاشیده» با یک توافق جدید حمایت کرد و گفت جایگزینی این توافق با «توافق ترامپ» می‌تواند یک پیشرفت رو به جلو باشد.این پیشنهاد جانسون با استقبال «دونالد ترامپ» مواجه شد.

*برای مذاکره با عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس آماده ایم

ظریف همچنین در پاسخ به امکان میانجیگری هند برای حل اختلاف بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی گفت: ما برای مذاکره با عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس آماده ایم و حاضر به ارائه پیشنهادات در خصوص امنیت در این منطقه به ویژه در تنگه هرمز بودیم و پیشنهاداتی برای ایجاد آرامش و صلح در تنگه هرمز را نیز ارائه کرده ایم.

پس از سخنرانی ظریف، جمعی از تجار، سوالات و نکاتی در زمینه همکاری های تجاری، در حوزه های نفتی، گازی، پتروشیمی، محصولات کشاورزی و جهانگردی و گردشگری مطرح کردند و وزیر امور خارجه پاسخ داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید