۴پیش‌بینی درباره افزایش قیمت خودرو تا پایان سال

کدخبر: ۳۲۱۹۴۹
​اقتصاد نیوز:کارشناسان خودرو معتقدند که تا پایان سال قیمت خودرو روند افزایشی خود را حفظ خواهد کرد.
۴پیش‌بینی درباره افزایش قیمت خودرو تا پایان سال

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از گسترش نیوز، این روزها بسیاری از خریداران خودرو سردرگم هستند و نمی‌دانند که قیمت‌ خودرو تا پایان سال چه می‌شود؟ برخی از افراد دست نگه داشته‌اند و منتظر کاهش قیمت‌ها هستند اما برخی‌ از خریداران به سرعت خودروی مورد نظر خود را خرید می‌کنند تا قیمت‌ها در بازار افزایش نیابد. چندی پیش رضا رحمانی، وزیر صمت در اظهار نظری گفت: از آنجایی که تولید خودروسازان افزایش یافته و عرضه به بازار بیشتر می‌شود، نرخ خودرو کاهش می‌یابد. با توجه به این موضوع نظر کارشناسان مختلف را درباره وضعیت قیمت خودروها تا پایان سال جویا شده‌ایم.

عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره گفت: به نظر می‌رسد که قیمت‌ها افزایش پیدا کند. مجلس و وزارت صمت نظارت خوبی در این قضیه نداشتند. راه‌حل این است که در کنار افزایش آمار تولید، در بحث عرضه و تقاضا تعادل حفظ شود. زمانی که تقاضا زیاد باشد اما در مقابل عرضه مناسب نباشد، شاهد چنین مشکلاتی هم  خواهیم بود.

در همین رابطه مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره اوضاع قیمت خودروهای وارداتی‌ تا پایان سال گفت: با توجه به بررسی‌هایی که در بازار صورت گرفته گاهی قیمت خودروهای وارداتی حالت افزایشی داشته است. قیمت این خودروها مستقیما با نرخ دلار ارتباط دارد. اگر قیمت دلار بالاتر از این حد برود مجدد نرخ خودروهای وارداتی نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: با نزدیک شدن به شب عید قیمت‌ خودروها بالا می‌رود. امیدواریم که قیمت‌ها بیش از این بالا نرود اما تجربه ثابت کرده که این اتفاق خواهد افتاد.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفت: با توجه به اختلاف قیمت بازار و کارخانه هجوم دلالان برای خرید خودرو قطع نمی‌شود. با این شرایط قیمت خودرو ارزان نمی‌شود. تا زمانی که شرایط فروش به همین روال فعلی باشد قیمت خودروها تکان نمی‌خورد. صحبت وزیر صمت از این نظر که تولید بالا رفته و عرضه بیش از پیش شده درباره کاهش قیمت صحیح است اما به دلیل این که قیمت خودرو در حاشیه بازار با کارخانه اختلاف دارد در نتیجه چنین چیزی رخ نمی‌دهد. پول سرگردان در بازار زیاد است و مردم می‌خواهند آن را به خودرو یا سایر موارد تبدیل کنند.

امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو درباره قیمت خودروهای داخلی به خصوص تیبا و پراید چنین مواردی را مطرح کرد: سال آینده تمام خودروها باید براساس استاندارد یورو ۵ تولید شود ضمن این که استانداردهای ۸۵ گانه را نیز پاس کنند. برای گرفتن استانداردهای جدید نیاز به یک سری از تجهیزات وجود دارد که باعث افزایش قیمت می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که تیبا می‌خواهد یورو ۵ شود و استانداردهای ۸۵ گانه را دریافت کند حدود ۱۰ میلیون تومان روی قیمت آن می‌رود. بنابراین با توجه به قیمت‌های امروز تیبا حدود ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومان گران‌تر از پراید خواهد شد و سال آینده نرخ آن به ۷۰ میلیون تومان می‌رسد. قیمت پراید هم در آینده در بازار بالا خواهد رفت. این مسئله نیز ۲ دلیل دارد که یکی از آن‌ها مربوط به قیمت ارز است و دیگری نیز به این دلیل است که چون جایگزین پراید یعنی تیبا ۲۰ میلیون تومان گران‌تر خواهد بود بنابراین مردم ترجیح می‌دهند پراید را خریداری کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید