مقایسه میزان آفلاتوکسین صنعت لبنیات آمریکا و ایران

کدخبر: ۳۲۲۳۶۸
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر میزان آفلاتوکسین در صنعت لبنیات آمریکا ده برابر بیشتر از میزان این سم در شیر ایران است.
مقایسه میزان آفلاتوکسین صنعت لبنیات آمریکا و ایران
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم ، محمدرضا قدیر امروز در چهارمین جلسه شورای اداری استان که در سالن کرامت استانداری برگزار شد، با انتقاد از شایعات مطرح‌ شده پیرامون آلودگی شیر به سم آفلاتوکسین اظهار داشت: متأسفانه این مسئله سبب پایین آمدن سرانه مصرف شیر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تأکید بر اینکه صنایع غذایی شیر نباید از سبد خانوارها حذف شود، افزود: این سم در علوفه دام تولیدشده و زمانی که دام علوفه کپک‌زده می‌خورد از طریق لبنیات و حبوبات وارد غذای انسان می‌شود.

وی گفت: مصاحبه‌ای در شبکه سه سیما پخش‌شده که این مصاحبه توسط یک کارشناس غیر اجرایی بوده و صرفاً با اتکاء به یک پایان‌نامه که مربوط به 20 سال پیش بوده حرف‌هایی غیر مستند و غیرعلمی ارائه کرده است.

قدیر با بیان اینکه احتمال آلودگی شیر به آفلاتوکسین کاملاً اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: در حال حاضر میزان آفلاتوکسین در صنعت لبنیات آمریکا ده برابر بیشتر از میزان این سم در شیر ایران است و به دلیل استانداردهای سخت گیرانه موجود در کشور، این میزان هم‌اکنون معادل کشورهای اروپایی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تأکید کرد: بر اساس آمارهای موجود تعداد بیماران مبتلابه آفلاتوکسین در کشور روند کاهشی داشته است و روند ابتلا به سرطان ناشی از سم آفلاتوکسین بسیار پایین است.

وی با تأکید بر اینکه برخی ناآگاهانه در حال دامن زدن به یک چالش در کشور هستند، گفت: حذف این ماده ارزشمند از سبد غذایی خانوارهای ایرانی سبب افزایش مبتلایان به پوکی استخوان، شکستگی استخوان و سایر بیماری‌های ناشی از کمبود این ماده غذایی در میان خانم‌ها و کودکان و نوجوانان می‌شود.

قدیر افزود: میزان مصرف سرانه شیر به کمتر از 70 لیتر در سال رسیده که به میزان نصف لیوان در روز است، درحالی‌که این سرانه در جهان 300 لیتر در سال معادل دو لیوان در روز است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تأکید بر اینکه دامن زدن به این مطالب کذب سبب تضعیف صنعت لبنی کشور شده و موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود، خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی‌های ما شاید 30 درصد تشویش اذهان عمومی را ترمیم کند و کارشناس و مجری آن برنامه صداوسیما باید پاسخگو باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید