با این رفتار‌ها حتما افسردگی می‌گیرید

کدخبر: ۳۲۲۸۴۶
اقتصاد نیوز:گاهی رفتار‌ها و عادت‌های کوچک روی هم جمع می‌شوند و در نهایت ناگهان احساس می‌کنید حس و حال خوبی ندارید. کار‌هایی مانند فرار کردن از ورزش و تحرک، تغذیه نامناسب، تا دیروقت بیدار ماندن و ... شاید حتما منجر به تشخیص پزشکی افسردگی نشوند، اما مطمئنا از کیفیت زندگی‌تان کم می‌کنند و اجازه نمی‌دهند بهترین عملکرد خود را داشته باشید.
با این رفتار‌ها حتما افسردگی می‌گیرید

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از برترین‌ها، گاهی رفتار‌ها و عادت‌های کوچک روی هم جمع می‌شوند و در نهایت ناگهان احساس می‌کنید حس و حال خوبی ندارید. کار‌هایی مانند فرار کردن از ورزش و تحرک، تغذیه نامناسب، تا دیروقت بیدار ماندن و ... شاید حتما منجر به تشخیص پزشکی افسردگی نشوند، اما مطمئنا از کیفیت زندگی‌تان کم می‌کنند و اجازه نمی‌دهند بهترین عملکرد خود را داشته باشید. اگر عادت‌ها و رفتار‌هایی را که در ادامه می‌گوییم دارید، پس بهتر است هر چه زودتر برای اصلاح سبک زندگی خود اقدام کنید تا خود را در معرض افسردگی قرار ندهید.

غذا‌های فرآوری شده زیاد می‌خورید

با این رفتار‌ها حتما افسردگی می‌گیرید

یک پاکت چیپس یا یک همبرگر فوری شاید اسنکی خوشمزه و بی‌دردسر به نظر برسد، اما مصرف زیاد غذا‌های فرآوری شده می‌تواند حال‌تان را بد کند. مطالعه‌ای نشان می‌دهد مصرف غذا‌های فرآوری شده و ابتلا به افسردگی با هم مرتبط اند. هر چه تغذیه‌تان سالم‌تر باشد، کمتر ممکن است دچار افسردگی شوید.

بیشتر اوقات‌تان را تنهایی سپری می‌کنید

هرازگاهی ساعاتی را با خود خلوت کردن مطمئنا فواید زیادی دارد و به بازیابی ذهنی و آرامش روان کمک زیادی می‌کند ما زیاد تنها ماندن و بیشتر ساعات را تنهایی سپری کردن عوارض ناخوشایندی برای سلامتی‌تان دارد و شما را در معرض افسردگی قرار می‌دهد. سعی کنید روابط قوی و باکیفیتی با دوستان خود داشته باشید و از هم انرژی بگیرید. هر زمانی که با دیگران ارتباط و تعامل برقرار می‌کنید، از نظر هیجانی و عاطفی شارژی می‌شوید و از افسردگی فاصله می‌گیرید.

مدام در شبکه‌های اجتماعی پرسه می‌زنید

این روز‌ها بیشتر ما غرق فضای مجازی و مشغول گوشی‌های هوشمند و تبلت و لپ تاپ و تلویزیون هستیم و بیست و چهار ساعت شبانه روزمان را با این ابزار‌ها سپری می‌کنیم. کارشناسان می‌گویند خیلی از افراد به طور همزمان با چند ابزار ارتباطی مشغول‌اند، مثلا تلویزیون تماشا می‌کنند و همزمان در صفحات شبکه‌های مجازی را هم بالا و پایین می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد این حجم از فشار برای مغز مضر است و باعث بروز علائم افسردگی در افراد می‌شود. سعی کنید برای مدت زمانی که صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنید محدودیت در نظر بگیرید و به آن پایبند بمانید.

با آدم‌های منفی وقت صرف می‌کنید

با این رفتار‌ها حتما افسردگی می‌گیرید

اظهار نظر‌های منفی و منتقدانه از جانب دوستان، رئیس، همکاران و ... می‌تواند شما را غمگین و افسرده کند. زیاد وقت صرف کردن با افراد منفی شما را در معرض افسردگی قرار می‌دهد. هیچکس دوست ندارد دیگران با او بد و خشن و آزاردهنده حرف بزنند. کسانی که انرژی منفی به شما ارسال می‌کنند بالاخره برای‌تان دردسرساز می‌شوند و روی انتخاب‌ها و تصمیم گیری‌های شما اثر می‌گذارند. شما به کسانی نیاز دارید که کمک تان کنند دنیا را با دید مثبت‌تری ببینید و حال‌تان را خوب کنند.

به طبیعت پناه نمی‌برید

زندگی شهری، ترافیک و استرس و فست فود خوری و مشغله‌های کاری همه و همه مانند چکّش‌هایی بر روح و روان‌تان هستند. مطالعات نشان می‌دهند زندگی در شهر‌های بزرگ با استرس بیشتر و بیماری‌های روحی خصوصا افسرگی ارتباط دارد. برای ساکنین شهر‌های بزرگ و شلوغ لازم است هر چند وقت یک بار به طبیعیت و سرسبزی پناه ببرند و نفسی تازه کنند. اثرات آرامشبخش طبیعت و گل و گیاه بر کسی پوشیده نیست. اگر فرصت این را هم ندارید که گاهی به دل طبیعت بزنید، حداقل در محیط خانه‌تان چند گیاه نگهداری کنید تا تماشا و رسیدگی به آن‌ها به شما آرامش بدهد و تنش‌های عصبی‌تان را کم کند.

شب‌ها تا دیروقت بیدارید

با این رفتار‌ها حتما افسردگی می‌گیرید

حتما شنیده‌اید که می‌گویند سحرخیز باش تا کامروا باشی. پژوهش‌های علمی نیز ثابت کرده‌اند افرادی که شب‌ها دیر می‌خوابند بیشتر دچار تفکرات منفی و آزاردهنده می‌شوند و در طول روز نیز رفتار‌هایی دارند که احتمال افسردگی‌شان را افزایش می‌دهد. برعکس، کسانی که شب‌ها زودتر می‌خوابند، افکار منفی کمتری دارند. امتحان کنید و همین امشب یک ساعت زودتر به رختخواب بروید تا اثرش را ببینید.

بی‌تحرک و یکجانشین هستید

مدت زمان‌های طولانی جلوی تلویزیون لم دادن یا یکجا نشستن و با ابزار‌های الکترونیکی ساعت‌ها سرگرم شدن، هم به جسم‌تان لطمه می‌زند و هم به روح و روان‌تان. انجام فعالیت‌های بدنی، حتی فعالیت‌های معمول داخل خانه می‌تواند احتمال افسردگی‌تان را کاهش بدهد. وقتی از نظر فیزیکی فعال هستید مغزتان هورمون‌های خوبی مانند اندورفین ترشح می‌کند که می‌توانند حس افسردگی را از شما دور کنند.

منتظر نمانید تا یک نفر دیگر برای‌تان برنامه ریزی کرده و فعالیت ایجاد کند. خودتان دست به کار شوید و ساعت‌های روزتان را برنامه ریزی کنید؛ زمانی برای پیاده روی، زمانی برای انجام کار‌های خانه، زمانی برای کمک به دیگران و انجام فعالیت‌های خیرخواهانه و زمانی برای پرداختن به سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان همگی تحرک‌هایی هستند که شما را بر سر شوق می‌آورند و سلامت روح و روان‌تان را نیز تضمین می‌کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید