واکنش پنتاگون به تظاهرات ضدآمریکایی در بغداد؛

مردم عراق حضور آمریکا را «مایه خیر» می‌دانند!

کدخبر: ۳۲۲۸۵۲
اقتصادنیوز؛ «جاناتان راث هافمن» دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور عمومی در واکنش به راهمپیمایی میلیونی مردم عراق، مدعی شد که این تظاهرات هم یکی از تظاهرات‌های معمول در عراق بوده و مردم عراق می‌دانند که آمریکا برای آن‌ها «نیروی خیر» است.
مردم عراق حضور آمریکا را «مایه خیر» می‌دانند!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ در حالی که روز جمعه عراقی‌ها در یک راهپیمایی میلیونی در بغداد پایتخت این کشور خروج نیروهای نظامی آمریکا از کشورشان را خواستار شدند، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا می‌گوید مردم عراق حضور نظامیان آمریکایی در کشورشان را مایه خیر می‌دانند.

«جاناتان راث هافمن» دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور عمومی روز جمعه ساعاتی بعد از این راهپیمایی، در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران آمریکایی حاضر شده و به تشریح سیاست‌های واشنگتن در غرب آسیا پرداخته است.

جاناتان راث هافمن

بر اساس متنی که وزارت دفاع آمریکا دیروز از این نشست منتشر کرده، در بخشی از جلسه از هافمن در خصوص راهپیمایی عظیم مردم عراق سؤال شده است.

یکی از خبرنگاران از هافمن سؤال کرده است: «شما گفتید که اکثر عراقی‌ها خواهان ادامه حضور نیروهای ایالات متحده در عراق هستند. اما امروز صدها هزار نفر از مردم در بغداد تظاهرات کرده و خروج نیروهای آمریکایی را خواستار شدند. یعنی شما فکر می‌کنید که پنتاگون باید آن‌ها را نادیده بگیرد، صرفا چون هوادار ایران هستند؟»

هافمن در پاسخ می‌گوید: «خوب، فکر می‌کنم اگر به عراق نگاهی بیاندازید، می‌بینید که مرتبا تظاهرات‌های مختلفی در عراق برگزار می‌شود. اگر چند هفته و چند ماه گذشته را نگاهی بیاندازید، می‌بینید که تظاهرات‌های بسیار بزرگی در علیه ایرانی‌ها در عراق برگزار شده است.»

وی با بیان این ادعا که عراقی‌ها علیه «مداخله و اعمال نفوذ ایران» تظاهرات کرده‌اند، گفت: «شما تظاهرات‌هایی علیه فساد را شاهد بوده‌اید. شما تظاهرات‌هایی را دیده‌اید که به دنبال یک دولت پاسخگوتر بوده است. بنابراین، [عراق] محیط پیچیده‌ای است.»

هافمن ادامه داد: «اما من پای اظهار نظرمان هستم و معتقدم که همانطور که از سوی نمایندگان کردها و نمایندگان سنی‌ها دیده‌ایم و بارها شاهدش بوده‌ایم، مردم عراق این را درک می‌کنند که ایالات متحده در عراق نیروی خیر است و اینکه عملیات ضدداعش، ساخت و تقویت نیروهای امنیتی عراق و پشتیبانی از مأموریت‌های ناتو، با حضور نیروهای آمریکایی بهتر انجام می‌گیرد.»

این مقام وزارت دفاع آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌هایش هم به دفاع از حضور نظامی این کشور در عراق پرداخت و مدعی شد که عراق با ادامه حضور نیروهای ایالات متحده «جایی امن‌تر» است، چراکه آمریکا در عراق «نیروی خیر» است.

هافمن ادعا کرد که اکنون اکثر مردم عراق اعتقاد دارند که ادامه حضور نظامیان آمریکایی در این کشور به خیر و صلاح عراق است.

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که در هفته‌های اخیر ارتش آمریکا رسما به ترور مقام‌های نظامی عراقی روی آورده و اخیرا سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز در این کشور ترور کرده است. بعد از این عملیات‌های تروریستی بود که پارلمان عراق با تصویت قطعنامه‌ای، به خروج نظامیان آمریکایی از عراق رأی داد. رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق هم عملیات‌های تروریستی آمریکا در این کشور را ناقض قوانین بین‌المللی و پیمان امنیتی دوجانبه توصیف کرده‌اند.

با وجود خواست عمومی، مصوبه پارلمان و بیانیه‌های دولت علیه حضور نظامیان آمریکایی، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در تازه‌ترین موضع‌گیری خود در مورد نیروهای آمریکایی در عراق، گفته است که واشنگتن قصد ندارد به حضور نظامی در این کشور پایان دهد. همزمان، گزارش شده است که مقام‌های آمریکایی در تلاش برای منصرف کردن مقام‌های عراقی از اخراج نیروهای آمریکایی، بغداد را به اعمال تحریم و مسدود کردن دارایی‌های خارجی تهدید کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید