فاصله چند کیلومتری ارتش سوریه با قطب «ادلب»

کدخبر: ۳۲۳۱۱۸
شهر «ادلب» سوریه پس از حمله گسترده ارتش این کشور و سیطره بر مناطق اطراف آن٬ در یک‌قدمی آزادسازی بوده و بازیگران منطقه‌ای آن هریک به طریقی و به میل یا اجبار در این دستاورد نقش دارند.
فاصله چند کیلومتری ارتش سوریه با قطب «ادلب»
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، ارتش عربی سوریه بعد از بازپس‌گیری بیش از 30 منطقه و روستا در منطقه «ریف» در جنوب ادلب و سیطره کامل بر شهر «معره نعمان» تنها چند کیلومتر تا رسیدن به قلب ادلب فاصله دارد.

نقش روسیه در این عملیات نظامی و افزایش پوشش هوایی مناسب برای نیروهای سوریه٬ در کنار بمباران مواضع گروه‌های مسلح موجود در ادلب٬ در تحقق این دستاورد بسیار پررنگ بود و طبق تاکید منابع رسمی روسیه٬ این نقش تا بازگرداندن کامل شهر ادلب به حاکمیت دولت سوریه و نابودی تروریست‌های موجود در آن ادامه خواهد داشت.

حمله به ادلب چندین بار به دلیل درخواست ترکیه مبنی بر اعظای مهلت بیشتر برای اعمال «توافق سوچی» میان روسیه و ترکیه درباره ادلب٬ به تعویق افتاد. طبق این توافق مقامات ترکیه قرار بود سایر گروه‌های مسلح را در این منطقه از لیست تروریسم خارج کرده و ادلب را به طور رسمی به دمشق بازگردانند؛اما عدم موفقیت این مقامات در عمل به تعهداتشان یکی از بارزترین دلایل اعطای چراغ سبز به ارتش سوریه و هم‌پیمان روسی آن برای شروع یک حمله گسترده به این شهر بود.

طبق نظریه‌ای که منابع نزدیک به دولت سوریه در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند٬ مقامات ترکیه پس از رسیدن به توافق با دولت سوریه تحت نظارت روسیه که پس از دیدار «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی جمهوری عربی سوریه و «حقان فیدان» رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه در موسکو صورت گرفت٬ انجام شد و طبق آن ترکیه ماموریت نابودی تروریست‌ها در ادلب را به ارتش سوریه و روسیه واگذار کرد٬ از این حمله حمایت کردند.

البته ما صحت و سقم این نظریه را نمی‌دانیم٬ اما قابل توجه است که این حمله تنها چند روز بعد از دیدار میان طرف سوری و ترکیه‌ای صورت گرفت؛ این به معنای آن است که ترکیه روابط پایدار با روسیه را به این روابط با گروه‌های تروریستی و یا گروه‌هایی که به گفته آن در لیست تروریسم قرار نمی‌گیرند ترجیح داد.

اما «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با روزنامه‌نگاران ترکیه که در مسیر بازگشت از آفریقا در هواپیما همراه او بودند اعلام کرد که چیزی به نام «توافق سوچی» و یا «روند آستانه» وجود ندارد و باید مجددا آن را احیا کنیم؛ چرا که روسیه تاکنون به هیچ یک از این توافق ها عمل نکرده است. این اظهارات اردوغان همه را شوکه کرد.

انتقال گروه‌های مسلح از سوریه به لیبی برای جنگ در کنار دولت وفاق ملی این کشور٬ وجود یک معامله میان ترکیه و روسیه را همانطور که گفتیم تایید می‌کند. این موضوع همچنین تاکید می‌کند که اردوغان تصمیم گرفته تا در وهله اول برای جلوگیری از هرگونه درگیری با روسیه٬ از ادلب بگذرد و همچنین او فهمیده که ترکیه با ورود به هرگونه درگیری در این راستا بازنده است و نیز ادلب متعلق به سوریه بوده و بازپس گیری آن به هر طریقی یک ماموریت قانونی برای ارتش سوریه به شمار می‌آید.

پس گرفتن ادلب برای دولت سوریه به مرور زمان صورت می‌گیرد؛ چراکه روحیه گروه‌های مسلح موجود در آن٬ با سرعت حمله ارتش سوریه به شهر معرّة نعمان و سیطره بر مناطق اطراف آن٬ نزیک به مرحله فروپاشی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید