واکنش آیت‌الله سیستانی به «معامله قرن»

کدخبر: ۳۲۳۲۶۴
اقتصادنیوز؛ «عبدالمهدی الکربلائی» نماینده آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در عراق، به طرح صلح تحمیلی آمریکا موسوم به «معامله قرن» واکنش نشان داد.
واکنش آیت‌الله سیستانی به «معامله قرن»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- حضرت آیت الله العظمی سیستانی روز جمعه دیدگاههای مهمی درباره تحولات اخیر عراق و جهان بویژه طرح دونالد ترامپ موسوم به معامله قرن ایراد کردند.

به گزارش شفقنا، مرجعیت عالی دینی در این مواضع که در قالب بیانیه ای در خطبه های نماز جمعه ایراد شد، طرح ارائه شده از سوی آمریکا علیه ملت مظلوم فلسطین را به شدت محکوم و اعراب، مسلمانان و همه آزادگان جهان را به پشتیبانی از ملت فلسطین فراخواندند.

در این بیانیه آمده است که مرجعیت دینی به شدت طرح ظالمانه ای که اخیرا برای مشروعیت بخشیدن به اشغالگری های بیشتر سرزمین های غصب شده فلسطین رونمایی شده، به شدت محکوم می کند و بر همراهی با مردم مظلوم فلسطین در پایبندی به حق خود در زمینه بازپس گیری اراضی اشغالی و تشکیل کشور مستقل تاکید می کند و اعراب، مسلمانان و همه آزادگان جهان را به پشتیبانی از آن دعوت می نماید.

در این بیانیه همچنین درباره تحولات اخیر عراق آمده است که مرجعیت هرگونه حمله به نیروهای امنیتی و سرویس های امنیتی را رد و بار دیگر بر عدم استفاده از خشونت در برخورد با تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز تاکید می کند.

حضرت آیت الله سیستانی همچنین مخالفت قاطع خود را با بستن مراکز آموزشی اعلام کردند.

متن کامل بیانیه دفتر حضرت آیت الله سیستانی به قرار زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

چهار ماه از آغاز جنبش مردمی که خواستار اصلاح و رهایی کشور از چنگال فساد و ناکامی فراگیر نهادهای دولتی است، می گذرد و در طول این مدت خون های بی گناه زیادی ریخته شد و هزاران نفر از شهروندان مجروح و مصدوم شدند و همچنان درگیری هایی رخ می دهد که منجر به بیشتر شدن قربانیان بی گناه می گردد.

بر این اساس مرجعیت دینی بار دیگر استفاده از خشونت علیه تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز و عملیات ترور و ربایش برخی از آنها را محکوم می کند و مخالفت قاطع خود را با تلاش برای متفرق کردن تجمعات و اعتراضات مسالمت آمیز با توسل به زور و خشونت ابراز می کند و در عین حال اقدام برخی در حمله به نیروهای امنیتی و سرویس های دولتی و اقدامات خرابکارانه و تهدیدآمیز علیه برخی از نهادهای آموزشی و خدماتی و هر آنچه باعث اخلال در امنیت شهروندان و خسارت به منافع آنها می شود را رد می کند و هشدار می دهد که چنین اقداماتی هیچ گونه توجیهی ندارد و جایگزین حضور گسترده مردم  جهت فشار آوردن برای پاسخگویی به خواسته های اصلاح طلبانه نخواهد بود و برعکس به کاهش همبستگی با جنبش اعتراضی و شرکت کنندگان در آن منجر خواهد شد.

از طرف دیگر تداوم بحران کنونی و عدم ثبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی به نفع کشور و آینده مردم آن نیست بنابراین باید برای خروج از آن از طریق تسریع در تشکیل دولت جدید، تمهیدی اندیشیده شود. دولت آینده باید دولتی مورد اعتماد مردم و قادر به آرام کردن اوضاع و بازگرداندن اقتدار دولت باشد و  در راستای اجرای انتخابات آزاد و شفاف در نزدیک ترین زمان ممکن اقدامات لازم را انجام دهد.

با توجه به اختلافات و دو دستگی های میان نیروهای سیاسی از اقشار مختلف و اختلاف نظرات میان آنها درباره اولویت های مرحله آتی و ناتوانی در زمینه توافق بر سر اصلاحات مورد نظر مردم که کشور را در معرض خطرات و مشکلات بیشتر قرار می دهد ، رجوع به صندوق های آرا برای تعیین دیدگاه مردم گزینه مناسب در شرایط فعلی به شمار می رود؛ بنابراین باید در اجرای انتخابات زودهنگام تسریع شود تا  مردم دیدگاه خود را بیان کنند و مجلس نمایندگان آینده و برگرفته از اراده آزاد آنها باشد چرا که این مجلس برای اتخاذ اقدامات ضروری جهت اصلاح و صدور تصمیمات سرنوشت ساز بویژه در زمینه حفظ حاکمیت کشور و استقلال سیاسی و تمامیت ارضی و وحدت آن ذی صلاح است.

در پایان یک موضوع باقی می ماند و آن هم این که مرحعیت دینی به شدت طرح ظالمانه ای که اخیرا برای مشروعیت بخشیدن به اشغالگری های بیشتر سرزمین های غصب شده فلسطین رونمایی شده، به شدت محکوم می کند و بر موضع حامیانه خود در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در زمینه پایبندی به حقوق خودو بازپس گیری اراضی اشغالی و تشکیل کشور مستقل تاکید می کند و اعراب، مسلمانان و همه آزادگان جهان را به پشتیبانی از آن دعوت می نماید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید