آذری جهرمی:سیاستی به نام لیست سفید و قطع اینترنت نداریم

کدخبر: ۳۲۳۷۸۳
اقتصادنیوز: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: صندوق نوآوری و فناوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سهم خود را از صندوق سرمایه‌گذاری پرداخت کرده و بخش خصوصی نیز طی امروز و فردا باید سهم خود را پرداخت کند و یکی از کارهای صندوق این است که در استان‌های فاقد شتاب‌دهنده حمایت ویژه‌ای از شتاب دهنده‌ها داشته باشد.

به گزارش اقتصانیوز به نقل از ایسنا ،محمدجواد آذری جهرمی، دوشنبه شب ۱۴ بهمن، در نشست صمیمی با نخبگان، دانشگاهیان و فعالان حوزه فاوای خراسان جنوبی اظهار کرد: با وجود ظرفیت بالای استان در حوزه نیروی انسانی نخبه و خلاق، در حوزه‌ICT برخی حلقه‌های مفقوده از جمله شتاب دهنده‌ها در این استان وجود دارد.

وی افزود: طی دو سال گذشته مشترکین اینترنت خراسان جنوبی از ۳۰۰ هزار نفر به ۷۰۰ هزار نفر رسیده است که این امر نشان از رشد دو برابری این پوشش دارد.

به گزارش ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: از بخش خصوصی نمی‌توان انتظار داشت که در همه حوزه‌ها حضور داشته باشد چراکه این بخش منفعت خود را در نظر می‌گیرد.

آذری جهرمی با بیان اینکه شرکت‌های نوآور و استارت آپ‌های رشدکننده لازم است در دو بخش دولتی و خصوصی ایجاد شوند، تصریح کرد: در ذیل طرح نوآفرین با مشارکت بخش خصوصی و دولتی صندوقی با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: صندوق نوآوری و فناوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سهم خود از این صندوق را پرداخت کرده و بخش خصوصی نیز طی امروز و فردا باید سهم خود را پرداخت کند و یکی از کارهای صندوق این است که در استان‌های فاقد شتاب‌دهنده حمایت ویژه‌ای از شتاب دهنده‌ها داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: از این صندوق تا پایان سال رونمایی خواهد شد و با راه‌اندازی این صندوق شرکت‌های نوآفرین که با مشکلاتی از جمله بیمه و مالیات روبه رو هستند می‌توانند تا قبل از پایان سال از تسهیلات بهره‌مند شوند.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور افغانستان طی سال‌های اخیر توسعه خوبی داشته است، اما با توجه به شرایط امنیتی موجود در این کشور این رشد قابل انتظار نبوده است.

وی با بیان اینکه طبق گفته مسئولان کشور افغانستان، قرار است ۳۰ درصد هزینه اینترنت خود را کاهش دهد، اظهار کرد: کشور ایران و افغانستان تمایل به همکاری در زمینه ارتباطات و فناوری ارتباطات دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر بهره‌گیری از فرصت افغانستان، ادامه داد: مشکل قانون کپی رایت یک مشکل ملی است.

آذری جهرمی اظهار کرد: در دنیا به قانون کپی رایت احترام می‌گذارند، اما چون کشور ایران عضو کنوانسیون جهانی آن نشده است نمی‌تواند از حقوق و مزایای آن نیز بهره‌مند شود.

وی بیان کرد: تمام کشورهای عضو کنوانسیون جهانی به این قانون احترام می‌گذارند، اما در کشور ما باید این مشکل به صورت قانون گذاری در مجلس حل شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه از زمانی که تولیدکننده محتوا شده‌ایم دچار چالش در این زمینه شدیم، افزود: قطعی اینترنت در آبان ماه اثرات منفی بسیار سنگینی در بخش ما داشت.

آذری جهرمی با بیان اینکه قطعی اینترنت اثرات منفی در امیدبخشی جامعه نیز برجای گذاشت، افزود: در شرایط حساس آن زمان کشور، تصمیم دستگاه‌ها بر این اتفاق بود.

وی با بیان اینکه گوگل یک زیست بوم نیست بلکه یک اکوسیستم کسب و کار است، تصریح کرد: دولت برنامه‌ای تحت عنوان قطع اینترنت ندارد و نه پیش می‌رود چراکه اگر قرار بود قطع شود به فکر توسعه آن نبود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اینترنت امروز به عنوان اکسیژن برای مردم است، بیان کرد: سیاست لیست سفید و قطع اینترنت در کشور دنبال نمی‌شود و دولت، مجلس و حتی شورای عالی فضای مجازی هرگز به دنبال آن نبوده‌اند.

آذری جهرمی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند اگر یک جستجوگر داخلی در آن شرایط داشتیم این مشکلات به وجود نمی‌آمد اما اینگونه نیست، افزود: این اتفاق و تصمیم به علت شرایط اجرا شد اما ما وظیفه داریم ضررهای ناشی از آن را به حداقل برسانیم.

وی تصریح کرد: قطعی اینترنت اتفاق تلخی بود، اما باید آن را تبدیل به اندوخته کنیم که اگر دوباره این نوع تصمیمات گرفته شود هزینه‌های آن نیز دیده شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی اجرا شده است، افزود: اقتصاد کشور در سال ۹۷ بالغ بر ۴.۷ درصد کوچک شد، اما در حوزه اقتصاد فناوری اطلاعات ۶.۴ درصد افزایش یافته است؛ بنابراین این بخش پررونق را نباید از دست دهیم.

آذری جهرمی ادامه داد: مسئله بازار داخلی بزرگترین حلقه مفقوده است که در این راستا باید با حوزه‌های مختلف تفاهم نامه‌هایی منعقد و برنامه‌های مشترک اجرا شود.

وی با اشاره به تشکیل مجلس مشترک با انجمن صنفی رایانه‌ای کشور که نتیجه آن طرح بیستون بود، خاطرنشان کرد: در خراسان جنوبی باید برای توسعه بخش ICT تلاش کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید