موسوی لاری:

آقای خاتمی از وضعیت موجود گله مند است/ لیست های، ادعایی ساخته جناح رقیب است و ربطی به آقای خاتمی ندارد

کدخبر: ۳۲۴۵۶۴
اقتصادنیوز: نایب رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، با تاکید بر اینکه راهبرد ما حضور در انتخابات است، گفت: علیرغم برخورد با چهره‌های اصلاح طلب حفظ هویت اصلاح طلبی یک ضرورت است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روابط عمومی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، سید عبدالواحد موسوی لاری با بیان اینکه از اواخر سال ۹۶ شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاحات حضور در انتخابات مجلس در دستور کار خود قرار داد، اظهار کرد: انگیزه بالایی برای حضور در انتخابات وجود داشت و در تمام اسناد جلسات این موضوع ثبت شده است. با همین رویکرد از اصلاح طلبان دعوت به ثبت نام شد گرچه با توجه به فضای موجود، انگیزه کاندیداتوری تا حدودی میان اصلاح طلبان از بین رفت. 

با وجود همه این شرایط تعدادی از چهره‌های شناخته شده در تهران و شهرستانها ثبت‌نام کردند که متأسفانه بعد از بررسی صلاحیت با پدیده‌ ردصلاحیت های فراگیر مواجه شدیم؛ به طوری که در بسیاری از حوزه های انتخابیه، انتخابات بلاموضوع شد.

او تاکید کرد: در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه تعداد داوطلبان از یک جناح هستند و برخی از حوزه‌ها حتی بین خودشان نیز رقابت جدی وجود ندارد. طبق آمارهایی که جریان رقیب اعلام کرده و قطعا صحت ندارد اصلاح طلبان برای ۱۳۰ کرسی کاندیدا دارند که این حرف درست نیست، اما با همین آمار اشتباه هم اکنون در ۱۶۰ حوزه انتخابیه رقابتی وجود ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه راهبرد کلی اصلاحات، حضور در پای صندوق رای به عنوان یک اصل است، تصریح کرد: جریان اصلاحات در قالب یک جبهه وارد عرصه انتخابات شده است و با توجه به این ردصلاحیت‌ها به طور طبیعی زمینه لیست دادن جبهه‌ای و ائتلافی برای اصلاحات از بین رفته اما امکان حضور فردی یا حزبی در انتخابات وجود دارد.مخالفتی باحضور در انتخابات از ناحیه احزاب و چهره‌های اصلاح طلب من نشنیده‌ام. حضور ما در انتخابات راهبرد قطعی است اما دادن لیست اقتضایی است. 

موسوی لاری با اشاره به راهبرد شعسا در انتخابات مجلس در استانها مبنی بر واگذاری تصمیم به شورای استانها، اعلام کرد: با توجه به ردصلاحیت‌ها، جبهه اصلاحات در مورد تهران در درون خود با دو نگاه مواجه شد؛ احزابی که کاندیدای حداقلی دارند و احزابی که هیچ کاندیدایی ندارند. با هدف اینکه اولا جریان اصلاحات در انتخابات حضور داشته باشد و ثانیا برابری قانونی احزاب، رعایت شود. اعضای مقرر کردند احزاب با نام خود در انتخابات شرکت کنند و در صورتی که چند حزب تصمیم بگیرند لیست بدهند، نباید از سوی احزاب دیگر مورد نکوهش قرار گیرند. فضای انتخابات به دلیل رد صلاحیت فضای یخ زده و غیرمشارکتی است و درچنین شرایطی که لیست اجماعی نداریم نباید لیست مورد تایید احزاب از سوی دیگر احزاب نفی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تایید صلاحیت های قطره‌چکانی در صورتی که در روزهای آتی چهره‌هایی شاخص تایید صلاحیت شوند آیا امکان ارائه لیست وجود دارد؟ اظهار کرد: شخصا از همان ابتدا طرفدار حضور بودم و هستم و اگر کاندیداهای ما که شاخص هستند و در اصلاح طلبی آنها تردید وجود ندارد، به خصوص دبیران و چهره‌های شاخص احزاب تعدادشان در حدی باشد که نظر احزاب عضو تامین شود و بتوان لیست مناسبی ارائه شود، چرا لیست ندهیم حتی اگر این امر در لحظه آخر صورت گیرد اما این امر بعید است اتفاق بیفتد. این امیدواری وجود ندارد فضای جمعی که در جلسات دیدم، بعید است این نظریه رای اکثریت را بیاورد. 

موسوی لاری درباره انتشار لیست هایی مورد تایید آقایان خاتمی و روحانی در فضای مجازی، گفت: آقای خاتمی و روحانی از وضعیت موجود گله مند هستند از چند ماه پیش آقای خاتمی گفتند با توجه به فضای که می بینم دیگر کسی تکرار من را گوش نمی کند و من نظر نمی دهم. قطعاً این لیست های ساختگی جناح رقیب است و ربطی به آقای خاتمی ندارد.

وی درباره احتمال ائتلاف برخی از احزاب اصلاح طلب با اصولگرایان، اظهار کرد: براساس مصوبه شعسا احزاب می توانند با نام حزب خود و نه با ائتلاف با دیگران به صحنه بیایند؛ این حق آنان است که از کاندیداهای خود حمایت کنند. بعید می دانم که حزب اصلاح طلبی با جریان رقیب خود ائتلاف داشته باشد که اگر این کار را انجام دهد به نوعی خودکشی سیاسی کرده است.

موسوی لاری تاکید کرد: باور من این است هیچ ائتلافی با اصولگرایان انجام نخواهد شد و هر حزب اصلاح طلبی با نام خود یا در کنار نام بعضی دیگر از احزاب اصلاح طلب در انتخابات شرکت خواهد کرد. حتی اگر رای نیاورد حاضر نخواهند شد با بیرق اصولگرایان به میدان بروند که این کار برای آنها چیزی به ارمغان نخواهد آورد.

وی اعلام کرد: اگر به هر دلیلی شاهد ائتلاف حزبی با اصولگرایان بودیم که برخلاف منشور همفکری و همراهی و حضور در جبهه اصلاح طلبان است در آن زمان تصمیم نسبت به حضور این حزب در جبهه به عهده اکثریت است.

این فعال اصلاح طلب در پاسخ به اینکه آیا به دنبال ارائه راهکاری برای پایان بخشیدن به نظارت استصوابی هستید، گفت: متاسفانه موضوع در اختیار ما نیست، گلایه از دستگاه‌های نظارتی همین موضوع است. از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهیم بی‌طرفانه عمل کند. شاهد گزینش قطره‌چکانی هستیم و احتمال دارد تا شب انتخابات تایید صلاحیت ها ادامه داشته باشد، ما نمی توانیم تا شب آخر منتظر بمانیم و تصمیم نگیریم، بلکه می‌خواهیم به تصمیم شورای سیاستگذاری وفادار باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید