ماجرای تهاترهای شهرداری تهران و بنیاد مستضعفان

کدخبر: ۳۲۵۶۴۹
اقتصادنیوز : دو مدیر شهرداری در خصوص احتمال تهاتر ساختمان شماره ۲ شهرداری با املاک بنیاد مستضعفان در میدان آرژانتین توضیحاتی ارائه دادند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، روز گذشته دو عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص فروش املاک شهرداری بدون مجوز شورا به شهرداری تذکر دادند.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران در خصوص به مزایده گذاشتن عمارت اقدسیه تذکر داد و اعلام کرد: این بنا در لیست فروش شهرداری نبوده و درخواست کرد که این مزایده ملغی شود.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در تذکر دیگری، در خصوص تهاتر ساختمان شماره ۲ شهرداری (روزنامه اطلاعات) هشدار داد و اعلام کرد: برای تهاتر املاکی با چنین مقیاسی باید بر اساس مصوبه شورا، شهرداری مجوز لازم از شورا را دریافت کند.

عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص اینکه آیا قرار است ساختمان شماره دو با یکی از نهادها تهاتر شود،   توضیح داد: این ساختمان هنوز تجهیز نشده و به صورت «فلت» است اما در خصوص بحثی که شهردار تهران در رابطه با این بنا با یکی از نهادها داشته است، حتماً صرفه و صلاح شهر و شهرداری لحاظ می‌شود و در این رابطه قاعده و قانون را رعایت می‌کنیم. اگر شهرداری الزام داشته باشد که در رابطه با این تهاتر، مصوبه شورا را بگیرد، حتماً این روند طی خواهد شد.

وی ادامه داد: اینکه صرفه و صلاح شهر و شهرداری چیست، باید شرایط را بررسی کرد تا ببینیم کدام اقدام به‌صرفه‌تر است. یکی از مشکلات قدیمی شهرداری که مدت‌هاست مورد بررسی قرار گرفته، مطالعاتی در خصوص آن انجام شده و راه‌حل‌هایی هم برایش پیشنهاد شده، پراکندگی ساختمان‌های شهرداری در شهر است. این پراکندگی مسئله‌ای جدی است. در حال حاضر که بخشی از مجموعه‌های شهرداری در سایت «بهشت» متمرکز هستند، صرفه‌جویی‌های خوبی ناشی از این تجمع ایجاد شده اما سایر ساختمان‌های شهرداری در شهر پراکنده هستند؛ از جمله معاونت شهرسازی، معاونت اجتماعی، معاونت حمل و نقل و ترافیک، معاونت فنی و عمران، سازمان پارک‌ها، نوسازی‌، زیباسازی و … که اگر امکان آن وجود داشته باشد که در یک نقطه متمرکز شود، چه صرفه‌جویی ایجاد خواهد شد؟ این امکان چقدر برای شهر و شهرداری ارزشمند است؟

یکی از مشکلات قدیمی شهرداری که مدت‌هاست مورد بررسی قرار گرفته، مطالعاتی در خصوص آن انجام شده و راه‌حل‌هایی هم برایش پیشنهاد شده، پراکندگی ساختمان‌های شهرداری در شهر است. این پراکندگی مسئله‌ای جدی است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه باید تهاتر ساختمان روزنامه اطلاعات با یکی از نهادها توسط کارشناسان بررسی تا صرفه و صلاح شهر مشخص شود، گفت: این موضوع در مرحله مقدماتی است و باید در معاونت مالی، املاک و معاونت شهرسازی بررسی شود تا به نتیجه برسد در چنین شرایطی حتماً مراحل قانونی توسط شهرداری انجام خواهد شد.

گلپایگانی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود به دلیل عدم اجازه بارگذاری در زمین‌های متعلق به بنیاد مستضعفان، این زمین‌ها چندان ارزشی ندارند اما قیمت کارشناسی اولیه، قیمت مناسبی برای شهرداری نبوده است، افزود: وقتی بحث قیمت گذاری به میان می‌آید، تمام پارامترها در آن در نظر گرفته می‌شود؛ اینکه این زمین‌ها چه میزان اجازه بارگذاری دارد یا ندارد نیز در قیمت کارشناسی اثر خود را می‌گذارد.

 عبدالحمید امامی معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران نیز در پاسخ به این پرسش که جزئیات تهاتر ساختمان شماره دو شهرداری با بنیاد مستضعفان چیست؟   گفت: این موضوع جزئیاتی ندارد، بنیاد مستضعفان ساختمان‌هایی در میدان آرژانتین دارد که حاضر است آن را با ساختمان‌هایی در حد و اندازه ساختمان روزنامه اطلاعات (ساختمان شماره دو شهرداری) معاوضه کند. ما نیز در حال بررسی هستیم که آیا ۳-۲ ساختمان بزرگ که چنین قابلیتی داشته باشد را پیدا کنیم و در صورت توافق، بخش قابل توجهی از ساختمان‌های شهرداری را در ساختمان‌های میدان آرژانتین که یکی از آنها ساختمان نیمه‌کاره‌ای است و قابلیت تکمیل شدن دارد را متمرکز کنیم.

وی در خصوص اینکه اعضای شورا درخواست کردند املاکی در مقیاس عمارت اقدسیه و ساختمان شماره ۲ شهرداری در صورت فروش و تهاتر، مجوز شورا را دریافت کنند، بیان کرد: اینکه برای فروش هر ملک، تک‌تک از شورا مجوز گرفته شود، قابلیت اجرایی ندارد و فرآیند اجرا را با دشواری‌هایی روبرو می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید