پوتین تغییرات اخیر در کابینه وزرا در روسیه را تشریح کرد

کدخبر: ۳۲۶۰۰۶
اقتصاد نیوز: رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای با تشریح چگونگی تغییرات اخیر در کابینه وزرا، یادآور شد که از قبل با "مدویدیف" درباره استعفای دولت صحبت کرده بود و "میشوستین" اصلاً جزو نامزدهای پیشنهادی برای پست نخست وزیری نبود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در یک مصاحبه اختصاصی سه ساعته ویدئویی با خبرگزاری «تاس» با عنوان «20 سؤال از ولادیمیر پوتین» شرکت کرد که به نتایج بیست سال حضور وی در رأس قدرت در روسیه انجام شد. ولادیمیر پوتین در تاریخ 26 مارس سال 2000، برای نخستین بار در انتخابات ریاست جمهوری فدراسیون روسیه به پیروزی رسید.

پوتین در سئوالی در رابطه با علت کنار رفتن دولت روسیه به ریاست "دمیتری مدویدیف" گفت که از قبل با دمیتری مدویدیف درباره استعفای دولت وی گفت‌وگو کرده بود.

وی توضیح داد: «من و دمیتری آناتولیویچ سال‌های زیادی است که روابط بسیار شفاف ، دوستانه و خوبی داریم. هیچ اسراری از یکدیگر نداریم. بنابراین ، ما این موضوع را از قبل با او در میان گذاشته بودیم و مدویدیف از آنچه در حال رخ دادن بود، به خوبی آگاهی داشت.»

رئیس جمهوری روسیه با این جمله موافقت نکرد که استعفای کابینه نوعی عملیات ویژه است. با این حال، وی مشخص نکرد که شخص دیگری، به جز خود او و مدویدیف، درباره این برنامه و زمان تصمیم گیری و اجرای طرح تغییرات کادر دولت اطلاعی داشته یا خیر.

پوتین از میان چهار نامزد پست نخست وزیری، پنجمی را انتخاب کرد

ولادیمیر پوتین در پاسخ به سئوال دیگری گفت که در ابتدا "میخائیل میشوستین" به عنوان نامزد پست نخست وزیری به وی پیشنهاد نشده بود. وی تأکید کرد: «به من سه و حتی چهار نامزد برای این سمت پیشنهاد شده بود که آقای میستوشین جزو آنها نبود.»

رئیس جمهوری روسیه افزود که این تصمیم خود وی بود که میشوستین را به عنوان نامزد پست رئیس دولت جدید معرفی کند. به گفته وی، هنگام انتخاب رئیس آینده کابینه، با توجه به خصوصیات شخصی و کاری میخائیل ولادیمیرویچ [میشوستین] در دوران ریاست بر سرویس خدمات مالیات فدرال، وی را برای این سمت در شرایط کنونی روسیه مناسب دانسته است.

پوتین تأکید کرد که نخست وزیر، در جایگاه قبلی که کار می کرد ، ثابت کرد که "یک مسئول بسیار خوب و فردی صادق است که قادر به رسیدن به یک نتیجه مشخص است.

رئیس جمهور در مجموع از فعالیت بخش مالیات روسیه تحت ریاست میخائیل میوستین ابراز رضایت کرده و عملکرد ساختار فدرال را سازمان یافته خواند.

دولت جدید روسیه زمانی برای تلف کردن ندارد

ولادیمیر پوتین درباره عملکرد کابینه وزرای جدید نیز یادآور شد که دولت جدید وقتی برای در جا زدن و اتلاف ندارد. وی گفت: «همه اعضای دولت افراد باسوادی هستند و بسیاری از آنها اظهاراتی درباره طرح‌های ملی مطالب داشته و هریک به نوعی در برخی توسعه‌های ملی کار کرده و کاملاً به آنچه کشور در حال حاضر نیاز دارد، آگاه هستند. در دولت جدید زمانی برای در جا زدن، عدم واکنش سریع و تلف کردن وقت وجود ندارد.

رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به سئوال دیگری تاکید کرد که سمت نایب رئیس شورای امنیتفدراسیون روسیه، که در ژانویه امسال نخست وزیر سابق "دمیتری مدویدیف" به آن منصوب شد، با موقعیت معاون رئیس جمهور مساوی نبوده و برابری نمی‌کند. وی گفت: «خیر. چنین چیزی درست نیست، برای اینکه معاون رئیس جمهور کسی است که می تواند از لحاظ حقوق و وظایف جایگزین او باشد.»

توضیح پوتین درباره سمت جدید معاونت رئیس شورای امنیت روسیه

پوتین با این نظریه موافقت نکرد که پست جدید در شورای امنیت فدراسیون روسیه با عجله معرفی شده و ابتدا لازم بود تا قانونی در این رابطه تصویب شود.

به گفته وی ، اگر برخی از مسائل راه حل قانونی نداشته باشند، قانون اساسی فدراسیون روسیه به رئیس جمهور این اجازه را داده است تا این خلاء را با حکم خود پر کند ، و سپس آن را به عنوان قانون تصویب کند. این یک عمل عادی است و در این رابطه هیچ چیز غیرعادی وجود ندارد.

رئیس جمهوری روسیه افزود: «ما پست جدید نائب رئیس شورای امنیت را معرفی کردیم. رئیس جمهور ریاست شورای امنیت را بر عهده دارد و در این جهت گیری، من اکنون معاونی دارم که در این رابطه به من کمک کرده و کار می‌کند. همین.»  

ولادیمیر پوتین این نظریه که "ارتباط خاص" وی با "دمیتری مدویدیف" شکسته شده است را رد کرد.

رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به فرضیه خبرنگار تاس در این رابطه گفت: «خیر، هیچ چیز شکسته نشده است. او (مدویدیف) صرفاً جهت گیری فعالیت‌های خود را تغییر داده است و این مسئله طبیعی است.»

در تاریخ 15 ژانویه (25 دی ماه)، پس از اعلام پیام سالانه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به مجمع فدرال و تشریح لزوم اصلاح قانون اساسی کشور، "دمیتری مدویدیف" بلافاصله استعفای دولت خود را اعلام کرد.

 

نخست وزیر گفت که وی این اقدام را با توجه به پیشنهادات رئیس جمهور درباره اصلاح قانون اساسی، صحیح می داند. در شانزدهم ژانویه (26 بهمن)، مدویدیف  به عنوان نایب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه منصوب شد و "میخائیل میشوستین" که پیش از این ریاست سرویس خدمات مالیاتی فدرال روسیه را برعهده داشت، از سوی پوتین بعنوان رئیس دولت جدید منصوب شد.

در تاریخ 21 ژانویه (اول بهمن ماه)، پوتین ساختار و ترکیب کابینه جدید به ریاست میشوستین را مورد تایید قرار داد. دولت جدید متشکل از 31 نفر، وزرای کابینه، سخنگوی دولت و 9 معاون است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید