جانشین ابومهدی المهندس کیست؟| دوست دیرینه حاج‌قاسم و مأمور اطلاعاتی سازمان بدر/ رابطه خوب «ابوفدک» با کردهای اهل تسنُن

کدخبر: ۳۲۶۱۷۷
اقتصادنیوز؛ به گفته یک کارشناس سیاسی عراقی، عبدالعزیز المحمداوی که امروز (جمعه) به جای ابومهدی المهندس به عنوان رئیس ستاد الحشدالشعبی تعیین شد، با نام «ابو فدک» شناخته می‌شود سابقاً مأمور اطلاعاتی سازمان بد به ریاست هادی العامری بوده و علاوه بر روابط دیرینه با قاسم سلیمانی، با کُردها و اهل تسنن نیز روابط خوبی دارد، و در سال ۲۰۰۶ با استقبال عماد مغنیه، از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان، قاسم‌سلیمانی و ابومهدی المهندس، گردان‌های حزب‌الله عراق را به عنوان گروه‌های ویژه و مجهز تشکیل داد.
جانشین ابومهدی المهندس کیست؟| دوست دیرینه حاج‌قاسم و مأمور اطلاعاتی سازمان بدر/ رابطه خوب «ابوفدک» با کردهای اهل تسنُن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شفقنا؛ «ابوعلی البصری»، معاون نایب رئیس سازمان حشد شعبی (بسیج مردمی) شامگاه پنج شنبه اعلام کرد که این سازمان یک جلسه برگزار کرده و در جریان آن نیز بر سر انتصاب یکی از فرماندهان خود به نام «عبدالعزیز» با کنیه «ابوفدک» در منصب رئیس ستاد حشد به جای «ابومهدی المهندس»، نایب رئیس فقید سازمان به توافق رسید.

البصری در گفت و گو با خبرگزاری رسمی عراق در این باره اظهار داشت: به ما اطلاع داده شد که پس از توافق بر سر ابوفدک از سوی سازمان حشد، فرمان دیوانی انتصاب وی از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح (عادل عبدالمهدی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور در عراق) طی دو روز آینده صادر خواهد شد.

عبدالعزیز المحمداوی / ابو فدک

در همین حال، شبکه خبری «المیادین» ابوفدک را «عبدالعزیز المحمداوی»، از فرماندهان گردان های حزب الله عراق و یکی از مهم ترین فرماندهان حشد شعبی معرفی کرده که پیش از سرنگونی رژیم بعث در سال ۲۰۰۳ میلادی نیز از جمله فرماندهان داخل کشور بوده و نقش وی را مشابه نقش المهندس طی سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ یعنی در دوره رویارویی با اشغال این کشور از سوی آمریکا برشمرده است.

بر اساس این گزارش، المحمداوی در رویارویی با داعش و شکست آن نیز نقش شاخصی ایفا کرده و از جمله افرادی بوده که المیادین در نبردهای آزادسازی و مقابله با این گروهک تروریستی در شهرهای «فلوجه» و «قائم» در استان الانبار در غرب عراق و «تلعفر» در استان نینوا در شمال غرب این کشور با آنها دیدار کرده است.

پایگاه خبری «الاخباریه» عراق نیز در همین راستا به نقل از آن چه «برخی منابع آگاه» خوانده، گزارش داده که ابوفدک با نام واقعی عبدالعزیز المحمداوی، از افراد نزدیک به سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه مسائل و رویدادهای مربوط به عراق بوده، مرد شماره یک گردان های حزب الله به شمار می آید و پیشتر نیز از اعضای سازمان بدر به رهبری «هادی العامری» بوده است.

جانشین ابومهدی المهندس/ عبدالعزیز المحمداوی / ابو فدک / قاسم سلیمانی

 

منابع مذکور ضمن اعلام این که ابوفدک هنگامی که در یکی از زندان های نیروهای آمریکایی در دوره اشغال عراق زندانی بوده، با لقب «الخال» مشهور گشته، مدعی شدند که وی به عنوان نیروی اطلاعاتی سازمان بدر در اقلیم کردستان فعالیت می کرده با این حال پس از سرنگونی رژیم بعث، کنار گذاشتن سلاح را نپذیرفته و اقدام به تشکیل یک گروه مقاومت کرده که به طور مستقیم از شخص العامری حقوق و پشتیبانی دریافت می کند.

بنا بر ادعای این منابع که نام آنها فاش نشده، ابوفدک پس از آن نیز از طریق تشکیل گردان های حزب الله در عراق با پشتیبانی و تشویق «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله لبنان و ابومهدی المهندس، دارای ارتباط مستحکمی با ایرانیان شده است.

الاخباریه همچنین از برخی منابع در حشد شعبی نقل کرده که ابوفدک ملقب به الخال، مسئول گردان های حزب الله بوده با این حال پس از بروز اختلاف در رابطه با پرونده دریافت فدیه برای آزادی شکارچیان قطری بازداشت شده در خاک عراق، از حزب الله خارج شده اما در جریان تظاهرات اخیر در این کشور، بار دیگر به این گروه بازگشت.

منابع مذکور که نام آنها نیز فاش نشده، ضمن اعلام این که منظور از عبارت «الخال مر من هنا» (الخال از این جا گذشت) که در جریان تظاهرات هواداران حشد شعبی و گردان های حزب الله در آخرین روز سال گذشته میلادی، روی دیوار سفارتخانه آمریکا در بغداد نوشته شد، همان ابوفدک بوده، ادعا کردند که وی از طریق رای گیری در تهران و پس از انصراف البصری، به عنوان جانشین المهندس انتخاب شده و این یک اقدام تحریک آمیز در قبال جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر» و آمریکا به شمار می آید.

یادآور می شود که نایب رئیس فقید حشد شعبی اواسط دی ماه گذشته به همراه فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شمار دیگری از افراد در نتیجه حمله هوایی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین المللی شهر بغداد، به شهادت رسیدند.

عبدالعزیز المحمداوی / ابو فدک

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید