واکنش متفاوت دو سناتور دموکرات و جمهوری‌خواه به افزایش فشار‌ها علیه ایران؛

برجام ایران را به سیستم مالی جهانی متصل کرده بود/ بازوهای ایران تهاجمی‌تر شده‌‌اند

کدخبر: ۳۲۶۳۴۳
0اقتصادنیوز؛ در حالی که «کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت کانکتیکات نسبت به افزایش نفوذ ایران در لبنان به دنبال کارزار فشار حداکثری کاخ سفید علیه ایران هشدار داده است، در سوی دیگر «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس با بیان اینکه «توافق هسته‌ای سال 2015 ایران را به سیستم مالی بین‌المللی متصل کرده بود» از تصمیم کارگروه ویژه اقدام مالی -FATF- برای گنجاندن نام ایران در لیست سیاه این نهاد، استقبال کرد.
برجام ایران را به سیستم مالی جهانی متصل کرده بود/ بازوهای ایران تهاجمی‌تر شده‌‌اند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا؛ تد کروز سناتور جمهوری خواه، این سناتور آمریکایی از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF استقبال کرد و در بیانیه‌ای نوشت: این تصمیم ضرورت تحریم کل بخش مالی ایران را برای محافظت از بانک‌های آسیب‌پذیر در سراسر جهان تقویت می‌کند. من با همکارانم برای تحریم کل بخش‌های مالی ایران تلاش می‌کنم. 

کروز در ادامه در مورد برجام مدعی شد: این توافق، ایران را به سیستم مالی بین‌المللی متصل کرد و امکانات مالی را برای حمایت از تروریسم در اختیار ایران قرار داد.

وی هم چنین اضافه کرد: من مدت‌ها برای این که کارگروه اقدام مالی اقدامی را علیه ایران اجرایی کند در تلاش بودم و اکنون از تلاش‌های دونالد ترامپ برای رسیدن به این هدف تشکر می‌کنم.

کریس مورفی: سیاست فاجعه‌آمیز ترامپ، بازوهای ایران را تهاجمی‌تر کرده است

کریس مورفی

«کریس موفی» سناتور دموکرات آمریکایی که اخیرا در مونیخ با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کرد، با اشاره به سفر اخیر «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی به لبنان در حساب توئیتری خود نوشت: «شواهد درباره افزایش نفوذ ایران در لبنان زیاد است. سیاست فاجعه‌آمیز دونالد ترامپ هر روز دارد ایران را تقویت می‌کند، بازوهای ایران تهاجمی‌تر شده‌، برنامه هسته‌ای ایران دوباره آغاز شده و شبه نظامیان به سمت پایگاههای ما شلیک می‌کنند».

سناتور مورفی از منتقدان اصلی ترامپ در زمینه سیاست خارجی به ویژه رویکرد کاخ سفید علیه تهران است.

مورفی به خاطر دیدارش با ظریف در مونیخ از سوی ترامپ و وزارت خارجه آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است. ترامپ گفته سناتور مورفی در راستای تضعیف سیاست خارجی دولت با ظریف دیدار کرده است. 

مورفی بعد از این انتقادات در تشریح دلایل خودش برای دیدار با ظریف گفته بود، هدفش از این دیدار اثرگذاری بر سیاست خارجی دولت ترامپ نبوده است. 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هفته پیش در یک سفر دو روزه به سوریه و لبنان سفر کرده بود. وی در دمشق با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه و در لبنان با «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله دیدار و رایزنی کرده بود. 

لاریجانی  در تشریح دستاوردهای سفر به لبنان گفته: در لبنان با نخبگان این کشور از بخش ها و فِرَق مختلف دیدار داشتیم که دیدگاه های خوبی درباره شرایط فعلی منطقه، نقش مقاومت و جایگاه ایران داشتند. در این زمینه پیشنهادهایی ارائه شد که استماع و برخی از آنها را پیگیری می کنیم. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید