کاهش ترافیک و تصادف با کمک یک ربات‌!

کدخبر: ۳۲۶۷۷۳
​اقتصاد نیوز:پژوهشگران آمریکایی، الگوریتم جدیدی را روی گروهی از ربات‌های خزنده به کار گرفتند تا کاهش ترافیک و تصادف را روی آنها بررسی کنند.
کاهش ترافیک و تصادف با کمک یک ربات‌!

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه نورث‌وسترن، از آنجا که به کارگیری وسایل نقلیه خودران روز به روز بیشتر به واقعیت نزدیک می‌شود، نیاز به روشی برای هدایت ایمن آنها و پیشگیری از ترافیک و تصادف، ضروری به نظر می‌رسد.

پژوهشگران "دانشگاه نورث‌وسترن" (NU) برای حل کردن این مشکل، الگوریتمی ابداع کرده‌اند که تصادف نکردن خودروهای خودران را تضمین می‌کند.

آنها این الگوریتم را روی نمونه شبیه‌سازی شده ۱۰۲۴ ربات و ۱۰۰ ربات واقعی در آزمایشگاه به کار گرفتند.

ربات‌ها در این آزمایش توانستند به صورت ایمن و کارآمد در کمتر از یک دقیقه با یکدیگر هماهنگ شوند و به صورت از پیش‌تعیین‌شده حرکت کنند.

"مایکل روبنشتاین" (Michael Rubenstein)، سرپرست این پروژه گفت: طبیعی است که هیچ‌کس تمایلی ندارد خودروی خودرانش در جاده تصادف کند یا گرفتار ترافیک شود. ما با درک نحوه کنترل ربات‌ها می‌توانیم چگونگی کنترل خودروهای خودران را هم درک کنیم تا تعامل آنها با یکدیگر به صورت ایمن انجام شود.

یکی از مزایای به کار بردن ربات‌های کوچک به جای ربات‌های بزرگ این است که به کنترل متمرکز نیازی ندارند؛ در نتیجه سیستم همکاری آنها به سرعت با شکست مواجه نمی‌شود.

"روبنشتاین" افزود: اگر سیستم‌، کنترل متمرکز داشته باشد و یکی از ربات‌ها از کار بایستد، کل سیستم مختل می‌شود. در این سیستم، هیچ نیروی متمرکزی وجود ندارد تا کار ربات‌ها را به آنها گوشزد کند. هر ربات، تصمیمات خود را می‌گیرد و اگر متوقف شود، بقیه ربات‌ها به کار خود ادامه می‌دهند.

این الگوریتم برای پیشگیری از تصادف، زمین زیر ربات‌ها را به صورت یک شبکه مورد بررسی قرار می‌دهد. با کمک این فناوری که به GPS شباهت دارد، هر ربات از محل قرار گرفتن خود در شبکه آگاه خواهد شد.

هر ربات پیش از تصمیم‌گیری برای حرکت، حسگرهایی را به کار می‌برد تا با ربات‌های نزدیک خود ارتباط برقرار کند و فضاهای خالی یا اشغال شده را در شبکه تشخیص دهد.

"روبنشتاین" ادامه داد: ربات‌ها از حرکت کردن به سوی هر نقطه خودداری می‌کنند، مگر این که آن نقطه خالی شود و بدانند که ربات دیگری به آنجا نمی‌رود.

پژوهشگران باور دارند که این الگوریتم می‌تواند در خودروهای خودران به کار برود و از بروز تصادف و ترافیک پیشگیری کند.

این پژوهش، در مجله IEEE" Transactions on Robotics" به چاپ رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید