اخبار ناامیدکننده برای برنی سندرز

کدخبر: ۳۲۶۸۴۵
اقتصادنیوز : مهیج‌ترین بخش سیاسی فعالیت‌های کارزار انتخاباتی برنی سندرز، به میدان آوردن میلیون‌ها نفر از «رای‌ندادگان» در انتخابات ماه نوامبر است؛ کسانی که در زمره جوانان و طبقه کارگر ناراضی قرار می‌گیرند و تاکنون یا رای‌نداده یا کمتر رای‌داده‌اند.
اخبار ناامیدکننده برای برنی سندرز

به گزارش اقتصادنیوز  البته باید دید در عرصه عمل چنین اتفاقی می‌افتد یا نه؟ به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، با وجود شکست خفیف برنی سندرز در‌ آیووا (البته او ادعای پیروزی کرده است)، سپس پیروزی خفیف‌اش در نیوهمپشایر و در نهایت پیروزی قاطعانه‌اش در نوادا، در سه ایالت اولیه انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها، مشخص شد که سندرز برای انقلاب سیاسی‌اش با یک چالش روبه‌رو است: او شاید در حال کسب میادین انتخاباتی باشد اما این پیروزی در راستای تعهد دیرینه وی برای گسترش پایگاه دموکراتیک نیست. نتایج تاکنون نشان می‌دهد که مزیت سندرز در این بوده که وی تاکنون توانسته است رای سنتی را از پایگاه دموکرات‌ها به‌دست آورد، نه با تغییرات بنیادین. بنا به داده‌های یافت‌شده توسط نیویورک‌تایمز، به عنوان مثال در آیووا، میزان مشارکت در انتخابات آیووا، کمتر از آن چیزی بود که حدس زده می‌شد و نسبت به سال۲۰۱۶ تنها ۳ درصد افزایش داشت و این افزایش اندک هم عمدتا توسط افراد تحصیلکرده رقم خورد. در حوزه‌هایی که برنی سندرز در آیووا پیروز شده بود، تنها افزایش یک درصدی مشاهده شد.

خبر بد برای سندرز

همچنین هیچ نشانه‌ای در نیوهمپشایر برای افزایش آرای برنی سندرز، جایی که وی با اندکی اختلاف پیروز شد، دیده نشد، حتی میزان مشارکت در نوادا که سندرز پیروزی قاطعی به‌دست آورد، برابر با سال ۲۰۱۶ بود که اندکی بیشتر از سال ۲۰۰۸ به‌حساب می‌آید. به‌رغم افزایش جمعیت قابل‌توجه طی این سال‌ها تنها ۷۵ هزار نفر از افراد جدید رای‌دهنده به حضور در انتخابات مقدماتی تمایل پیدا کردند.  با توجه به رای مردمی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸ که با مشارکت عالی آنها همراه بود، حضور اندک مردم در انتخابات اخیر بیشتر به‌چشم آمده است.  در حالی که گفته می‌شود جوانان بیشترین تمایل را به سندرز دارند اما آنها در سه ایالت اولیه آنگونه که باید شوق حضور در انتخابات را نشان ندادند، این در حالی است که جوانان پایگاه اصلی آرای سندرز به‌حساب می‌آید.

سندرز برای مدت‌های طولانی است که تلاش می‌کند، پایگاه خود را در بین اقشار مرفه و تحصیلکرده بهبود ببخشد. این دو گروه کسانی بودند که توانستند یک پیروزی قابل‌توجه برای دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸ رقم بزنند و جمهوری‌خواهانی در این رده  نسبت به عملکرد ترامپ شک و شبهه پیدا کرده‌اند. از آنجا که جناح میانه‌رو مخالف سندرز است، هنوز اینکه وی بتواند گروه‌های دیگر را جذب خود کند، مشاهده نشده است. دستیاران سندرز به این واقعیت ساده اشاره می‌کنند که وی تاکنون با رای جوانان، طبقه کارگر و افراد رنگین‌پوست در ایالت‌های اولیه پیروز شده است البته رای رنگین‌پوستان برای سندرز در نوادا بسیار قابل‌توجه بود، چراکه پیش از این رای رنگین‌پوستان در سبد رای بایدن قرار داشت اما به گفته کارشناسان وی هنوز نتوانسته قشرهای دیگر را درگیر انتخابات کند. دستیاران سندرز می‌گویند که هنوز زود است در این‌باره سخن بگوییم. بسیاری از دموکرات‌ها بر این باورند که برای انتخابات سراسری، نامزد آنها نیاز دارد که رای‌دهندگان جدید جذب کنند تا بتوانند بر دونالد ترامپ پیروز شوند. در این‌خصوص آنها به رای جمهوری‌خواهان میانه‌رو و کسانی که ترامپ را قبول ندارند، نیاز دارند. حتی برخی از افراد درون کارزار انتخاباتی سندرز نسبت به جذب رای سیاهپوستان و دیگر نژادها ابراز شک و تردید می‌کنند. رو کاهانا، نماینده مجلس نمایندگان از کالیفرنیا و از کارزار ملی پیش از برگزاری انتخابات مقدماتی در نوادا گفته بود: «آنگونه که امید داشتیم مشارکت در انتخابات قابل‌توجه نیست». البته کاهانا امیدوار است که این افزایش رای در انتخابات بعدی رخ دهد اما به این نکته هم اشاره می‌کند که کارزار انتخاباتی سندرز باید بیش از پیش کار کند تا بتواند رای «رای‌ندادگان» را جذب کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید