بارش های اخیر مشکل کم آبی در کشور را حل کرده است؟

کدخبر: ۳۲۶۸۵۲
اقتصاد نیوز: در روزهای اخیر بارندگی در کشور فراگیر شده است اما به گفته کارشناسان این وضعیت جوی جبران کم‌آبی را نکرده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از  ایسنا، بر اساس آخرین گزارش‌های سازمان هواشناسی از ابتدای سال آبی تاکنون بارش‌ها در کشور حدود ۱۴ درصد نسبت به میانگین بلندمدت افزایش یافته است. بر اساس همین آمار، سال گذشته نیز با افزایش قابل توجه بارش‌ها نسبت به بلند مدت در کشور مواجه بودیم. بارش‌های خوب سال‌های اخیر ممکن است این تصور را ایجاد کند که کشور وارد دوره ترسالی شده و کمبود بارش‌ها جبران شده است. این درحالیست که برخی کارشناسان و مسئولان تاکید کرده‌اند که این بارش‌ها نمی‌تواند خشکسالی‌ها را جبران کند.

اصغر دانشیان - معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست - پیش از این با اشاره به اینکه موضوع کم آبی در کشور موضوع جدی است و نباید فریب بارندگی‌های اخیر را بخوریم، اظهار کرده بود: این موضوع به هیچ وجه نشانگر عبور از خشکسالی و ورود به ترسالی نیست. ما امانت‌دار آیندگان هستیم اما بیش از ۱۲۰ درصد از ذخایر آب‌های زیرزمینی را استفاده و به نوعی به نسل های آینده خیانت کرده‌ایم.

مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در آخرین گزارش‌ خود خبر داده است که ۹۷ درصد مساحت کشور با خشکسالی مواجه است همچنین در مقیاس بلند مدت ۴۷ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی شدید و ۱۰ درصد دچار خشکسالی بسیار شدید است.

پس از بارندگی‌های فروردین ماه نیز ابوالقاسم حسین‌پور - مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری – گفته بود که عمده آبخوان‌های دشت‌های مهم و اصلی کشور بیلان منفی و تراز آبی بسیار پایینی دارند که به هیچ‌وجه با یک دوره بارش خوب متعادل نمی‌شوند.

به گفته وی همچنین بر اساس آخرین ارزیابی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بیش از دو میلیارد متر مکعب افزایش تغذیه در آبخوان‌ها به علت اثربخشی فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اتفاق افتاده است اما این به معنای آن نیست که بیلان آبخوان‌های کشور مثبت شده است. عمده آبخوان‌های دشت‌های مهم و اصلی کشور بیلان منفی و تراز آبی بسیار پایینی دارند که به هیچ‌وجه با یک دوره بارش خوب متعادل نمی‌شود هر چند که شاید بعضی از آبخوان‌های کوچک که فشار زیادی روی آن‌ها نبود و کسری مخزن زیادی نداشتند به علت تغذیه طبیعی ناشی از بارش‌ها و طرح‌های آبخوان‌داری متعادل شده باشند.

در حال حاضر بارندگی‌های دو روز اخیر سبب شده است که در استان‌هایی از جمله لرستان، کرمانشاه و تهران بارش‌هایی خوبی داشته باشیم اما کارشناسان همچنان هشدار می‌دهند که کشور با خشکسالی مواجه است. محمدرضا احمد نسب  - قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران – در گفت و گو با یک شبکه رادیویی اظهار کرد: کشور ایران یک درصد از مساحت کل جهان و ۱.۱ درصد جمعیت کره زمین را به خود اختصاص داده است اما این در شرایطی است که فقط ۰.۳۶ درصد مساحت آبی جهان را دارد.

به گفته وی طبق آمارهای جهانی اگر میزان شاخص سرانه آب برای هر نفر طی سال در هر کشور بیشتر از ۱۷۰۰ متر مکعب شود آن کشور کمبود آب نخواهد داشت اما اگر سرانه آب طی یک سال برای هر نفر بین ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ متر مکعب باشد آن کشوردچار تنش آبی و کم آبی خواهد شد.

 قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: سرانه آب تجدید شونده در ایران تقریبا کمتر از ۱۰۰۰متر مکعب است و این یعنی کشور ما در هر شرایطی حتی بارندگی جزو کشورهای دارای بحران آب است. در این میان استان تهران به دلیل مصرف و جمعیت بیشتر و کمبود منابع آبی جزو مناطق دارای بحران مطلق آبی تلقی می شود.

نادرقلی ابراهیمی - دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری – در ادامه این برنامه رادیویی نیز گفت: در حال حاضر ۵۴ درصد ظرفیت سدهای کشور پر شده است و با این وجود تقریباً وضعیت مناسبی در سال آبی جاری داریم اما این موضوع دلیل بر نادیده گرفتن مدیریت مصرف نیست.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در پایان گفت: با مدیریت آب و سیلاب و استفاده از تکنولوژی روز می توانیم شرایط را بهتر از گذشته ادامه دهیم و از این فرصت آب و سیلاب استفاده بهتری داشته باشیم.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید