صدر اعظم اتریش: مذاکرات پسابرگزیت با انگلیس ساده نخواهد بود

کدخبر: ۳۲۶۸۷۱
اقتصاد نیوز: صدر اعظم اتریش که برای دیدار با نخست وزیر انگلیس به لندن سفر کرده است ضمن آعلام آمادگی کشورش برای مقابله با ویروس کرونا مذاکرات پسا برگزیت با لندن را ساده ندانست.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛  "سباستین کورس"، صدر اعظم اتریش که برای دیدار با "بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس به لندن سفر کرده است اعلام کرد که انتظار مذاکرات ساده ای درباره مناسبات آینده بین اتحادیه اروپا و انگلیس بعد از برگزیت را ندارد.

وی روز سه شنبه قبل از سفر به انگلیس این سخنان را در برابر خبرنگاران ایراد کرد.

کورتس با توجه به اینکه جانسون اعلام کرده است که برای وی تمدید تاریخ دوران گذار پسا برگزیت که تا 31 دسامبر سال جاری میلادی تصمیم گیری شده است مطرح نیست همچنین گفت: در این شرایط طبیعتا یک سناریو این است که هیچ توافقی درباره مناسبات آینده طرفین شکل نگیرد.

به اعتقاد صدر اعظم اتریش برخی مسائل چالش برانگیز وجود دارد. به گفته وی مهم ترین چیز این است که روابط اقتصادی آتی روشن شود و مشخص شود کدام معیارها در مبادلات اقتصادی آینده باید اعمال شود.

صدر اعظم اتریش در این راستا به سه هدف بزرگ اشاره کرده و گفت همکاری های تا حد ممکن خوب، مبادلات اقتصادی گسترده و حقوق حدود 33 هزار اتریشی ساکن انگلیس اهمیت دارد.

وی همچنین بر این مسئله تاکید کرد که هیچ گونه شرایط نابرابر به نفع انگلیس نباید وجود داشته باشد و در مذاکرات درباره آینده تجاری با انگلیس باید سطح بازی برابر حفظ شود.

صدر اعظم اتریش در نوامبر سال  2018 و در دوران ریاست دوره‌ای اتریش بر اتحادیه اروپا هم به انگلیس سفر کرده بود.

حدود یک ماه بعد از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا مذاکرات درباره مناسبات آینده بین لندن و بروکسل به زودی آغاز می شود.

وزرای اروپایی اتحادیه اروپا روز سه شنبه درباره دستورالعمل مذاکرات با لندن که انتظار می رود هفته آینده آغاز شود توافق کردند.

"میشل بارنیر"، مذاکره کننده ارشد مذاکرات برگزیت در این مذاکرات هم ریاست را بر عهده خواهد داشت.

البته نه تنها فشار زمان بلکه موضع مخالف انگلیس با تصمیم اتحادیه اروپا برای تضمین رقابت عادلانه، شک و تردیدهای زیادی درباره احتمال موفقیت این مذاکرات ایجاد کرده است. انگلیس هم قرار است برنامه های خود برای این مذاکرات را روز پنج شنبه اعلام کند.

"بارنیر" اخیرا درخواست انگلیس برای مدل قرار دادن کانادا در مناسبات تجاری آینده با انگلیس را رد کرده است.

اتحادیه اروپا در تلاش است تا یک شراکت تنگاتنگ ممکن با انگلیس که حدود 47 سال عضو این اتحادیه بوده است را ایجاد کند. به گفته محافل آگاه، اتحادیه اروپا می خواهد با وجود فشار زمان بالا درباره همه موضوعات با انگلیس مذاکره کرده و آن را حل کند.

انگلیس در 31 ژانویه سال جاری میلادی از اتحادیه اروپا خارج شد. این کشور البته تا پایان یک مرحله گذار که برای پایان سال جاری میلادی در نظر گرفته شده است در بازار داخلی این اتحادیه و اتحادیه گمرکی باقی می ماند. در این دوران باید توافقاتی درباره مناسبات آینده انجام شود.

کورتس: برای مقابله با کرونا کاملا آماده‌ایم

صدر اعظم اتریش همچنین با توجه به اولین موارد تاییده شده بیماری کرونا در اتریش وعده داد که همه اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری به بهترین شکل ممکن را انجام دهد.

وی در حاشیه سفرش به لندن اعلام کرد که هدف اصلی محافظت از مردم اتریش و انجام هر اقدام ممکن برای جلوگیری از گسترش این بیماری است.

وی از آمادگی کامل کشورش برای مقابله با این ویروس خبر داده و اعلام کرد که واکنش سریعی به این مسئله نشان خواهد داد.

صدر اعظم اتریش تاکید کرد: ما سعی می کنیم بهترین همکاری ممکن را بین مسئولان داشته باشیم و شرایطی را ایجاد کنیم که اطلاعات شفافی به مردم داده شود. وی تاکید کرد که هیچ چیزی در این باره برای پنهان کردن وجود ندارد.

کورتس تاکید کرد: این مسئله مهم است که ما در اتریش و اروپا ارزیابی واقعی درباره شرایط داشته باشیم. وی در عین حال وحشت کردن در این باره را مناسب ندانسته و گفت: خطر گسترش ویروس به اروپا مدتی است که شناخته شده و ما برای این منظور آماده شده‌ایم.

رسانه های اتریشی از تایید شدن دو مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر دادند.

نخست وزیر کرواسی هم از تایید اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در کشورش خبر داد. در ایتالیا هم تا به حال 280 مورد ابتلا به این بیماری تایید شده که هفت نفر آن ها جان خود را از دست داده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید