انتقال آب زاینده رود به یزد مجددا برقرار شد

کدخبر: ۳۲۷۰۷۵
اقتصادنیوز: انتقال آب از زاینده رود به یزد که به علت بارندگی‌های اخیر در بالادست رودخانه ، سبب بالا رفتن میزان تیرگی آب و قطع آن در شبانه روز گذشته شده بود، مجددا آغاز شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  با کاهش میزان تیرگی آب و تلاش نیروهای ذی ربط ،تصفیه خانه آب یزد با ظرفیت یک پمپ در مدار تولید قرار گرفت و دقایقی قبل آب انتقالی به شهر یزد رسید.

این شرکت با قددرانی از همکاری شهروندان از آنها خواست تا رسیدن به ظرفیت کامل انتقال آب، در این زمینه صرفه جویی کنند.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد امروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به پیش‌بینی و هشدارهای هواشناسی در ۲ روز گذشته ، این  شرکت و آب و فاضلاب شهری استان، منابع داخلی آب را تجهیز کردند که کمبود آن جبران شود.

محمدمهدی جوادیان زاده اظهار داشت: به دلیل محدودیت ذخایر منابع آب شرب در برخی مناطق استان، فشار آب با افت روبرو شد، نیروهای آب و فاضلاب در تلاش هستند که میزان فشار در همه مناطق یکسان شود.

وی صرفه‌جویی شهروندان در مصرف آب را خواستار شد و اظهارداشت: ظرف ۲۴ ساعت آینده میزان تیرگی و ناخالصی آب به پایین ترین سطح خواهد رسید و این مشکل رفع شود.

آذر ماه ۱۳۹۷ محسن صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد گفته بود که از ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب مصرفی استان تنها ۵۴ میلیون مترمکعب آن از کوهرنگ تأمین می شود.

هم‌اکنون از ۶ هزار و ۷۳۳ منبع آبی استان یک میلیارد و ۷۸ میلیون مترمکعب برداشت می‌شود که ۸۳۳ میلیون مترمکعب آن از چاه‌ها ، ۱۶۳ میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ها تأمین می‌شود.

آب تجدیدشونده منابع زیرزمینی یزد ۸۲۷ میلیون مترمکعب و کسری مخزن حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است، به همین دلیل سالانه ۵۰ سانتیمتر از سطح منابع آب‌های زیرزمینی یزد کاسته می‌شود.

در سال‌های اخیر، به‌طور متوسط ۷۰ درصد آب شرب یزد از خارج استان و بقیه از منابع داخلی تأمین شد که درمجموع حدود ۵۷ میلیون مترمکعب حجم سالانه آب انتقالی به یزد است.

انتقال آب به یزد در سال ۱۳۶۸ در ابتدای شکل‌گیری دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مصوب و بعدها در مسیر کاملاً قانونی انجام شد. 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید