وزیر بهداشت در پایان پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا خبر داد؛

هفته سختی در پیش است؛ پیک اصلی کرونا در روزهای آتی/ کاهش ساعت کاری ادارات/ کنترل ترددها بجای قرنطینه/ مرخصی زندانیان با شرایط خاص/ تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها

کدخبر: ۳۲۷۱۴۸
اقتصادنیوز؛ سعید نمکی وزیر بهداشت در پایان پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ضمن توضیح درباره شرایط کشور در زمینه شیوع ویروس کرونا، به تشریح تصمیمات این نشست پرداخت.
هفته سختی در پیش است؛ پیک اصلی کرونا در روزهای آتی/ کاهش ساعت کاری ادارات/ کنترل ترددها بجای قرنطینه/ مرخصی زندانیان با شرایط خاص/ تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا؛ سعید نمکی وزیر بهداشت در پایان پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، با تشکر از رهبر معظم انقلاب و همچنین تشکر از تمامی پزشکان و پرستاران و کادر درمانی گفت: اگر چه در سراسر کشور بخش‌های بیمارستانی را آماده کرده‌ایم و تمامی امکانات را به میدان آورده‌ایم اما باید بگویم که هفته نسبتا سختی را در پیش داریم.

وی با اشاره به بررسی‌های انجام شده در خصوص اپیدمی این بیماری در دنیا ادامه داد: پیک اصلی بیماری در هفته آتی و روزهای آینده است اما این به معنی وحشت نیست و قرار نیست اتفاقات حادی بیفتد چراکه با هوشمندی مردم شریف و همه دست‌اندرکاران و خبررسانی‌ که انجام می‌شود همچنین با همکاری همه دستگاه‌ها و مدیرانی که در همه عرصه‌ها حضور دارند خیز بیماری را تحت کنترل قرار می‌دهیم مردم باید در جریان روند آتی بیماری باشند. به همین دلیل از مردم تمنا می کنم بیش از تر قبل همراهی کنند ودر کاهش آلودگی به ما کمک کنند و از ترددها خودداری کرده و هر دستوری را که ابلاغ می‌کنیم تبعیت شود.

اعمال محدودیت بر ورودی‌ها و خروجی‌های استان‌های درگیر با کرونا

اعتقادی به قرنطینه نداریم

وزیر بهداشت درباره تصمیمات این ستاد خاطرنشان کرد: مقرر شد در ترددها سخت‌گیری بیشتری اعمال می‌کنیم ما همچنان به قرنطینه شهرها اعتقاد نداریم اما درصدد هستیم کنترل بر ترددها را تشدید کنیم و افرادی که به مسافرت می‌روند این ترددها را به حداقل برسانند و با اطمینان کامل از اینکه مورد مشکوکی در بین آنها نیست سفر کنند اگر مورد مشکوکی ببینیم قطعا به قرنطینه می‌بریم ودر آنجا ۱۴ روز نگهداری می‌شوند.

نمکی خاطرنشان کرد: با نیروهای مسلح به جمع‌بندی رسیدیم که مانند گذشته با آنها همکاری داشته باشیم تا بتوانیم در ایجاد فضا و تخت‌های تکمیلی برای موارد اورژانسی برای ظرفیت سازی جدید، ضدعفونی معابر عمومی و امکاناتی که نیازمند هستیم استفاده کنیم همچنین مقرر شد نیروهای بهداشت و درمان مسلح همکاری لازم با نیروهای پزشکی و پرستاری داشته باشند. همچنین قرار است مجوزی برای تمام دانشگاه‌هآی علوم پزشکی صادر شود تا برای گرفتن نیروی جدید مشکلی نداشته و با دور زدن قوانین دست و پاگیر و تشکیل سریع کمیسیون سه نفره هم بتوانند خرید‌های لازم را نجام دهند و هم از بین داوطلبین برای مدت کوتاهی نیرو جذب کنند.

آخرین آمار رسمی مبتلایان و جانباختگان ویروس کرونا در ایران +فیلم و اینفوگرافی

ساعت کاری ادارات کاهش یابد

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه اختیار تصمیم‌گیری درخصوص کاهش ساعت کار ادارات دولتی به ستاد استانی مبارزه با کرونا در هر استان واگذار شده است، اظهار داشت: در خصوص ساعات کاری ادارات در استان‌ها با تفویض اختیار به ستادهای استانی مبارزه با کرونا و با نظر استاندار، مقامات محلی و دانشگاه های علوم پزشکی، قرار شد که ساعات کار ادارات با تاخیر یک یا دو ساعته به گونه‌ای تنظیم شود که خدمات مردم معطل نماند.

وی ادامه داد: همچنین قرار شد کارمندهایی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های ریوی و قلبی و ... هستند که ابتلا به ویروس می‌تواند برای آن‌ها اثراتی شدیدتر از افراد عادی داشته باشد، با تشخیص پزشک معتمد دستگاه‌ها و سازمان‌ها از چرخه کار اداری به سمت دورکاری بروند.

نمکی در ادامه درخصوص تعطیلی یا باز بودن مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی، ابراز داشت: شب گذشته تا دیروقت مشغول مذاکره با استانداران و مدیران آموزش و پرورش در استان‌های مختلف بودم، در ابتدا قرار بر این بود که در استان‌هایی که موردی مبتلا به کرونا ثبت نشده است مدارس تعطیل نباشد اما امروز با مذاکراتی که در ستاد مبارزه با کرونا انجام شد، تصمیم بر این شد که تمامی مدارس کشور یک دوره سه روزه از شنبه تا دوشنبه را تعطیل اعلام کنیم، ضمن اینکه وزیر آموزرش ورزش و صداوسیما با کمک دستگاه های مرتبط از طریق شبکه آموزش زمینه را به گونه ای فراهم کنند که مشکلی در روند آموزش نداشته باشیم.

مرخصی زندانیانی که مشکلات قلبی، ریوی و دیابت دارند

وی ادامه داد: تصمیم دیگری که اتخاذ شد این بود که در زندان ها با کمک همکاران، از میان زندانیان بی‌خطر یا کم‌خطر که بخشی از آن‌ها محکومیت مالی دارند و از نظر سلامتی مشکلاتی مانند بیماری های قلبی یا ریوی و یا دیابت دارند، با تشخیص پزشکان بتوانند به مرخصی بروند.

وزیر بهداشت همچنین در ادامه با اعلام این خبر که توزیع ماسک و مواد ضدعفونی به زودی در سطح داروخانه ها از سرگیری خواهد شد، گفت: کارخانه های تولید ماسک و مواد ضدعفونی در سراسر کشور به صورت سه شیفت در حال کار و فعالیت هستند و همچنین امروز یک هواپیما از ماسک و مواد ضدعفونی به کشور وارد شد که بر این اساس تصمیم گرفتیم تا بعد از تامین نیاز های ضروری ستاد مبارزه با کرونا، این محصولات مجدد در اختیار داروخانه ها و مراکز خصوصی که توزیع در میان آن‌ها انجام نمی‌شد، قرار گیرد و دسترسی ها را آزاد کنیم تا با نظارت سازمان تعزیرات همه دسترسی داشته باشند.

تعطیلی دانشگاه‌ها تا پایان هفته

وی ادامه داد: درخصوص دانشگاه ها و یا کلیه فضاهای عمومی و اجتماعات همچنان همان تصمیم گذشته مبنی بر تعطیلی تا پایان هفته‌ی آینده برقرار است، همچنین مسابقات فوتبال هم بدون تماشاگر برگزار خواهد شد، درخصوص اعتکاف نیز چند بار با مسئول برگزاری آن در کشور صحبت کردم اما هنوز از برگزاری مراسم اعتکاف اطلاع نهایی ندارم.

نمکی در پایان بیان داشت: این تصمیمات در ستاد مبارزه با کرونا گرفته شد و خدمت آقای رییس جمهور ارائه خواهد شد که با توجه به نگاه مثبت ایشان امیدواریم پس از ابلاغ توسط ایشان اجرایی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید