تولید آنتی‌بیوتیک از یک ماده غیرقانونی!

کدخبر: ۳۲۷۴۸۴
​اقتصاد نیوز:پژوهشگران کانادایی در بررسی جدید خود دریافتند که ماری‌جوآنا می‌تواند مانند آنتی‌بیوتیک، ویژگی درمانی داشته باشد.
تولید آنتی‌بیوتیک از یک ماده غیرقانونی!

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا ، ماری‌جوآنا که از گیاه شاهدانه به دست می‌آید، به تدریج در قسمت‌هایی از جهان به صورت قانونی مورد آزمایش‌های خاصی قرار می‌گیرد و پژوهشگران به این فرصت دست یافته‌اند تا ظرفیت این گیاه را در حوزه پزشکی نشان دهند.

گروهی از پژوهشگران "دانشگاه مک‌مستر"(McMaster University) کانادا در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که ماری‌جوآنا می‌تواند قابلیت‌های آنتی‌بیوتیک را داشته باشد و هنگامی که به موش‌ها تزریق می‌شود، در برابر باکتری موسوم به "مرسا"(MSRA) مقاومت کند.

شاهدانه در نقش آنتی‌بیوتیک

در این بررسی، پژوهشگران چندین رشته به همکاری با یکدیگر پرداختند و دریافتند که یکی از ترکیبات شیمیایی موجود در ماری‌جوآنا موسوم به "cannabigerol"، هم خاصیت ضد باکتریایی دارد و هم در برابر باکتری مرسا مقاوم است.

این گروه پژوهشی در دو سال گذشته، به بررسی ظرفیت ماری‌جوآنا پرداختند. آنها، این یافته‌ها را با آزمایش موش‌هایی به دست آوردند که به مرسا مبتلا بودند و طی بررسی cannabigerol را به عنوان دارو دریافت کردند.

"اریک بروان"(Eric Brown)، استاد زیست‌شیمی و زیست‌پزشکی دانشگاه مک‌مستر و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: ما در این پروژه، ۱۸ نوع ماده شیمیایی موجود در ماری‌جوآنا را بررسی کردیم و دریافتیم که همه آنها فعالیتی مشابه آنتی‌بیوتیک دارند.

وی افزود: ماده‌ای که ما در این پژوهش روی آن تمرکز کردیم، cannabigerol است که اثر روانگردان ندارد و فعالیت آن، امیدوارکننده‌تر از مواد دیگر است. ما این ماده شیمیایی را به صورت انبوه تولید کردیم تا مقدار کافی از آن را برای پژوهش داشته باشیم. ما در این پژوهش دریافتیم که cannabigerol، اثر شگفت‌انگیزی در برابر باکتری مرسا دارد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که ماری‌جوآنا می‌تواند مانند آنتی‌بیوتیک، قابلیت درمان داشته باشد.

این پژوهش، در مجله "American Chemical Society Infectious Diseases" به چاپ رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید