نوکیا به‌دنبال تحول استراتژیک

کدخبر: ۳۲۷۴۹۲
​اقتصاد نیوز:نوکیا در ماه‌های اخیر به‌دلیل کاهش سود، متحمل فشارهای متعددی در بخش تأمین تجهیزات مخابراتی شده و ازاین‌رو برنامه‌های استراتژیک جدیدی را در دستور کار قرار داده است.
نوکیا به‌دنبال تحول استراتژیک

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از زومیت، منابع خبری نزدیک به نوکیا ادعا می‌کنند که شرکت فنلاندی به‌خاطر افزایش فشارهای رقابتی و کاهش سودآوری، گزینه‌های استراتژیک جدیدی را برای آینده بررسی می‌کند. غول تأمین‌کننده‌ی تجهیزات مخابراتی در جلسه‌های مشاوره‌ای انواع گزینه‌ها از فروش دارایی تا حتی ادغام را در دستور بررسی دارد. افراد نزدیک به نوکیا که با رسانه‌ها مصاحبه کرده‌اند، درخواست ناشناس بودن داشتند چون اطلاعات منتشرشده، حساس و محرمانه هستند. یکی از منابع ادعا می‌کند که شرکت فنلاندی تنوع سرمایه‌گذاری و رویکردهای حساب‌داری دیگر را نیز در دستور کار دارد.

فرایندهای کنونی در نوکیا نشان می‌دهد که آن‌ها فعلا تنها مشغول بحث و بررسی هستند و نمی‌توان هیچ عملیات نهایی را پیش‌بینی کرد. بلومبرگ برای شفاف‌سازی پیرامون ادعاها با نماینده‌ی نوکیا تماس گرفت که نظری پیرامون آن‌ها نداشت.

نوکیا قبلا پیش‌بینی‌های مالی خود را برای سال جاری کاهش داده بود. غول فنلاندی صنعت مخابرات تصور نمی‌کند که تا سال ۲۰۲۱ توانایی بازگشت به وضعیت سودآور گذشته را داشته باشد. به‌هرحال رخدادهای اخیر و چالش‌های مالی، فشارها را روی راجیو سوری، مدیرعامل نوکیا افزایش می‌دهد.

احتمال ادغام

نوکیا می‌تواند در بررسی‌های خود، ادغام با یک رقیب مانند اریکسون یا همکاری در برخی از فعالیت‌ها را در نظر بگیرد. البته چنین ادغام‌هایی نیز با مشکلات و چالش‌های فراوانی همچون انتقادها ازسوی صنعت و همچنین مقام‌های سیاسی همراه خواهد بود. بلومبرگ با نماینده‌ی اریکسون نیز تماس گرفت و شرکت سوئدی اظهارنظری دراین‌باره نداشت.

رقبای مستقیم نوکیا در صنعت محل فعالیت آن‌چنان زیاد نیستند. درنتیجه اگر شرکت فنلاندی گزینه‌ای همچون فروش کامل را در نظر داشته باشد، می‌تواند به شرکت‌هایی با زمینه‌ی فعالیت گسترده‌تر همچون اپراتورها یا شرکت‌های فناوری‌محور فکر کند.

نوکیا در ماه دسامبر گذشته از کناره‌گیری ریستو سیلاسما، رئیس هیئت‌مدیره خود خبر داد که حدس و گمان‌ها را درباره‌ی تغییرات عمیق ساختاری در این شرکت فنلاندی افزایش داد. آن‌ها امروز در رقابت شدیدی با اریکسون سوئدی و هواوی چینی قرار دارند. هر سه شرکت به‌دنبال کسب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر ازسوی اپراتورها هستند تا توسعه‌ی نسل بعدی شبکه‌های مخابراتی را به‌نام خود تمام کنند. یک تحلیل‌گر صنعت مخابرات درباره‌ی وضعیت کنونی و تصمیم‌گیری‌های آتی نوکیا می‌گوید:

نوکیا وارد رقابت شدید و پرهزینه‌ی طراحی سخت‌افزار 5G شده است. همین رویکرد، مانعی بر سر راه بازگشت شرکت به سودآوری و رشد محسوب می‌شود و آن را با تأخیر مواجه می‌کند. در مجموع توانایی رقابت آن‌ها نیز به‌مرور کاهش می‌یابد. چرخه‌ی هزینه کردن برای توسعه‌ی 5G درحال رشد است و عرضه‌ی خدمات تجاری روز‌به‌روز سریع‌تر می‌شود. در مجموع نوکیا در معرض تهدید کاهش درآمد و سودآوری قرار دارد.

از میان سرمایه‌گذاران احتمالی، آمریکایی‌ها احتمالا شانس بیشتری برای ورود به نوکیا یا اریکسون دارند. آن‌ها به‌دنبال رویارویی با غول چینی صنعت مخابرات هستند. ویلیام بار، دادستان کل آمریکا در ماه گذشته اعلام کرده بود که برای مقابله با سلطه‌ی چین در فناوری 5G، باید سرمایه‌گذاری در اریکسون و نوکیا در آمریکا بررسی شود.

رقابت با هواوی

لری کودلو، مشاور ارشد اقتصادی دونالد ترامپ قبلا گفته بود که ایالات متحده به‌دنبال خرید شرکت‌ها نیست. او البته از برنامه‌های کاخ سفید برای برگزاری کنفرانس با رقبای هواوی خبر داده بود. آمریکایی‌ها سعی دارند با کنفرانس‌های مذکور، رقبای غول چینی را به توسعه‌ی محصولات رقیب تشویق کنند.

نوکیا در ماه گذشته اعلام کرده بود که درآمد سال جاری‌اش نسبت به سال گذشته، وضعیت راکدی خواهد داشت. ازطرفی آن‌ها باوجود تلاش برای رقابت با غول‌های مخابراتی دیگر، در سال ۲۰۱۶ شرکت فرانسوی آلکاتل لوسنت را خریداری کردند که به توسعه‌ی محصولات انجامید. البته شاید همین خرید باعث کاهش سرعت توسعه و رشد محصولات شرکت فنلاندی شده باشد. به‌هرحال فرایندهای ادغام هزینه‌های زیادی را به نوکیا تحمیل کرد.

باتوجه به اینکه بخش پول‌ساز نوکیا در دهه‌های گذشته یعنی بخش گوشی‌های موبایل، چندی پیش فروخته شد، هرگونه ادغام یا فروش بخش‌های باقی‌مانده‌ی مخابراتی، میخ پایانی بر تابوت شرکتی خواهد بود که زمانی به‌عنوان فرمانروای صنعت مخابرات جهان شناخته می‌شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید