7 راه برای بهبود سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا

کدخبر: ۳۲۷۶۷۰
اقتصاد نیوز:دانشمندان تأکید می‌کنند، ویروس کرونا به میزان عفونت سارس خطرناک نیست و افراد می‌توانند به کمک راه‌های پیشگیری و تقویت سیستم ایمنی بدن خود، نه تنها از ابتلا به آن در امان باشند، بلکه از خود در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت کنند.
7 راه برای بهبود سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، این روزها سراسر جهان از اپیدمی ویروس کرونا در رنج و ترس است؛ چین که منشأ این ویروس بوده توانسته پس از ابتلای هزاران فرد به آن و چندین هزار کشته کرونا را کنترل کند، اما هنوز بسیاری از کشورهای جهان با شیوع آن درگیر هستند و راه‌های مختلفی در پیش گرفته‌اند تا این اپیدمی را کنترل کنند.

دولت ها در کشورهای مختلف، تعطیلی مهدکودک‌ها مدارس، دانشگاه‌ها، کاهش ساعات اداری و در بعضی از موارد حتی تعطیلی اداره‌ها و شرکت‌ها را دستور داده‌اند تا با کاهش رفت و آمدها بتوان از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کرد.

گرچه تمام این موارد به کنترل شیوع این ویروس کمک می‌کند، اما نکته قابل تأمل شدت سرایت ویروس کرونا است که به گفته محققان قدرت مسری بودن آن صد تا هزار برابر بیشتر از ویروس سارس است و همین موضوع منجر شده تا برخی از افراد هراس داشته باشند.

فهرست کشورهایی که ابتلا به ویروس کرونا در آنها گزارش شده است، به تقریبا ۶۰ کشور رسیده است؛ مکزیک، بلاروس، لیتوانی، نیوزلند، نیجریه، جمهوری آذربایجان، ایسلند و هلند هم نخستین موارد ابتلا به کرونا را در کشورهایشان گزارش کرده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت تاکنون بیش از ۸۵ هزار تن در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده و ۳ هزار نفر هم جان باخته‌اند که این آمار رو به افزایش است.

دانشمندان تأکید می‌کنند، ویروس کرونا به میزان عفونت سارس خطرناک نیست و افراد می‌توانند به کمک راه‌های پیشگیری و تقویت سیستم ایمنی بدن خود، از ابتلا به آن در امان باشند.

هراس ویروس کرونا در بسیاری از نقاط جهان منجر به استفاده از ماسک‌ها و دستکش‌های یکبار مصرف شده، گرچه موارد این چنینی برای در امان ماندن از ابتلا به این ویروس کمک می‌کند، اما نباید از اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن غافل شد.

به طور کلی، سیستم ایمنی بدن کار قابل توجهی در دفاع از ما در برابر میکروارگانیزم‌های بیماری‌زا انجام می‌دهد. اما گاهی اوقات ممکن است سیستم ایمنی در انجام وظیفه خود شکست خورده و حمله موفقیت آمیز یک میکروب افراد را بیمار کند.

محققان راه‌هایی را به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن پیشنهاد می‌کنند که در شرایط کنونی بسیار کارآمد هستند و می‌توانند به افراد در مقابله با کرونا کمک کنند.

در این گزارش که از منابعی مانند وب سایت میرور( Mirror)، روزنامه دیلی میل(Daily mail) و اسلیپ داکتر(Sleep doctor) تهیه شده به راه‌هایی اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا نه تنها از ابتلا به ویروس کرونا در امان باشید، بلکه در صورت بروز بیماری‌های دیگر از یک بدن با سیستم قوی برخوردار باشید تا از پس بیماری‌ها برآیید و پیروز نبرد باشید:

مواد خوراکی حاوی آنتی‌اکسیدان

1. غذاهای خود را با ادویه و سیر، پیاز، زنجبیل، زردچوبه و فلفل طعم‌دار کنید؛ این مواد خوراکی خاصیت آنتی اکسیدانی، سم زدایی و ضد میکروبی دارند.

ادویه‌ها نه تنها گزینه‌های غذایی حاوی ویتامین، املاح و فیبر هستند، بلکه با داشتن منابعی غنی از آنتی اکسیدان، اثر خوبی در خنثی کردن اثرات منفی رادیکال‌های آزاد در بدن دارند و می‌توانند عفونت‌ها را مهار کنند.

* چای سبز و مبارزه با عفونت

2. نوشیدنی چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان‌های موسوم به پلی فنول‌ها است که مبارزات مؤثری برای عفونت هستند؛ مواد غذایی گیاهی، مانند سبزیجات و میوه‌ها، سرشار از پلی‌فنول‌ها هستند؛ بسیاری از فواید پلی‌فنول‌ها برای سلامتی، به نقش آنتی‌اکسیدانی‌ آن‌ها مربوط می‌شود.

* خواب کافی و کمک به قدرت مبارزه بدن 

3. به اندازه کافی بخوابید؛ خواب خوب شبانه (7 ساعت خواب شبانه) می‌تواند سلول‌های T را تقویت کند که با عفونت در بدن مبارزه می‌کنند. یک مطالعه  نشان داده که خواب کوتاه‌مدت در شب سلول‌های مبارزه با عفونت بدن را به میزان ۷۰ درصد تخریب می‌کند.

سلول‌های T و یا لنفوسیت‌های T به گروهی از گلبول‌های سفید خونی که به عنوان لنفوسیت‌ها شناخته می‌شوند متعلق است و نقش اصلی و مرکزی را در ایمنی سلولی ایفا می‌کند.

* استرس را رها کنید

4. کاهش استرس؛ وقتی استرس داریم مغز کورتیزول بیشتری تولید می‌کند و بدن را برای مواقع اضطراری آماده می کند. اما در حالی که این کار را انجام می‌دهد، سیستم ایمنی بدن ما را نیز ضعیف می‌کند؛ تمرینات آرامشی مانند یوگا یا مدیتیشن و به طور کلی تفکر مثبت می‌تواند به کاهش استرس منجر شود.

مطالعات نشان داده‌اند که استرس مزمن می‌تواند سیستم دفاعی بدن انسان را تضعیف کند؛ تا حد امکان از استرس پرهیز کرده و اقدامات لازم برای مدیریت آن را انجام دهید.

* گرم نگه داشتن خود و محیط

5. خود و محیط را گرم نگه دارید؛ ویروس‌های مرتبط با سرما در دمای پایین تر از ۳۷ درجه سانتیگراد آلوده‌تر هستند، این میانگین دمای هسته بدن است؛ بنابراین وقتی بیرون می‌روید لباس گرم بپوشید و محیطی که در آن قرار دارید را گرم نگه دارید.

* نقش مؤثر مایعات در دفع باکتری‌ها

6. مصرف مایعات؛ مایعات ماندن هیدراته به بدن افراد کمک می‌کند تا به طور طبیعی سموم و سایر باکتری‌هایی که ممکن است باعث بیماری شوند را از بین ببرد؛ حداقل ۸ لیوان آب در روز بنوشید.

یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌ها برای ایجاد حس تعادل و احساس سلامت در بدن نوشیدن آب است؛ نوشیدن آب در صبح باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و ایجاد تعادل در آن است.

* روغن‌های دارای خاصیت ضد باکتریایی

7. روغن‌های اساسی لیمو؛ این روغن‌ها دارای خاصیت ضد باکتریایی قدرتمندی هستند و نشان داده شده که باعث تولید سلول‌های سفید خون می‌شوند؛ این سلول‌ها با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند.

طبق گزارش شورای تحقیقات پزشکی، هر روز صد میلیون ویروس را استنشاق می‌کنیم و کار سیستم ایمنی بدن این است که ما را ایمن نگه دارد.

محققان همچنین تأکید می‌کنند، با شستشوی منظم دست ها با آب جاری و صابون می‌توانید بسیاری از میکروب ها را پیش از این که وارد بدن شوند از بین ببرید.

اکثر افراد به محض این که سرما می‌خورند به سراغ ویتامین C (ویتامین ث) می‌روند؛ ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛ عقیده بر این است که ویتامین C باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود. 

گلبول سفید کلید مبارزه با عفونت در بدن است و مواد خوراکی مانند گریپ‌فروت، نارنگی، پرتقال،  و لیمو شیرین سرشار از این ویتامین هستند.

کارشناسان علمی باور دارند، افکار مثبت می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی و عملکرد بهتر سیستم های دفاعی بدن کمک کنند. حتی در شرایط سخت تلاش کنید تا نور امیدی یافته و افکار منفی را از خود دور کنید.

با استفاده از روش‌های ذکر شده در این گزارش نه تنها می‌توان با ویروس کرونا مقابله کرد، بلکه می‌توان از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها در امان بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید