۱۰ استان عطای مسافران نوروزی را به لقایشان بخشیدند!

کدخبر: ۳۲۸۰۴۱
اقتصادنیوز: مسوولان ۱۰ استان اجرای تدابیر ویژه ضدکرونایی برای نوروز ۹۹ را استارت زدند.
 ۱۰ استان عطای مسافران نوروزی را به لقایشان بخشیدند!

به گزارش اقتصادنیوز براساس تصمیم اتخاذ‌شده در این استان‌ها، عرضه انواع اقامتگاه رسمی و غیررسمی به مسافران با هدف «پیشگیری از سرایت بیشتر کرونا» ممنوع است. ایست نوروزی به مسافرت‌های داخلی عمدتا به استان‌های «پرسفر در تعطیلات نوروز» مربوط است. مطابق آنچه در ستادهای استانی مقابله با کرونا به تصویب رسیده است، عوامل عرضه خدمات گردشگری باید به جای تسهیل اسکان مسافران، تا حد امکان سختگیری کنند.

مدیران محلی و مسوولان دولتی ۱۰ استان کشور روز گذشته با تشریح آخرین تصمیمات ستادهای استانی مبارزه با ویروس«کرونا»، از لغو برنامه‌های میزبانی مسافران نوروزی ۹۹ خبر دادند. براساس آنچه در ستادهای استانی مبارزه با کرونا و پیشگیری از سرایت بیشتر این ویروس در حداقل ۱۰ استان کشور به تصویب مقامات محلی رسیده است، اجاره هتل، خانه‌مسافر و همچنین عرضه اقامتگاه‌های توریستی-تفریحی دستگاه‌های دولتی به مسافران در ایام عید ۹۹ ممنوع است. ایست استان‌ها به سفرهای نوروزی با هدف جلوگیری از موج دوم «تشدید ابتلا به کرونا» صورت می‌گیرد و ابعاد این نوع اعمال قانون دربازار گردشگری مختص عید به حدی بزرگ است که مطابق بخشی از مصوبات ستادهای استانی مبارزه با کرونا و پیشگیری از سرایت بیشتر این ویروس، برپایی هر نوع چادر و ایجاد فضای کمپینگ در سطح خیابان‌های شهرهای توریستی نیز ممنوع اعلام شده است. علاوه‌بر این همچنین اسکان مسافران نوروزی در مدارس نیز ممنوع شده است. استان‌هایی که فعلا توسط مسوولان استانی ممنوعیت سفر به آنها اعلام شده است شامل مازندران، اصفهان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان‌رضوی، اردبیل، قزوین، ایلام و چهار محال بختیاری است.

در همین راستا معاون وزیر بهداشت گفت: سفر به شهرهای شمالی ایران ۲۰ درصد افزایش یافته‌ است، علاوه‌بر آن احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران از مردم خواست تا اطلاع ثانوی به این استان سفر نکنند؛ برای مقابله با این وضعیت از استقرار پایگاه تست کرونا به‌منظور پایش سلامت مسافران در مبادی ورودی این استان نیز خبر داد.

جامعه هتلداران استان مازندران نیز به‌دنبال این شرایط، بخشنامه‌ای صادر کرد و از هتل‌ها خواست از پذیرش مسافران شهرهایی که ویروس کرونا در آنها شیوع پیدا کرده مانند قم، مشهد یا تهران خودداری کنند. علاوه‌بر آن بهره‌برداران خانه‌مسافرها در برخی شهرهای استان مازندران، پذیرش مسافر را ممنوع کرده‌اند. ستاد استانی مبارزه با کرونا در مازندران برای کاهش ضریب احتمال شیوع بیماری، چادرخوابی برای مسافران و گردشگران را ممنوع کرد. ستاد مبارزه با بیماری کرونا در مازندران به‌منظور جلوگیری از اقامت احتمالی مسافران و گردشگران تصمیماتی اخذ کرده است؛ زیرا با وجود اعلام رسمی عدم آمادگی استان برای پذیرش مسافر و گردشگر در نوروز ۹۹ عده‌ای همچنان برنامه‌ریزی کرده و بار سفر بسته‌اند تا علاوه‌بر سلامتی خود و خانواده‌شان، سلامتی شهروندان مازندرانی را هم به خطر بیندازند. در همین راستا استاندار مازندران با اشاره به اینکه هتل‌ها و واحدهای اقامتی را برای مسافران ممنوع اعلام کردیم و خانه‌های مسافر هم در اختیار آنان قرار نمی‌گیرد، گفت: نصب چادر برای استقرار مسافران ممنوع شده است.

عباس رضایی استاندار اصفهان نیز عنوان کرد: امسال امکان پذیرش و اسکان مسافر نوروزی در قالب کمپ، مدارس، ورزشگاه‌ها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها و امثال آن وجود ندارد. همه ساله در اصفهان برای جذب مسافران بیشتر در ایام نوروزی ستاد تسهیل مسافران نوروزی در این استان فعالیت می‌کرد ولی امسال به واسطه شرایط به‌وجود آمده، این ستاد فعالیت خود را به سمت پیشگیری از ورود مسافر به اصفهان در ایام نوروز معطوف خواهد کرد.

وی گفت: براساس آخرین  تصمیمات مقرر شد تعدادی ترمواسکن در ورودی فرودگاه و همچنین زندان مرکزی اصفهان به‌منظور پایش و غربالگری مسافرانی که از طریق فرودگاه وارد اصفهان می‌شوند یا می‌خواهند از اصفهان خارج شوند و همچنین افرادی که در زندان اصفهان هستند، نصب شود. سعید ناجی، رئیس ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان گفت: ثبت‌نام و پذیرش مهمانان نوروزی برای اسکان در مدارس استان لغو شده است و علاوه‌بر آن نصب چادر در سواحل و پارک‌های سراسر این استان با پشتیبانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا ممنوع شده است.

یکی از مکان‌هایی که کرونا موجب تعطیلی آنها شده است بازارها و اماکن فروش است که در آبادان و بوشهر نیز با دستور مسوولان استانی بازارهای سرپوشیده به‌منظور جلوگیری از انتشار این ویروس تعطیل شده است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و فرمانداران آبادان و خرمشهر ضمن تاکید بر ضرورت پایش و کنترل بیماری ویروس کرونا در مبادی ورودی این منطقه اعلام کردند: بازارهای سرپوشیده آبادان و خرمشهر برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند.

هادی زارع‌پور، مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد به‌منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اسکان و پذیرش مسافران و مهمانان نوروزی در مدارس این استان برای نوروز امسال ممنوع شده است. علیرضا رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی نیز عنوان کرد: مردم شریف خراسان رضوی برای مقابله با ویروس کرونا حتما همراهی لازم را داشته باشند، به‌علاوه اینکه واقعا وجود این ویروس در سطح جامعه را جدی بگیرند. با توجه به شرایط خاص شیوع ویروس کرونا در تعطیلات نوروز امسال اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل عنوان کرد: در تعطیلات عید امسال پذیرش مسافر نخواهیم داشت و باید از ورود مسافران به استان اردبیل جهت گردش و تفریح جلوگیری شود.

علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین عنوان کرد: پذیرش مسافر در مراکز اقامتی استان قزوین به‌منظور پیشگیری از ویروس کرونا تا اطلاع بعدی ممنوع شد که این تصمیم براساس مصوبه کارگروه استانی ستاد پیشگیری از ویروس کرونا اتخاذ و اجرایی شده است. خزائلی گفت: واحدهای اقامتی قزوین موظف شده‌اند تا ضمن ارائه خدمات مناسب به میهمانان پذیرش شده، همه نکات و موارد بهداشتی مربوط به پیشگیری از ویروس کرونا را تا زمان خروج آنان رعایت کنند.

وی با اشاره به دستورالعمل‌های ارائه شده به تاسیسات گردشگری برای رعایت نکات بهداشتی به‌منظور پیشگیری از ویروس کرونا، اظهار کرد: دستورالعمل ابلاغ شده از سوی معاونت گردشگری کشور با هدف پیشگیری از شیوع و ابتلای گردشگران داخلی و خارجی به ویروس کرونا تدوین شده و اجرای آن ضروری است. همچنین به‌منظور نظارت بر نحوه اجرای اقدامات پیشگیرانه  و رعایت دستور العمل‌های بهداشتی ابلاغ شده، تیم‌های نظارتی ستاد اجرایی خدمات سفر استان به صورت روزانه از تاسیسات گردشگری بازدید و بازرسی می‌کنند.

میثم علیزاده، مدیریت اداره میراث فرهنگی مهران گفت: در پی شیوع ویروس کرونا جهت رفاه حال همشهریان گرامی و سلامتی مردم اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهران با کمک اداره شبکه بهداشت و درمان و نیز اداره نظارت بر اماکن عمومی در طول هفته گذشته تمامی واحد‌های اقامتی شهرستان را از حضور مسافران زائران و گردشگران غیر بومی (اعم از ایرانی و خارجی) تخلیه کرده و با کسانی که از این امر تمکین نکنند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: در حال حاضر هیچ واحد اقامتی در شهرستان مهران پذیرش مسافر و گردشگر ندارد و اداره میراث فرهنگی شهرستان مهران کماکان پیگیر این قضیه است. عسگر زمانی، رئیس اداره اوقاف‌وامور خیریه شهرستان شهرکرد نیز در این راستا گفت: با وجود اینکه امامزاده‌های مرکز استان ضد عفونی می‌شوند اما تا اطلاع ثانوی، پذیرش ‌‌‌‌‌‌‌ و اسکان مسافر و زائر در سوئیت‌ها و زائرسراهای بقاع متبرکه ممنوع اعلام شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید