​کرونا از وضعیت اپیدمی به پاندمی می‌رسد؟

کدخبر: ۳۲۸۴۴۴
اقتصاد نیوز:بر اساس گفته سازمان بهداشت جهانی، اپیدمی به شیوع گسترده اما منطقه‌ای یک بیماری گفته می‌شود؛ افزایش ابتلایی که معمولا ناگهانی بوده و بیماری به طور غیر منتظره‌ای گسترش می‌یابد اما WHO حالت پاندمی را این طور تعریف می‌کند: شیوع یک بیماری جدید در تمام جهان که افراد زیادی را در تمام دنیا درگیر می‌کند.
​کرونا از وضعیت اپیدمی به پاندمی می‌رسد؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، هردو واژه اپیدمی و پاندمی در گسترش ویروس کرونا استفاده می‌شود اما ماه گذشته مدیرکل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که تصمیم درباره استفاده از لغت پاندمی درباره ویروس کرونا بر ارزیابی مداوم از گسترش جغرافیایی ویروس و تاثیر آن بر جوامع بستگی دارد و با وجود اینکه این بیماری می‌تواند به آن مرحله هم برسد اما تا الان در آن مرحله قرار نداریم.

گفته می‌شود که سازمان بهداشت جهانی به دو دلیل حاضر نیست که از لفظ پاندومی برای گسترش ویروس کرونا استفاده کند: یک به این دلیل که گسترش این ویروس هنوز هم ممکن است مهار شود و دوم برای جلوگیری از ترس و وحشت بی دلیل در جهان.

به گفته متخصصان این تفاوت در اطلاق بیماری بیانگر رویکردهای مختلف برای یک بحران سلامت است. چرا که لفظ اپیدمی نشان دهنده محدودیت جغرافیایی انتشار ویروس است و مداخله سازمان های بهداشتی می‌تواند به توقف آن کمک کند اما برای یک بیماری پاندمی که بسیاری از مناطق دنیا را در بر می‌گیرد، ممکن است جان ها و منابع مالی و اقتصادی بیشتری تحت تاثیر قرار بگیرند.

درنهایت با وجود اینکه برخی کارشناسان معتقد اند که آنچه درباره ویروس کرونا اتفاق افتاده، پاندمی است، سازمان جهانی بهداشت همچنان برای کروناویروس از این لفظ استفاده نکرده است و معتقد است که گسترش این ویروس فعلا در مرحله «اضطراری بین المللی» قرار دارد.

منبع: نیویرک تایمز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید