جنگ با کرونا در جهان؛ از تهدید به اعدام در چین تا قرنطینه شهرها در ایتالیا

کدخبر: ۳۲۸۶۵۰
اقتصادنیوز: کشورهای مختلف در حال اجرای برنامه‌های متفاوتی برای مقابله با کروناویروس هستند.
جنگ با کرونا در جهان؛ از تهدید به اعدام در چین تا قرنطینه شهرها در ایتالیا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹، مسئولان کشور چین خبر از شیوع یک ویروس ناشناخته از یک فروشگاه مواد غذایی در شهر ووهان دادند. حالا دو ماه از این ماجرا گذشته، کرونا در سرتاسر جهان یک وحشت همگانی ایجاد کرده است، هزاران نفر کشته‌ شده‌اند و همچنان این ویروس از بسیاری از جهات ناشناخته است، موضوعی که باعث شده کشورها هر یک به شکل متفاوتی به جنگش بروند.

در این مدت دانشمندان مطالعات زیادی در رابطه با کروناویروس انجام داده‌ و اطلاعاتی از سرعت شیوع، منشاء احتمالی، نرخ مرگ‌ومیر و علایم بیماری ویروس کرونا به دست آورده‌اند. با این وجود همچنان کسی نتوانسته برای بسیاری از سوالات درباره این ویروس پاسخی قطعی پیدا کند؛ از نحوه شیوع آن در هوای گرما تا احتمال شیوع آن در دوره خاموش بیماری و ...

شاید همین موضوع باعث شده تا بیش از ۱۰۰هزار نفر در نزدیک به ۱۰۰ کشور به این ویروس مبتلا شوند و میان آن‌ها حدود ۴هزار نفر کشته شده‌اند.

واکنش کشورها اما به شیوع این ویروس کاملا متفاوت بوده است، چین شهر ووهان را قرنطینه کرد و با استفاده از فناوری‌های پزشکی به جنگ کروناویروس رفت، برخلاف این کشور در کره‌جنوبی هیچ خبری از قرنطینه کردن نبود و صرفا از مردم در خیابان‌ها به شکل رایگان آزمایش گرفته می‌شد.

در اینجا با اقدامات برخی کشورها در جنگ با کروناویروس آشنا شوید.

چین؛ از ساخت بیمارستان در ۱۰ روز تا تهدید به اعدام

تعداد مبتلایان: ۸۰۷۳۵ نفر/ تعداد قربانی‌ها: ۳۱۱۹ نفر

از چین به عنوان محل اصلی شیوع بیماری به دلیل تاخیر در اعلام خبر شیوع ویروس انتقادات زیادی انجام می‌شود، اما این کشور بعد از آن با سخت‌گیرانه‌ترین اقدامات ممکن را برای جلوگیری از عدم شیوع ویروس کرونا انجام داد. اولین اقدام این کشور قرنطینه کامل شهرهایی بود که ویروس در آن‌ها پخش شده بود؛ گفته می‌شود این تصمیم زندگی ۵۰۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

بخش دیگری از اقدامات این کشور در حوزه پزشکی اجرایی شد، شاید ساخت دو بیمارستان برای مراقبت از مبتلایان به کرونا در ده روز از معروف‌ترین آن‌ها باشد، از سوی دیگر محققان این کشور هم در این مدت مطالعات زیادی برای شناخت ویروس کرونا انجام دادند و به دنبال راهی برای ساخت واکسن کروناویروس هم هستند.

اما دیگر اقدامات چینی‌ها برای مقابله با ویروس کرونا بسیار عجیب بود، در برخی مناطق این کشور به هر کسی که گزارش می‌داد شخصی از ووهان به شهرشان سفر کرده ۱۴۰ دلار هدیه داده می‌شد. در شهرهای دیگر هم کسانی که به عمد ویروس را پخش می‌کردند، تهدید به اعدام شدند. براساس گزارش‌ها دادگاه چین در بیانیه‌ای اعلام کرده است کسانی که ویروس آلوده هستند و منجر به شیوع آن‌ می‌شوند به تهدید سلامت جامعه متهم شده و حکم آن‌ها بین حداقل ۱۰ سال زندان و اعدام متغیر است.

کره‌جنوبی؛ شیوه‌ای متفاوت برای جنگ با کروناویروس

تعداد مبتلایان: ۷۴۷۸ نفر/ تعداد قربانی‌ها: ۵۱ نفر

اما کره‌جنوبی، کشوری که بعد از چین بیشترین آمار مبتلایان را دارد، روشی کاملا متفاوت با همسایه خود پیش گرفته است. رییس جمهور این کشور هفته گذشته اعلام کرد که جنگی را علیه کروناویروس آغاز کرده‌ و برای این کار هم ۹.۸میلیارد دلار بودجه کنار گذاشته‌اند.

در جنگ با کروناویروس، کره‌جنوبی هیچ شهری را قرنطینه نکرده است اما در سرتاسر خیابان‌های این کشور ایستگاه‌هایی برای آزمایش کروناویروس قرار گرفته است که از افراد به شکل رایگان و بدون آن که نیاز باشد آن‌ها از خودرو خود پیاده شوند، آزمایش گرفته می‌شود و بعد نتایج آزمایش برای شهروندان پیامک می‌شود.

آن‌ها از راه‌کارهای خلاقانه دیگری هم استفاده کرده‌اند. برای مثال با دستگاه‌های جی‌پی‌اس حضور بیماران در محل قرنطینه کنترل می‌شود. همچنین خیابان‌ها، ساختمان‌های عمومی و وسایل حمل‌ونقل عمومی هم در این کشور ضدعفونی می‌شوند.

ژاپن؛ آموزش به شهروندان

تعداد مبتلایان: ۵۱۱ نفر/ تعداد قربانی‌ها: ۷ نفر

برخلاف انتظار، تاکنون از نحوه واکنش ژاپن برای مقابله با کروناویروس انتقادات فراوانی انجام شده است. راهکار این کشور در رابطه تقریبا شبیه همان راهکارهای معمول دیگر کشورها بود؛ تعطیلی مدارس، ممنوعیت سفر از برخی مناطق چین و ارائه آموزش‌های بهداشتی به شهروندان.

                                                                                                                                                                                      

با این وجود این کشور با چالش‌های مثل کمبود کیت آزمایشی، کمبود ماسک، کمبود نیروهای پزشکی و ... مواجه شده است. در همین رابطه مخالفان دولت خواستار افزایش بودجه مقابله با کرونا شده‌اند، اما شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، با این موضوع مخالف کرده است.

به مردم این کشور اعلام شده است که بخاطر کمبود کیت‌های آزمایش کرونا، تنها در صورتی که علایم شدید بیماری را در خود مشاهده می‌کنند، خواستار انجام آزمایش شوند،به همین ممکن است تعداد مبتلایان در ژاپن بیشتر از آمار اعلام شده باشد.

ایتالیا؛ قرنطینه ۱۱ شهر و تعطیلی موزه‌ها

تعداد مبتلایان: ۷۳۷۵ نفر/ تعداد قربانی‌ها: ۳۶۶ نفر

وضعیت ایتالیا چه از نظر زمان ورود ویروس و چه از نظر آمار مبتلایان و قربانی‌ها شباهت زیادی به ایران دارد، اما تفاوت اصلی این کشورها در سیاست‌گذاری‌های مقابله با کرونا مربوط به قرنطینه کردن شهرهاست، برخلاف ایران این کشور دو هفته پیش ۱۱ شهر را قرنطینه کرد، به طوری که اگر کسی قصد خروج از این شهرها را داشته باشد، پلیس آن‌ها را جریمه می‌کند.

از سوی دیگر مدارس، دانشگاه‌ها و موزه‌های ایتالیا تعطیل شده‌اند و به طور روزانه سیستم حمل‌ونقل عمومی این کشور ضدعفونی می‌شود.

بریتانیا؛ بازگشت پزشکان بازنشسته برای جنگ با کروناویروس

تعداد مبتلایان: ۲۷۳ نفر/ تعداد قربانی‌ها: ۳ نفر

دولت انگلیس چند روز پیش برنامه جامع این کشور برای مقابله با کرونا را منتشر کرد، در این برنامه تردد در برخی مناطق و تشکیل اجتماعات عمومی ممنوع شده است. همچنین ممکن است به برخی افراد گفته شود تا برای ۳ ماه از خانه کار کنند.

براساس این برنامه بریتانیا قصد دارد از کمک پزشکان بازنشسته برای مقابله با ویروس استفاده کند. همچنان آن‌ها می‌خواهند تحقیقات را برای شناخت ویروس کرونا آغاز کنند تا اگر دنیا دوباره شاهد شیوع کروناویروس بود، این کشور برای مقابله با آن آماده باشد.

تاکنون ۱۲ آزمایشگاه در سرتاسر انگلیس ساخته شده و از ۱۴هزار نفر آزمایش کرونا گرفته شده است.

ایالات متحده آمریکا؛ نبود کیت آزمایشگاهی و انتقاد از دونالد ترامپ

تعداد مبتلایان: ۵۸۲ نفر/ تعداد قربانیان: ۲۲ نفر

در این کشور هر یک از ایالت‌ها به شکل خاصی نسبت به شیوع کروناویروس واکنش نشان داده‌اند، در ایالت‌های نیویورک و واشنگتن به طور روزانه سیستم حمل‌ونقل عمومی شسته می‌شوند، در چندین ایالت هم بیشتر مدارس تعطیل شده‌اند. گفتنی است کالیفرنیا و واشنگتن شرایط را به عنوان وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند. سازمان‌های فدرال این کشور هم به دنبال ساخت واکسن کروناویروس هستند.

از سوی دیگر نگرانی‌های زیادی نسبت به دسترسی به کیت‌های آزمایشی در ایالات متحده وجود دارد، براساس گزارش سی‌ان‌ان در این کشور تاکنون ۳۶۰۰ آزمایش کرونا گرفته شده است، در حالی که در اروپا و کره‌جنوبی روزانه هزاران آزمایش انجام می‌شود.

همین موضوع باعث شده تا بسیاری دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، را نسبت به بی‌اهمیت جلوه دادن شیوع کروناویروس متهم کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید