آغاز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

کدخبر: ۳۲۸۷۹۷
اقتصادنیوز؛ خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آمریکایی امروز سه‌شنبه از آغاز خروج نیروهای نظامی این کشور از دو پایگاه در ولایت هلمند و هرات در افغانستان خبر داد.
آغاز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛  آمریکا اعلام کرده مشتاق است به طولانی ترین حضور خود در جنگ در افغانستان پایان دهد و براساس توافق نامه ای که در روزهای گذشته بین واشنگتن و طالبان در دوحه منعقد شد، همه نیروهای خارجی ظرف ۱۴ ماه از افغانستان خارج خواهند شد، مشروط بر اینکه طالبان به تعهدات امنیتی خود پایبند باشند.

طبق این توافق نامه، واشنگتن قرار است حضور نیروهای خود را از حدود ۱۲ هزار در حال حاضر به ۸ هزار و ۶۰۰ نیرو تا اواسط ژوئیه ۲۰۲۰ برساند و ۵ پایگاه از ۲۰ پایگاه خود در افغانستان را ببندد.  

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: نیروها خروج از یک پایگاه را در لشکرگاه، مرکز استان هلمند در جنوب و پایگاه دیگری در هرات در شرق افغانستان را آغاز کرده اند.

هلمند به همراه استان قندهار از پناهگاه های طالبان محسوب می شوند، جایی که نیروهای آمریکایی و انگلیسی در آنجا برخی از خونین ترین درگیری ها در ۱۸ سال اخیر را داشته اند.

«عمر زواک» سخنگوی والی هلمند به خبرگزاری فرانسه گفت: از آخر هفته گذشته تا کنون، ۲۰ تا ۳۰ خارجی لشکرگاه را ترک کرده اند.

نتیجه نهایی این خروج در حالی رخ می دهد که طالبان که حالا خود را در جنگ با آمریکا پیروز میدان می دانند، عزم پنتاگون را برای محافظت از شرکای محلی با انجام چندین حمله نه چندان گسترده آزمایش می کنند. در آن سوی میدان هم ایالات متحده تنها به تعدادی از این حملات پاسخ داده است.

طبق شرایط توافق نامه، طالبان قرار است با گروه هایی مثل داعش و القاعده مقابله کنند و همچنین گفت وگوهایی با دولت افغانستان برگزار کنند که قرار بود از روز سه‌شنبه آغاز شود. اما کابل با ناامیدی به نظر نمی رسد قادر به ایجاد جبهه ای متحد برای مذاکره با طالبان باشد.

روز دوشنبه، «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان پس از انتخاباتی که به ادعای برخی تقلب های گسترده ای در آن انجام شده است، خود را برنده اعلام کرد و برای دومین دوره ریاست جمهوری آماده شد.

قرار بود مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان از امروز (سه شنبه) آغاز شود اما با اختلاف درمورد آزادی زندانیان طالبان به تأخیر افتاد؛ موضوعی که طالبان آن را پیش شرط مذاکرات دانسته بودند و غنی تا به امروز از قبول آن سر باز زده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید