ترامپ قدرت در افغانستان را به طالبان تعارف زد

کدخبر: ۳۲۸۲۱۹
اقتصادنیوز؛ پس از توافق میان دولت آمریکا و طالبان و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، حالا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید بعد از خروج آمریکا از افغانستان، طالبان می‌تواند قدرت را در این کشور به دست بگیرد.
ترامپ قدرت در افغانستان را به طالبان تعارف زد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز جمعه گفته است طالبان احتمالاً می‌تواند بعد از خروج آمریکا از افغانستان قدرت بگیرد.

هفته گذشته «زلمای خلیل زاد» نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی گروه طالبان در دوحه قطر توافقنامه صلح میان آمریکا و گروه طالبان را امضا کردند.

بر اساس این توافق نظامیان آمریکایی و ناتو ظرف ۱۴ ماه از افغانستان خارج می شوند.

طالبان

گفتنی است که قبل از امضا توافقنامه، دولت آمریکا و دولت افغانستان اقدام به انتشار یک بیانیه مشترک در ارتباط با توافق و تعهدات دوجانبه کرده بودند.

در بیانیه مشترک کابل و واشنگتن، آمریکا اعلام کرده که نیروهایش در افغانستان را طی ۱۳۵ روز از زمان امضای توافق صلح با طالبان به ۸۶۰۰ تن کاهش خواهد داد.

آمریکا همچنان متعهد شده نیروهای نظامی خارجی و ناتو طی ۱۴ ماه از افغانستان عقب‌نشینی کنند.

کابل در مقابل متعهد شده تا ۲۹ ماه می سال جاری، فرایند حذف نام گروه طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی از طریق قطعنامه شورای امنیت را دنبال کند.

***

پیش از این روسیه با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان مخالفت کرده است.  «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه روسیه در امور صلح افغانستان گفت: مسکو انحصار قدرت در افغانستان را به هیچ وجه نخواهد پذیرفت.

کابلوف خاطرنشان کرد: «به طالبان بارها به صورت شفاف گفته شده که انحصار قدرت و بازگشت این گروه به قدرت در افغانستان پذیرفته نخواهد شد.»

وی افزود: «ایران، پاکستان و ایالات متحده نیز گفته‌های مشابهی را به طالبان ابلاغ کرده و گفته‌اند که خواهان قدرت انحصاری این گروه مخالف هستند.»

نماینده روسیه در پایان یادآور شد: «اعتقاد ما این است که افغانستان به صورت جمهوری اداره شود، اما این موضوع به خود افغان‌ها برمیگردد که چه تصمیمی در این حوزه بگیرند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید