ضرر یک میلیارد دلاری کرونا به شرکت های فناوری

کدخبر: ۳۲۸۸۳۲
اقتصاد نیوز:شیوع کرونا ویروس در حدود 100کشور جهان، تاکنون دردسرهای زیادی برای اقتصاد و صنایع کوچک و بزرگ موجود در دنیا ایجاد کرده است و صنایع مرتبط با فناوری نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند. علاوه بر کاهش تولید قطعات مورد نیاز، کاهش تولید، کاهش درآمدزایی و... بسیاری از غول‌های فناوری جهان از جنبه دیگری هم تحت تأثیر کرونا قرار گرفته‌اند.
 ضرر یک میلیارد دلاری کرونا به شرکت های فناوری

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از گجت نیوز،گفته می‌شود ضرر اقتصادی رویدادهای تجاری این کمپانی‌های بزرگ فناوری که به‌دلیل شیوع کرونا در جهان لغو شده یا به تعویق افتاده، به ۶۶۶میلیون دلار رسیده و می‌تواند از یک میلیارد دلار نیز فراتر برود.

طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی PredictHQ، به موازات تشدید شیوع کروناویروس در جهان، کنفرانس‌های تجاری تکنولوژی نیز از ضرر این ویروس در امان نماندند. ضرر لغو کنفرانس‌های ۸کمپانی بزرگ فناوری جهان ازجمله Google I/O، رویداد F8 فیس‌بوک و کنگره جهانی موبایل از ۶۶۶میلیون دلار گذشت و البته اگر اوضاع به همین منوال پیش برود و برگزاری کنفرانس‌ها و رویدادهای تجاری تعداد بیشتری از غول‌های فناوری جهان لغو شود یا به تعویق بیفتد این رقم خسارت می‌تواند از مرز یک میلیارد دلار نیز فراتر برود.

این مؤسسه تحقیقاتی در گزارش خود مبلغی را که هر یک از کمپانی‌ها می‌توانستند از محل این رویدادها کسب کنند به حساب نیاورده و این رقم تنها ضرر و زیان ناشی از بازگرداندن هزینه اتاق هتل شرکت کننـــــــدگــــــان، ایـــــرلاین‌ها، رستوران‌ها، سرویس‌های حمل‌ونقل و... را شامل می‌شود. به‌هرحال هرسال غالباً از محل حضور جمعیتی که برای شرکت در این رویدادها و کنفرانس‌ها گرد هم جمع می‌شدند گردش مالی بالایی داشت و ازآنجا که همه این موارد از قبل رزرو شده بوده، حالا شرکت‌های فناوری به‌دلیل عدم برگزاری، مجبور به پرداخت ضرر و زیان به مخاطبان هستند.

اما برگزار نشدن کدام رویداد تجاری فناوری دردسر مالی بیشتری به‌دنبال داشته است؟ در پاسخ باید گفت طبق آمار مؤسسه تحقیقاتی PredictHQ، بخش عمده مجموع این ضرر و زیان ناشی از برگزار نشدن کنگره جهانی موبایل است.

انتظار می‌رفت این کنگره در ماه گذشته بیش از ۱۰۰هزار نفر را راهی بارسلونا در اسپانیا کند و حالا میزان ضرر عدم برگزاری آن، ۴۸۰میلیون دلار اعلام شده است. این کنفرانس هرسال برترین ایده پردازان حوزه تلفن همراه را گرد هم جمع می‌کند و تازه ترین‌های غول‌های این صنعت رونمایی می‌شد. با لغو برگزاری کنگره جهانی موبایل، کشور اسپانیا نیز از یک منبع مهم گردش مالی بی‌نصیب ماند.

البته این تنها بدشانسی اسپانیا نبوده است و با توجه به شرایط موجود، اجلاس تحلیلگران امنیتی مؤسسه بزرگ کسپرسکی(SAS) نیز به تعویق افتاد. قرار بود SAS2020 از ۶تا ۹ آوریل در بارسلونا برگزار شود و هزاران متخصص امنیت سایبری و محقق و همچنین اعضای آژانس‌های دولتی و قضایی را گرد هم جمع کند.

هرسال در این اجلاس میزگردها، کنفرانس‌ها و جلسات بحث و گفت‌و‌گو و همچنین ورک شاپ‌هایی درباره امنیت سایبری برگزار می‌شود اما حالا به تعویق افتاد و ضربه مالی دوم را به اسپانیا زد. سخنگوی این کمپانی گفت: اگر نتوانیم در این رویداد با رقبا یا دوستان جدید خود دست بدهیم و شرکایمان را در آغوش بگیریم، احساس می‌کنیم چیزی کم است. به‌دلیل نگرانی‌مان از سلامت همکاران و فعالان این عرصه تصمیم گرفتیم این رویداد امنیتی را در زمانی درست که هرکسی بتواند احساس امنیت و آرامش داشته باشد، برگزار کنیم.

صنعت بازی در تیررس کرونا

طبق آمار مؤسسه تحقیقاتی PredictHQ، تعویق برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان گیم (Game Developers Conference) که قرار بود در ماه مارس برگزار شود نیز ضرر زیادی را متوجه برگزارکنندگان این رویداد کرد. پیش‌بینی شده بود بیش از ۳۰هزار نفر در این رویداد حضور یابند و حالا گفته می‌شود تعویق این رویداد مرتبط با گیم، عملاً ۱۲۹میلیون دلار خسارت به همراه دارد. بزرگ‌ترین رویداد گیم سانفرانسیسکو از سال ۱۹۸۸ هرسال برپا می‌شود و قرار بود امسال از ۱۶ تا ۲۰ آوریل در سانفرانسیسکو برگزار شود اما به تابستان موکول شد.

این موضوع پس از آن اعلام شد که کمپانی‌هایی مانند فیس بوک، سونی، آمازون، ElectronicArts و Epic از شرکت در این رویداد انصراف دادند. برگزاری دیگر رویدادهای صنعت گیم یعنی E3 در ماه ژوئن و نیز رویدادهای Gamescom و Pax Prime در ماه اوت، در اثر شیوع کرونا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

همچنین طبق این گزارش، میزان ضرر ناشی از لغو برگزاری رویداد گوگل موسوم به Google I/O نیز که انتظار می‌رفت ۵هزار توسعه دهنده نرم افزار و.. را گرد هم جمع کند، از ۲۰میلیون دلار فراتر خواهد رفت. قرار بود این کنفرانس از ۱۲ تا ۱۴ ماه مه برگزار شود اما سخنگوی این کمپانی اعلام کرد به‌دنبال نگرانی‌های سازمان جهانی بهداشت پیرامون کووید-۱۹، تصمیم گرفتیم کنفرانس را لغو کنیم. این رویداد مهم‌ترین کنفرانس سالانه گوگل برای معرفی بزرگ‌ترین تغییرات سیستم عامل اندروید، سخت افزارهای مبتنی بر گوگل و حتی آپدیت‌هایی برای سرویس‌هایی مانند گوگل مپ است.

از دیگر رویدادهای بزرگی که تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته‌اند می‌توان به کنفرانس F8، اجلاس TNW، کنفرانس DEF CON چین و کنفرانس امنیتی RSA اشاره کرد.کنفرانس هکرهای کلاه سیاه آسیا ۲۰۲۰(BLACK HAT ASIA)هم که قرار بود از ۳۱مارس تا ۳آوریل در سنگاپور برگزار شود به تعویق افتاد و هکرها از ۲۹سپتامبر تا ۲اکتبر گرد هم جمع خواهند شد.

البته برخی کمپانی‌ها هم تصمیم گرفتند برای عقب نماندن از اهداف سالانه خود، این رویدادها را به‌صورت آنلاین برگزار کنند. شرکت Adobe یکی از این کمپانی هاست که همایش خود را به‌صورت آنلاین برگزار خواهد کرد.هرچند این کمپانی هم از ضرر مالی کرونا در امان نمی‌ماند ولی انتظار می‌رود وضعیتی بهتر از رقبای خود داشته باشد.

کمپانی IBM نیز که همه سفرهای بین‌المللی کارکنانش برای حضور در رویدادهایی با بیش از هزار نفر را ممنوع اعلام کرده به این جرگه پیوسته است. این شرکت اعلام کرد که کنفرانس Think2020 خود را با فرمت دیجیتال برگزار خواهد کرد. اجلاس جهانی MVP مایکروسافت وهمچنین رویدادهای NvidiaGTC و رویداد Cloud Next گوگل هم به‌صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

کنفرانس اپل در هاله ابهام

با وجودی که برگزاری بسیاری از رویدادهای فناوری جهان لغو شده اما هنوز کمپانی‌های معروفی وجود دارند که چشم به راه وضعیت آینده شیوع کرونا مانده‌اند. ازآنها می‌توان به اپل اشاره کرد که هنوز تصمیمی برای عدم برگزاری کنفرانس WWDC خود نگرفته و در انتظار است تا وضعیت را در پایان بهار یعنی زمان برگزاری این رویداد جهانی ببیند.

اپل هرسال در ماه ژوئن کنفرانس بزرگ و جهانی WWDC خود را برگزار می‌کند و در مراسم افتتاحیه، روند کلی این کمپانی در سال پیش رو مشخص می‌شود. اما این همه ماجرا نیست و توسعه دهندگان به مدت ۵روز شانه به شانه مهندسان اپل، مدیران اجرایی و سایر توسعه دهندگان سخت افزار و نرم افزار جهان روزگار می‌گذرانند.

با اینکه اپل هنوز تعطیلی یا تعویق این کنفرانس را اعلام نکرده ولی محققان مؤسسه PredictHQ می‌گویند به‌نظر نمی‌رسد گرد هم آوردن یک جمعیت ۶هزار نفره در ساختمانی در سن خوزه کالیفرنیا، آن هم در میانه بحران کرونا ایده خوبی باشد.در کنفرانس WWDC تعداد زیادی از کارکنان کلیدی این غول دنیای فناوری حضور می‌یابند تا درباره سخت افزارها و نرم افزارهای این کمپانی به بحث بنشینند و شیوع کرونا می‌تواند برای iOS, macOS و حتی توسعه آیفون خطرآفرین باشد.از سوی دیگر ورودی هر نفر برای ورود به این کنفرانس هزار و ۵۹۹دلار است و متقاعد کردن توسعه دهندگان برای حضور در این کنفرانس با این رقم ورودی کمی سخت به‌نظر می‌رسد.

اپل معمولاً زمان دقیق برگزاری کنفرانس WWDC را تا ماه آوریل اعلام نمی‌کند(البته سال گذشته که زمان آن را در ماه ماس اعلام کرد یک استثنا بود)این بدان معناست که کمپانی هنوز زمان لازم برای ارزیابی موقعیت را دارد تا تصمیم درست را بگیرد.

به هرحال به‌نظر نمی‌رسد با توجه به ابعاد شیوع این بیماری و سرعت بالای گسترش ویروس، مدیرعامل این کمپانی قصد داشته باشد هزاران نفر را در یک فضای سرپوشیده گرد هم جمع کند و خطر را برای کارکنان و بازدیدکنندگان چند برابر کند. این مؤسسه پیش‌بینی می‌کند اپل کنفرانس خود را به‌صورت مجازی برگزار می‌کند و این برنامه شامل افتتاحیه و معرفی پیشرفت‌های مجازی در آزمایشگاه اپل خواهد بود. کسی چه می‌داند، شاید این اقدام اپل راه برگزاری کنفرانس‌های مجازی را هموارتر کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید