درمان دومین بیمار مبتلا به ایدز

کدخبر: ۳۲۸۹۷۸
اقتصادنیوز: یک فرد مبتلا به ایدز پس از پیوند مغز استخوان و سلول‌های بنیادی از بند این بیماری رهایی یافت. این دومین بار است که پزشکان موفق به درمان یک بیمار آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی می‌شوند.
درمان دومین بیمار مبتلا به ایدز

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه به نقل از مجله پزشکی لنست اچ‌آی‌وی بریتانیا، حدود ۱۰ سال پس از ثبت نخستین مورد درمان یک فرد مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی، بیمار دوم که به بیمار لندن مشهور است از ۳۰ ماه پیش و به‌رغم توقف درمان‌، هیچگونه نشانه‌ای از داشتن این ویروس را بروز نداده است.

سال گذشته پروفسور راویندرا گوپتا از دانشگاه کمبریج اعلام کرده بود که همین فرد که در سال ۲۰۰۳ به ویروس اچ‌آی‌وی آلوده شده بود، از یک سال و نیم پیش هیچ نشانه‌ای از حاملیت ویروس نشان نداده است. با این حال پزشکان با تاکید بر ضرورت حفظ احتیاط گفته بودند برای اطمینان از رهایی از بیماری، باید دوره نقاهت و بروز ندادن سمپتوم بیماری تا یک سال دیگر ادامه یابد.

پیش از این در سال ۲۰۱۱ میلادی تیموتی ری براون، معروف به بیمار برلین اولین بیمار ایدزی بود که از شر ویروس اچ‌آی‌وی رهایی یافت. «بیمار لندن» پیش از این برای درمان سرطان خون، مورد پیوند مغز استخوان و سلول‌های بنیادین قرار گرفته بود. خبرگزاری فرانسه به نقل از تیم پزشکی این بیمار گزارش کرده است که سلول‌های بنیادین حامل یک شناسه نادر ژنتیکی با نام «CCR5» هم به وی منتقل شده بود. از قرار معلوم «CCR5» مانع از استقرار ویروس اچ‌آی‌وی در بافت‌های بدن می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند بعد از گذشت ۹ سال از درمان کامل نخستین مبتلای ایدز از راه پیوند مغز استخوان و سلول‌های بنیادین و عدم تکرار یک موفقیت دیگر، امید به امکان عمومیت این شیوه کم‌رنگ شده بود. اما با شفا یافتن دومین نفر با همین روش، پزشکان امیدوار خواهند بود که بتوانند مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی را درمان کنند. پروفسور گوپتا می‌گوید شمار دیگری از بیماران در سراسر جهان از همین شیوه بهره‌مند شدند اما واکنش هیچکدام تا این حد به این درمان مثبت و رضایت‌بخش نبود.

«بیمار لندن» آدام کاستیِلو نام دارد. او هم‌اکنون ۴۰ ساله است و در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا بزرگ شده است. وی این هفته در یک مصاحبه با نیویورک تایمز هویت خود را فاش کرد و گفت: «می‌خواهم سفیر امید در جهان باشم.»

با وجود امیدبخش بودن خبر رهایی آدام کاستیلو از بیماری ایدز، پروفسور گوپتا می‌گوید که درمان وی نمی‌تواند به تمام مبتلایان ویروس اچ‌آی‌وی تسری یابد: «شیوه‌ای که برای درمان این دو بیمار [برلین و لندن] به کار بسته شد بسیار سنگین و خطرناک است و پرسش‌های اخلاقی را در بر دارد... باید در صورت پیوند سلول‌های بنیادین، ۱۰ درصد خطر مرگ را برای بیمار در نظر گرفت و در کفه دیگر ترازو، مرگ حتمی در صورتی که مبتلای به ایدز را به حال خود رها کنیم... باید میان این دو وضعیت حد وسطی پیدا کرد.»

میلیون‌ها مبتلای به بیماری ضعف سیستم دفاعی یا همان ایدز در سراسر جهان با مصرف دارو به زندگی «طبیعی» خود ادامه می‌دهند.

آدام کاستیِلو همچنان تحت نظر و آزمایش قرار خواهد گرفت تا از سلامت وی اطمینان حاصل شود.

براساس آمار‌های جهانی نزدیک به ۳۸ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا هستند. اما تنها ۶۲ درصد از آن‌ها از درمان سه‌گانه (trithérapie/ فعال، محرک و متفاوت) بهره‌مند هستند. نزدیک به ۸۰۰هزار بیمار ایدز در سال ۲۰۱۸ در جهان جان خود را از دست دادند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید