​اصول ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی

کدخبر: ۳۲۹۱۶۵
اقتصاد نیوز:همه ما امیدواریم که هیچ کس در خانواده ما به عفونت های باکتریایی یا ویروسی مانند ویروس کرونا، آنفلوانزا یا سرماخوردگی مبتلا نشود. اما وقتی این اتفاق بیفتد، جلوگیری از شیوع این بیماری به دیگران در خانواده مهم است. یکی از کارهای مهمی که باید انجام دهید ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی است.
​اصول ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از بهداشت نیوز، میکروب های روی لباس و حوله ها می توانند از بدن خود ما بیایند. همه ما باکتری هایی در سطح پوست، بینی و روده خود داریم. این موارد اغلب بی ضرر هستند، اما برخی از آنها می‌توانند باعث عفونت شوند، به ویژه در افرادی که دارای مشکلات پوستی یا زخم هستند.

چه لباسهایی نیاز به ضد عفونی کردن دارد؟

بیشتر میکروب‌ها نمی‌توانند از بین پوست طبیعی نفوذ کنند اما ممکن است روی آن ساکن شوند. شستن مرتب دست ها به به طور معمول نقش مهمتری نسبت به شستن لباس ها در محافظت از عفونت دارد. لباس های زیر بیشتر از لباس‌های بیرونی ممکن است دچار میکروب شوند. اما با این حال میکروب ها ممکن است روی لباس های خارجی هم جمع شوند. مثلا در صورتی که از بیماری عفونی مراقبت می کنید و یا این که یک شی یا غذایی آلوده ای را تمیز می کنید.

اگر به احتمال زیاد مواردی که شستشو می دهید باعث بیماری (پرخطر) می شود، باید با یک محصول مبتنی بر سفید کننده در دمای 60 درجه شسته شوند. اگر شخصی در خانه باشد که یک بیماری عفونی داشته باشد، موارد زیر احتمالا می تواند پرخطر باشد:

    لباس های آغشته به استفراغ یا مدفوع

    لباس های ورزشی

    لباس های مورد استفاده در تهیه غذا

    لباس کارکنان مراقبت های بهداشتی

    حوله های مشترک

    لباس هایی که از روی زخم یا پوست آلوده پوشیده شده است.

شما می توانید با استفاده از دستکش برای حمل موارد پرخطر، خطر انتقال میکروب را کاهش دهید.

نحوه شستشو و حمل لباس

شستشوی عادی لباس، خطر انتقال میکروب‌ها را کاهش می‌دهد. در برخی شرایط لباس ها باید در دمای بالاتر از دمای معمولی و با محصول مبتنی بر سفیدکننده شسته شوند تا خطر انتقال در حد ممکن به حداقل برسد. خوشبختانه دانشمندان در دانشگاه کرنل تحقیقاتی انجام داده اند و اطلاعاتی را فراهم کرده اند که به ما راهنمایی می کند چگونه عفونت های باکتریایی و ویروسی را با لباسشویی در منزل از بین ببریم.

تحقیقات نشان می دهد که آلوده شدن از طریق حمل لباس‌های آلوده، حتی اسکراب های پزشکی، نادر است. اما تا زمانی که این لباس ها و ملافه ها شسته نشده و یا خشک نشوند، بهتر است از دستکش های لاستیکی یکبار مصرف برای حمل آن‌ها استفاده کرده و سپس دستکش را دور بیندازید.

برای حمل لباس های شسته شده بهتر است از سبد لباسشویی پلاستیکی استفاده کنید که می تواند با مواد ضد عفونی کننده آن را پاک کنید و حتی المقدور آن را از صورت خود دور نگه دارد.

ضد عفونی کردن لباسشویی منزل شما می تواند با کمترین هزینه، به راحتی و بدون آسیب به پارچه ها انجام شود. این سه دسته از محصولات برای پارچه ها بی خطر هستند.

ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی با روغن کاج

این دسته از مواد در آب گرم و داغ مؤثر هستند و برای هر دو پارچه سفید و رنگی قابل استفاده می‌باشند. این ضدعفونی کننده ها باید در ابتدای چرخه شستشو اضافه شوند. برای اثربخشی، محصول باید حاوی 80 درصد روغن کاج باشد.

ضد عفونی کننده های فنولیک

مانند دسته قبل، این دسته هم برای آب گرم و داغ موثر است و روی هر دو پارچه سفید و رنگی کاربرد دارد. برای ضدعفنونی کردن ماشین لباسشویی ، ضد عفونی کننده های فنولیک ممکن است به آب شستشو یا آب آبکشی (در صورت گرم بودن) اضافه شوند.

ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی با وایتکس

این دسته از ضدعفونی کننده ها به عنوان کلر مایع (هیپوکلریت سدیم) نیز شناخته می شود و در دماهای گرم، داغ یا سرد ولی فقط برای پارچه های سفید قابل استفاده است. برای مؤثر بودن، لازم است غلظت هیپوکلریت سدیم بین 25/5 تا 6/15 درصد باشد.

توجه کنید سفید کننده های پایه اکسیژن در هنگام استفاده در فرایندهای لباسشویی، خصوصیات ضد عفونی کنندگی ندارند.

نحوه ضد عفونی کردن با ضدعفونی کننده های کلری

ضدعفونی کننده های کلر در صورت استفاده در مقادیر صحیح و همراه با آب گرم در ضد عفونی کردن لباس‌ها بسیار عالی است. با این حال، هر نوع پارچه نمی‌تواند در برابر سفیدکننده کلر مقاومت کند. برای ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی خود گام‌های زیر را انجام دهید:

    دمای آب شوینده را تنظیم کنید و آن را در گرمترین حالت تنظیم کنید. مطمئن باشید لباسشویی خالی است.

    یک فنجان سفید کننده کلر را به درام خالی لباسشویی اضافه کنید و هیچ لباسی اضافه نکنید.

    لباسشویی را روی چرخه کامل قرار دهید. اجازه دهید کل چرخه را طی کند.

    وقتی چرخه کامل شد، قسمت داخلی لباسشویی را بررسی کنید. مهر و موم های لاستیکی و واشرها و قسمت داخلی درب دستگاه یا درب آن را با دقت بررسی کنید تا چیزی باقی نمانده باشد. یک محلول از یک چهارم فنجان سفید کننده کلری و یک چهارم پیمانه آب را مخلوط کنید. یک پارچه یا برس نرم را درون محلول فرو کنید و این قسمت ها را تمیز کنید تا از بین برود.

    لباسشویی را روی چرخه آبکشی قرار دهید و بگذارید کار کند تا اطمینان حاصل شود که تمام سفیدکننده ها خارج شده است.

    قسمت بیرونی لباسشویی را تمیز کنید.

در صورتی که از ضدعفونی کننده های کلری استفاده نمی کنید، می توانید از روغن کاج یا ضدعفونی‌کننده‌های فنولیک استفاده نمایید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید