تنش ریاض و ابوظبی در جنوب یمن دوباره بالا گرفت؛

امارات و عربستان در آستانه درگیری شدید

کدخبر: ۳۲۹۶۰۴
اقتصادنیوز؛ به دنبال آغاز دور جدید تنش‌ها میان عناصر نیروهای همسو با امارات متحده و دولت منصور هادی (به عنوان متحد عربستان سعودی) در جنوب یمن، حالا تشدید اختلافات ابوظبی و ریاض، دو کشور در آستانه درگیری شدید قرار گرفته‌اند.
امارات و عربستان در آستانه درگیری شدید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ جنوب یمن با گذشت چندین ماه از پایان درگیری‌های نیابتی میان ریاض و ابوظبی بار دیگر آبستن درگیری‌های شدید شده است.

منابع مطلع در جنوب یمن در سیزدهم اسفند خبر دادند که نیروهای ارتش سعودی در حال حرکت به سمت بندر «الزیت» در شهر عدن بودند تا به مسأله توقیف یک کشتی سوختی توسط نیروهای وابسته به امارات رسیدگی کنند اما شبه نظامیان «کمربند امنیتی» متحد امارات، جلوی آن‌ها گرفته و آنها را مجبور به عقب‌نشینی کردند.

این رخداد آغاز علنی‌تر شدن دور جدید اختلافات میان عناصر همسو با امارات با دولت منصور هادی متحد عربستان سعودی در جنوب یمن است تا حوادث سلسله‌وار، استان «عدن» و «ابین» را در حالت آماده‌باش از سوی دو طرف قرار دهد.

به نوشته وبگاه اخبار الیمن، شعله بحران جدید پس از آن برافروخته شد که دولت سعودی مانع بازگشت سران گروه «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی، متحد امارات) به عدن شد و آنها را که از اردن قصد بازگشت به این شهر را داشتند مجبور کرد به سمت ابوظبی پرواز کنند؛ پس از آن ریاض نیروهای وابسته به دولت هادی را برای در اختیار گرفتن امنیت فرودگاه این شهر و خارج ساختن آن از دست نیروهای همسو با امارات، به حرکت در آورد که با ممانعت شدید شبه‌نظامیان شورای انتقالی مواجه شد.

همزمان با این رخدادها، اوضاع امنیتی در عدن نیز بتدریج از کنترل خارج می‌شد تا اینکه همزمان با تهدید‌های نیروهای مورد حمایت امارات عربی متحده علیه نیروهای مورد حمایت سعودی، برخی منابع روز گذشته (شنبه) در گفت‌و‌گو با وبگاه الخبر الیمنی از آمادگی دولت مستعفی یمن برای حمله به شهر عدن واقع در جنوب غرب یمن، خبر دادند.

این منابع گفتند: «نیروهایی از شبوه (استانی در شرق عدن) به صورت کاروان و گروهی به منطقه آمده‌اند و دولت قانونی [دولت مستعفی منصور هادی] برنامه‌ای برای تکمیل سیطره خود بر مناطق "لورد"، "المحفد" و "الوضیع" واقع در استان ابین به عنوان مرحله اولیه سیطره بر شهر "زنجبار" طراحی کرده‌اند تا سیطره بر عدن را مستحکم کنند».

وبگاه «عدن تایم» نیز تصاویری از حرکت تیپ پنجم نیروهای وابسته به دولت هادی به سمت استان «عدن» و «ابین» منتشر کرد و نوشت که این کاروان نظامی انواع سلاح‌ها را با خود به همراه دارد.

این وبسایت دلیل بحران اخیر را عدم پایبندی دولت سعودی و رژیم منصور هادی به توافق ریاض (امضاء شده در ۱۴ آبان ماه) دانست. توافقی که در آن یک مهلت دو ماهه برای اجرای بندهای آن مقرر شده بود اما اکنون بیش از سه ماه از پایان این مهلت گذشته و اختلافات نیز افزایش یافته است.

امارات و عربستان در آستانه درگیری شدید

امارات و عربستان در آستانه درگیری شدید
حرکت عناصر وابسته به دولت منصور هادی به سوی استان ابین

حملات رسانه‌های اماراتی علیه ریاض

وبگاه «الصحافة الیمنیة» نوشت که رسانه‌های اماراتی تبلیغات گسترده‌ای علیه همپیمان خود در یمن آغاز کرده و همزمان با تلاش دولت سعودی برای در اختیار گرفتن مناطق تحت نفوذ شورای انتقالی جنوب، حملات خود را افزایش داده‌اند.

در این راستا روزنامه العرب امارات، روز شنبه با اشاره به ممانعت دولت سعودی از بازگشت رهبران شورای انتقالی جنوب به عدن، نوشت که ریاض صلاحیت نظارت بر توافق امضاء شده در ۱۴ آبان ماه را ندارد و از دایره انصاف و بی طرفی خارج شده است که این موضع موجب شده است تا توافق ریاض در آستانه شکست قرار گیرد.

این روزنامه سپس دولت سعودی و منصور هادی را به انقلاب مردم جنوب یمن علیه آن‌ها تهدید کرد.

«نور المطیری» نویسنده روزنامه «البیان» امارات نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که نیروهای شورای انتقالی جنوب هرگز سلاح‌های سنگین خود را در عدن بر خلاف مناطق «یافع» و «الضالع» که در توافق ریاض بدان اشاره شده، تحویل نخواهند داد او نوشت که در صورت چنین اتفاقی آن‌ها بی دفاع خواهند شد.

او در ادامه از ریاض خواست تا بخش سیاسی توافق را اجرایی کند و دست از تحویل سلاح‌های سنگین از شورای انتقالی جنوب جهت ممانعت از بسط نفوذ اخوان‌المسلمین بردارد.

در واکنش به این تحولات، «ضیف الله الشامی»، وزیر اطلاع‌رسانی و سخنگوی دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) گفت که این حوادث نتیجه درگیری بر سر منافع و غنایم است و هیچ هدف ملی برای یمن ندارند.

او به خبرگزاری یمن گفت که «شبه نظامیان در جنوب یمن مزدورانی هستند که ائتلاف سعودی از آن‌ها استفاده می‌کند و امروز به ابزار و پیاده نظام این ائتلاف تبدیل شده‌اند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید