مافیای مدعیان دروغین طب سنتی مشغول سودجویی از کرونا

کدخبر: ۳۳۰۰۰۲
اقتصادنیوز: رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: در حالیکه مردم در بحران کرونا نگران و مضطرب هستند، مافیای مدعیان دروغین طب سنتی با تبلیغ معجون‌هایی به نام ائمه (ع) یا گران کردن سیر، لیمو یا زنجبیل به کسب منافع مادی و سودجویی مشغول هستند.
 مافیای مدعیان دروغین طب سنتی مشغول سودجویی از کرونا

به گزارش اقتصادنیوز جلال الدین میرزای رزار در گفت وگو با ایرنا افزود: افرادی مدعی طب سنتی یا طب جایگزین هستند که هیچ سابقه تحصیلی و علمی در علوم مرتبط با سلامت ندارد، مثلا مهندس مکانیک هستند یا در رشته دیگری کار کرده اند اما عطاری زده یا محصولاتی مانند نمک دریا یا پودرهایی وارد بازار می کنند و در این مسیر حرف های نادرست و غیر علمی می زنند و به دنبال سودجویی هستند.

وی گفت: در علوم پزشکی و تغذیه طب مکمل را در کنار طب رایج علمی و دانشگاهی داریم و در صورتی که اصول علمی را رعایت کند می تواند در مواردی به سلامت مردم و به روند پیشگیری و درمان بیماری کمک کند اما مشکل از جایی شروع می شود که افرادی که اغلب دوره ای ندیده و آموزش علمی در این زمینه ندیده اند از طب جایگزین صحبت می کنند و می گویند طب رایج پزشکی و دانشگاهی کنار گذاشته شود، کتاب آن را هم می سوزانند و با مالیدن این پماد یا خوردن دمنوش یا معجون می خواهند همه مشکلات و بیماری ها را درمان کنند.

رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی افزود: در این ماجراها سودجویان و تاجرانی هستند که پشت این حرف های غیر علمی سودهای کلان می برند، مثلا تاجرانی که خرید و فروش زنجبیل، لیموترش یا سیر را در بحران کرونا رواج دادند و با مافیایی که راه انداختند سودهای کلانی بردند مثلا  قیمت زنجبیل به کیلویی ۱۳۷ هزار تومان رسید در حالی که در شرایط عادی کیلویی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان هم نیست.

میرزای رزاز گفت: یا معجونی هایی به اسم ائمه درست می کنند و رواج می دهند و اخیرا هم یکی از این آقایان معجونی درست کرده به نام معجون امام هادی(ع) که ادعا کرده به صورت تضمینی هر کس بخورد کرونا نمی گیرد یا درمان قطعی می شود و برای این معجون هم از هر نفر پنج میلیون تومان می گیرند.

وی ادامه داد: به این شخص می گویم که بیمارستان مسیح دانشوری مملو از بیماران کرونایی است شما این معجون را بیار در این بیمارستان اگر پنج نفر از بیماران این معجون را خوردند و خوب شدند وزارت بهداشت خود همه معجون های شما را می خرد.

رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: این افراد از اینکه مردم در این شرایط گرفتار هستند سوءاستفاده می کنند شاید خود ما هم در شرایطی که گرفتار و ناامید می شویم هر کس ادعایی کند به سمت آن برویم و وارد بازی او بشویم اما این عین خوی غیر انسانی است که از ناراحتی و گرفتاری مردم بیمار و نگران سوء استفاده کنیم و جیب های خودمان را با اعتقادات مردم پر کنیم.

وی افزود: این معجون ها گاهی حاوی کورتن است که برای افراد مبتلا به کرونا خطرناک است بقیه آن هم آرد و پودر سیر و این چیزهاست که در درمان بیماری هیچ تاثیری ندارد.

میررزای رزاز از تدوین دستورالعمل تغذیه برای بیماران مبتلا به کرونا و بستری شده در بیمارستان و آی سی یو ها خبر داد و گفت: یکی از مسائل مهم در درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا تغذیه مناسب است. در شرایط عادی حداقل ۲۴ تا ۲۸ درصد بیماران بستری در بیمارستانها دچار سوء تغذیه هستند و معلوم است که در این شرایط بحرانی وضعیت بدتر است و باید کاری کنیم که با یک راهنمای علمی به تغذیه و سلامت بیماران کمک شود.

وی افزود: در دستورالعملی که با همکاری متخصصان تغذیه کشور تدوین و به سازمان بهداشت جهانی هم ارائه شد. اصول علمی برای تغذیه مناسب و تقویت سیستم ایمنی بدن بیماران مبتلا به کرونا معرفی شده از جمله اینکه برای تغذیه بیمارانی که در بخش آی سی یو بستری و به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند که باید با محلول های حاوی ریزمغزی ها و درشت مغذی ها تغذیه شوند.

رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: این بیماران بعد از دوران نقاهت که از دستگاه جدا می شوند نیز باید با رژیم های غذایی خاصی که میزان پروتئین، کربوهیدرات و چربی حساب شده دارد، تغذیه شوند و با غذاهای نیمه جامد شروع کنند تا دوران سخت نقاهت را طی کنند.

میرزای رزاز افزود: اکنون هم با توجه به پویش «در خانه می مانیم»، باید دستورالعمل هایی برای زندگی در خانه در این شرایط داشته باشیم، دستورالعمل هایی که بتواند به مسائل روانی، اجتماعی و همین طور تغذیه مردم کمک کند. در مورد تغذیه و برای اینکه مردم در این شرایط دچار سوء تغذیه یا چاقی نشوند، دستورالعمل تغذیه ای بر مبنای تنوع و تعادل تدوین کرده ایم که روزهای آینده منتشر می شود، ضمن اینکه مردم باید در این شرایط ورزش های آپارتمانی را هم بیاموزند.

وی گفت: همه این اصول در یک اپلیکشن به نام «تاک» آورده شده که روزهای آینده تا اوایل فروردین رونمایی می شود. اپلیکشن تاک ( تغذیه، ایمنی و کرونا) قابل نصب روی تلفن های همراه است، زیرساخت آن آماده شده و با رونمایی آن امکان ارتباط مستقیم مردم با متخصصان تغذیه فراهم می شود. حدود ۹ هزار فارغ التحصیل تغذیه در کشور داریم که از این تعداد حداقل ۵۰۰ متخصص تغذیه به صورت رایگان به سوالات مردم در مورد تغذیه سالم و استفاده از مکمل ها پاسخ می دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید