آمریکا به‌دلیل شیوع کرونا خواستار تسریع در آزادی زندانیان طالبان شد

کدخبر: ۳۳۰۰۴۸
اقتصادنیوز: نماینده آمریکا در امور افغانستان گفت: ایالات متحده می‌خواهد هرچه سریع‌تر آزادی زندانیان مطابق توافق آمریکا و طالبان آغاز شود و اکنون زمان آن فرارسیده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «زلمی خلیلزاد» نماینده آمریکا در افغانستان از تمایل واشنگتن برای تسریع در آزادی زندانیان طالبان خبر داد.

وی در حساب توئیتری خود نوشت: زمان آن رسیده که به سمت آزادی زندانیان حرکت کنیم.

خلیلزاد افزود: طالبان متعهد شده‌اند که زندانیان آزاد شده به تعهدات انجام شده در توافق نامه صلح عمل می‌کنند و به میدان نبرد باز نخواهند گشت. یک تخلف روند صلح را تضعیف می‌کند.

وی ادامه داد: ایالات متحده می‌خواهد هرچه سریع‌تر آزادی زندانیان مطابق توافق آمریکا و طالبان آغاز شود. تاکنون هیچ زندانی علیرغم تعهد به انجام این کار توسط دو طرف آزاد نشده است.

خلیلزاد همچنین گفت: «‌کرونا ویروس رهایی زندانیان را فوریت بخشیده؛ زمان بسیار حایز اهمیت است. ما متعهد به اجرای نقش خود هستیم و پس از مشورت با تمام جوانب ذیربط، ایالات متحده این را می‌داند: ۱.تیم‌های فنی هر دو طرف می‌توانند با هم کار کنند و برای رهایی فوری زندانیان روی مراحل فنی تمرکز نمایند. من در نخستین ملاقات‌ها آن را به اشتراک خواهم گذاشت. ۲. با آن که به ملاقات رو در رو ترجیح داده می‌شود، کرونا ویروس و محدودیت‌های سفر که از آن ناشی می‌گردد، احتمالاً تماس‌های مجازی را در زمان حاضر ضروری می‎‌سازد.»

وی همچنین از رسانه‌ها خواست تا در این امر اقدامات لازم را انجام دهند.

براساس توافق صلح که در دهم ماه اسفند میان آمریکا و طالبان امضا شد قرار است تا پنج هزار زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان آزاد شوند و همین‌طور طالبان یک هزار اسیر از نیروهای امنیتی را که در بند دارند رها خواهند کرد.

قرار بود این روند تا 10 روز پس از امضای توافق صلح انجام شود اما تاکنون بدلیل ایجاد شرط از سوی اشرف غنی این کار انجام نشده‌است.

اشرف غنی هرچند فرمان آزادی تدریجی این زندانیان را صادر کرده‌است اما شرط گذاشته که باید این زندانیان تعهد کنند که به میدان‌های نبرد بر نمی‌گردند و نیز خشونت‌ها کاهش می‌یابند. 

اما طالبان پیش از این با رهایی تدریجی این زندانیان مخالفت کرده‌ و گفته‌اند که این زندانیان باید به‌صورت یکجا آزاد شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید