آیا مبتلایان به کرونا اجازه ورزش دارند؟

کدخبر: ۳۳۰۴۶۵
اقتصادنیوز: عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با تاکید بر اینکه هیچ گونه منعی برای انجام فعالیت های ورزشی در دوران کمون کووید ۱۹ وجود ندارد، گفت: توصیه کارآمد در دوران ظهور علائم بیماری های ویروسی نظیر کرونا قطع موقتی فعالیت ورزشی است و موارد منع مطلق در این دوران شامل تنگی نفس، احتقان شدید و تب است.

به گزارش اقتصادنیوز معصومه هلالی زاده در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با انجام فعالیت های ورزشی به عنوان راهکاری ضروری برای مقابله با بیماری کرونا، اظهار کرد: مهم ترین راهکار پیشگیرانه موثر در برابر این بیماری ویروسی ناشناخته، تقویت سیستم ایمنی است که مراقبت های تغذیه ای، کنترل اضطراب و هیجانات مضر و نیز نقش پررنگ فعالیت های ورزشی را شامل می شود.

 وی با بیان اینکه اثر فعالیت ورزشی در سه برهه زمانی مهم مورد تحلیل قرار می گیرد، گفت: دوران پیشگیری از بیماری که شامل فعالیت ورزشی منظم و اصولی به عنوان یک عامل بسیار مهم در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های عفونی و ویروسی، مورد توصیه سازمان های متولی بهداشت و سلامت بین المللی بوده و این در حالی است که متاسفانه برخی پزشکان در فضای مجازی، افراد را به طور کلی از فعالیت ورزشی در دوران قرنطینه خانگی منع می کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی به دوران کمون بیماری کرونا اشاره و اظهار کرد: بر خلاف تصور عموم، مطابق گایدلاین های جهانی هیچ گونه منعی برای انجام فعالیت های ورزشی اصولی در دوران کمون بیماری های ویروسی نظیر آنفولانزا و کووید ۱۹ وجود ندارد و انجام فعالیت ورزشی موجب وخامت بیماری نمی شود.

هلالی زاده در ادامه در مورد دوران ابتلا به بیماری نیز، خاطرنشان کرد: مطابق گایدلاین های جهانی، توصیه کارآمد در دوران ظهور علائم بیماری های ویروسی نظیر کرونا قطع موقتی فعالیت ورزشی است. موارد منع مطلق فعالیت در این دوران شامل تنگی نفس، احتقان شدید و تب است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، دوران نقاهت بیماری کووید ۱۹، ۲ تا سه هفته به طول می انجامد، گفت: در این دوران، سلول های تی سایتوتوکسیک سیستم ایمنی در حال ترمیم و بازسازی هستند و بهتر است طی این دوران فعالیت های ورزشی انجام نشود و فقط بر برخی تمرینات تنفسی استاندارد با هدف ریکاوری دستگاه تنفسی متمرکز شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با تاکید بر اینمه توصیه کلی در خصوص شدت و مدت فعالیت ورزشی در دوران پیشگیری و پس از نقاهت از بیماری کرونا، حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی هوازی روزانه با شدت متوسط و نیز انجام تمرینات کششی و نرمش های خانگی برای افراد مبتدی است، عنوان کرد: پرهیز از فعالیت های ورزشی آسیب زا و طولانی مدت (بیش از ۲.۵ ساعت در روز)   در دوران اپیدمی با هدف مراقبت از سیستم ایمنی برای تمامی افراد و حتی ورزشکاران ضروری است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید